کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۷۷۹۴
تاریخ خبر:

موتورسواری زنان؛ خیلی خلاصه‌، خیلی منطقی

روزنامه هفت صبح| روز گذشته یکی از منطقی‌ترین واکنش‌های رسمی درباره مسئله موتور سوار شدن یا نشدن زنان، البته به عنوان راننده، را یکی از افسران قدیمی پلیس راه مطرح کرد. سرهنگ اسماعیلی به این تناقض مهم اشاره داشت که زنان می‌توانند ترک موتور بنشینند اما نمی‌توانند راننده آن باشند! تناقضی که تا امروز بارها به آن اشاره شده اما هنوز حل نشده است.

ماجرا از دو روز پیش شروع شد. خیلی وقت بود کسی به این موضوع که موتورسواری زنان ممنوع است یا نه، واکنش نشان نمی‌داد تا اینکه خبرگزاری ایسنا با سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ مصاحبه کرد و مخالفت او با موتور سواری زن ها واکنش‌های متعددی مواجه شد. روز سه‌شنبه خبری تکمیلی از این مقام مسئول منتشر شد مبنی بر اینکه «قانون درباره موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم».

بعد از این سرهنگ اسماعیلی، فرمانده سابق پلیس راهور کشور در دهه 80 اظهاراتی داشت. اظهاراتی منطقی، به روز و با حساب کتاب که معمولا کمتر به چشم می‌آید. در مصاحبه اسماعیلی می‌خوانید که:

امروزه زنان ما مانند نیم قرن پیش تنها خانه‌نشین نیستند و مانند مردان به فعالیت‌های گوناگون اداری، دانشگاهی، علمی و … می‌پردازند و در اجتماع حضور دارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند و بسیاری از آن‌ها توانایی خرید خودرو را ندارند. همچنین هزینه‌های زندگی در شهری مانند تهران برای یک دختر دانشجو یا کارمند زن بالاست.

همچنین از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل عمومی ما نیز نمی‌تواند به صورت گسترده و کامل سرویس‌دهی کند.این شرایط برای مردان کمی متفاوت است اما زنان مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند. بسیاری از زنان نیز به استفاده از این وسیله نقلیه علاقه‌مند هستند.

موتورسیکلت هزینه‌های کمتری نسبت به خودروی شخصی دارد، نیازمند جای پارک نیست و بهای خرید آن نیز به نسبت خودرو به مراتب پایین‌تر است‌. همچنین موتورسیکلت به علت ویژگی‌های خاص خود و توانایی مانور بالا می‌تواند در شرایط سخت ترافیکی از معابر کم‌عرض نیز عبور کند.

اصلی‌ترین مانع بر سر راه این موضوع این است که به زنان گواهینامه داده‌ نمی‌شود. در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه‌ رانندگی برای مردان توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. می‌توان از این موضوع استفاده کرد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و ۵۰درصد جامعه را از این امتیاز بهره‌مند کرد.

در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز شرایط مشابهی برقرار است‌. حتی در برخی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشورها بیشتر از زنان تشکیل شده‌اند.الان وقت این است که این موضوع در کشور ما اصلاح شود. اگر برخی‌ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است.

همچنین زنان ایرانی به قوانین و دستورالعمل‌های ترافیکی مقید هستند و آن‌ها را رعایت می‌کنند. زنان در رانندگی نسبت به مردان کمتر تخلف می‌کنند. حتی ممکن است حضور رانندگان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور، باعث توجه بیشتر مردان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی شود. فضای موتورسیکلت‌های ما که ۲۵ درصد کشته‌های ما را شامل شده‌است، می‌تواند با ورود زنان بهبود پیدا کند.

سرهنگ اسماعیلی کیست؟
علیرضا اسماعیلی دی ماه 1385 حکم ریاست خودش را از دست سردار رویانیان گرفت و سال 1389 بازنشسته شد. بعد از 31 سال کار، جای خودش را به سرتیپ حسین رحیمی که امروز فرمانده پلیس تهران است داد. یعنی آن زمان سردار رحیمی اولا سرتیپ و دوما فرمانده نیروی انتظامی لرستان بود که 13 سال پیش به عنوان رئیس جدید راهور شهریور ماه تودیع و معارفه شد.

اسماعیلی مدرک دکترا دارد و در دانشگاه پلیس هم عضو هیات علمی است. او بعد از خروج از پلیس راهور همچنان هم یار و یاور سردار رویانیان ماند. سال 1390 باز هم از دستان رویانیان حکم ریاست خود را بر کمیته فرهنگی و اجتماعی باشگاه پرسپولیس گرفت. مصاحبه سال 1400 او با همشهری آنلاین شناخت بیشتری از این فرمانده اسبق پلیس می‌دهد.

او در این مصاحبه تصویری خاطره دردناکی از کار خود تعریف کرد که به روز ریزش بهمن روی خودروی سه شهروند برمی‌گشت. عجز و لابه آنها برای نجات و کم کم ضعیف شدن صدایشان و در نهایت مرگ هر سه نفر هنوز دردناک‌ترین خاطره اسماعیلی در این 31سال کار بوده است.

کدخبر: ۴۸۷۷۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1629286088

    کاملاً عادی و اصلأ جای بحث نداره یک سری از اقشار جامعه که عادت دارن چیزهای کاملا ً کوچک و پیش پا افتاده رو بزرگ جلوه بدن مثل اینکه خوب دخترا و زنهای کشور ما چطور سوار دوچرخه میشن خوب اینم همونه فقط فرق ش تو داشتن موتور که دوچرخه نداره…….