کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۸۸۶
تاریخ خبر:

موافقان و مخالفان سرشناس آزادسازی واردات‌خودرو را بشناسید

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | «برای جمهوری اسلامی زننده است که افرادی سوار ماشین‌های خارجی شوند»؛ این جمله را دیروز آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودروهای خارجی گفت. او توصیه کرده مردم ایران هم مثل چینی‌ها از دوچرخه استفاده کنند. این اظهارات نشان می‌دهد همانطور که سیدمصطفی میرسلیم گفته بود، آزادسازی واردات خودرو مخالفان جدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد اما اینکه آن‌ها بتوانند جلوی تصمیم مجلس را بگیرند قطعی نیست.

پیش از این بعضی منابع خبری مدعی شدند که هیات نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های نظام این مصوبه مجلس را رد کرده و شورای نگهبان هم با آن مخالفت خواهد کرد. یک روز بعد اما غلامرضا مصباحی مقدم دیگر عضو مجمع تشخیص خبر داد که هنوز هیات نظارت جلسه‌ای در این ارتباط تشکیل نداده که بخواهد مصوبه را رد یا تایید کند. بنابراین شانس آزاد شدن واردات خودرو همچنان وجود دارد و همه چیز بستگی به رای نهایی شورای نگهبان دارد.

طبق قانون، شورای نگهبان ۱۰روز فرصت دارد مصوبات مجلس را بررسی کند و در صورت مخالفت آن را برای تجدیدنظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت مصوبه مجلس به همان شکل قابل اجراست. امروز دقیقا یک هفته از مصوبه می‌گذرد و به نظر می‌رسد تا اول هفته آینده باید تکلیف واردات خودرو روشن شده باشد. طبق آنچه مجلس تصویب کرده واردات خودرو بدون ایجاد تعهد ارزی جدید برای دولت آزاد می‌شود و حتی خودروهای کارکرده به شرطی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آن‌ها نگذشته باشد هم مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کنند.

پیش‌بینی شده که در صورت اجرای این طرح از بهمن و اسفندماه سال جاری، بعد از ۴سال ممنوعیت شاهد ورود خودروهای جدید به خیابان‌ها باشیم. در عین حال پیش‌بینی شده خودروهای چینی هم بین ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش قیمت را تجربه کنند. در این چند روز اخیر بحث و نظر در مورد این طرح زیاد مطرح شده و بد نیست در ادامه نگاهی داشته باشیم به موافقان و مخالفان سرشناس واردات خودرو.

مجتهد شبستری چه گفت؟
روحانی ۸۴ساله عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز موضع خود را نسبت به مصوبه واردات مشخص کرد. در مصاحبه‌ای که خبرگزاری برنا (وابسته به وزارت ورزش) منتشر کرد او ابتدا به تندی با واردات خودرو مخالفت کرده بود اما چند ساعت بعد و در واکنش به انتقاداتی که صورت گرفت، مواضع خود را تا حدی تعدیل کرد. این جملاتی بود که صبح دیروز از او در خبرگزاری برنا نقل شد: «باید تولیدات داخلی را افزایش داد و از واردات خودروهای خارجی جلوگیری کرد.

ایران کشوری است که نباید از ماشین‌های خارجی استفاده کند. برای جمهوری اسلامی زننده است افرادی سوار ماشین‌های خارجی شوند و از ماشین‌های تولید داخلی استفاده نکنند، این دون شان جمهوری اسلامی است. ماشین‌های وارداتی مُفت که نیستند، گمرک و مسائلی از این قبیل دارند که قیمتش گران تمام می‌شود. باید سعی شود از منظر صرفه‌جویی و حیثیت نظام از وارد کردن ماشین‌های خارجی خودداری شود. به قدر کافی ماشین داخلی داریم و باید به تولیدات داخلی اهمیت داد.

با وارد کردن ماشین‌های خارجی موافق نیستم. باید تولیدات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی‌الامکان از استفاده ماشین‌های خارجی ممانعت شود. وزارت صمت باید در صنعت خودروسازی کنترل داشته باشد تا بهانه از دست خودروسازان گرفته شود. باید تولید داخلی انبوه شوند و کیفیت خودروها مرغوب، بی‌نقص و قیمت‌ها متناسب شود. مردم حتی‌الامکان از خودروهای داخلی استفاده کنند. حتی در کشور چین اکثریت مردم سوار دوچرخه می‌شوند و این فرهنگ باید در کشور ایران هم رایج شود.»

ساعاتی بعد اما توضیحات دیگری هم روی همین خبرگزاری از قول آیت‌الله شبستری منتشر شد از این قرار: «موضع ما نسبت به واردات خودرو از این حیث که باید به طور جدی از تولید خودرو داخلی به شرط ارتقاء کیفیت لازم حمایت و از وارد کردن خودروهای خارجی که نوعاً موجب تجمل‌گرایی در جامعه هستند جلوگیری شود، بوده است.اما چنانچه دولت محترم و مجلس شورای اسلامی با توجه به مصالح کشور، رفع انحصار و حمایت از مصرف کنندگان به این نتیجه برسند که باید خودرو از خارج وارد شود، اینجانب با این نظر دولت و مجلس موافق هستم.»

مخالفان
یک: سید مصطفی میرسلیم / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس
مصطفی میرسلیم نماینده تهران از همان ابتدا موضع خود را شفاف بیان کرد که مخالف واردات خودرو است و حتی توضیح داد که اعضای مجمع تشخیص هم با این تصمیم موافقت نکردند. این اظهارات او البته با موضع‌گیری داود دانش‌جعفری دیگر عضو مجمع تشخیص مواجه شد که گفت میرسلیم دیدگاه خود را بیان کرده و اعضای مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو مخالفتی ندارند. میرسلیم در سال‌های بعد از انقلاب مسئولیت‌هایی در شرکت‌های خودروسازی داشته و تعصب خاصی روی خودروسازان داخلی دارد، تا جایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ هم با لباس کارکنان ایران خودرو در محل وزارت کشور حاضر شد و ثبت‌نام کرد. این سیاستمدار اصولگرا متولد ۱۳۲۶ در تهران است و در دهه ۶۰ و ۷۰ مسئولیت‌هایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری را هم تجربه کرده است.

دو: سیدرضا فاطمی امین / وزیر صنعت، معدن و تجارت
وزیر صمت تاکنون دست‌کم دو مرتبه اعلام کرده که با واردات خودرو مخالف است. او البته در جایی موضع خود را اینطور توضیح داد که این ممنوعیت موقتی است و چون در مرحله گذار از ناترازی ارزی هستیم فعلا باید صبر کرد. در حال حاضر اما به نظر نمی‌رسد خیلی اراده‌ای برای مخالفت با نمایندگان مجلس داشته باشد. فاطمی‌امین سابقه فعالیت در سطوح مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارد و ضمن اینکه بین سال‌های ۹۷ تا ۹۸ در کسوت قائم مقام آستان قدس رضوی مشغول به کار بود. او متولد ۱۳۵۳ در شاهرود است.

سه: محسن مجتهد شبستری / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری متولد ۱۳۱۶ امام جمعه سابق تبریز است سابقه چند دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان را در کارنامه دارد. در مورد رویدادهای سیاسی و تحولات کشور کمتر از او موضع‌گیری خاصی می‌بینیم اما به هرحال در زمره سیاستمداران اصولگرا قرار می‌گیرد. مجتهد شبستری در سال‌های اخیر هم یکی از مخالفان پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف بود. فرزند او حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان است و برادر او محمد مجتهد شبستری هم پژوهشگر و فیلسوف مشهوری است که در دوره اول مجلس نماینده شبستر بود.

موافقان
یک: لطف‌الله سیاهکلی / عضو کمیسیون صنایع مجلس
اکثریت نمایندگان مجلس موافق آزادسازی واردات خودرو هستند و بعضی نمایندگان بیشتر در رسانه‌ها از این طرح دفاع می‌کنند از جمله لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی. او دو روز پیش با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما گفت که ۱٫۳ میلیون خودرو در سال کسری داریم و خودروسازان داخلی توان تامین آن را ندارند. سیاهکلی واردات خودرو را با واردات گوشت و مرغ برای تنظیم بازار مقایسه کرد که این استدلال او بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

مخالفان او در واکنش به این اظهارات به طعنه نوشتند که سیاهکلی همان نماینده‌ای است که پارسال گفته بود برای عبور از مناطق کوهستانی دنا پلاس نمی‌خواهم و باید شاسی بلند داشته باشم. سیاهکلی البته همان زمان این اظهارات را تکذیب کرد. این نماینده مجلس متولد ۱۳۴۰ است و سابقه فعالیت در صدا و سیما و شورای عالی فضای مجازی را دارد. علاوه بر او حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس هم از جمله نمایندگانی است که از مصوبه آزادسازی واردات حمایت می‌کند و پریروز اظهارات عتاب آمیزی خطاب به خودروسازان داخلی داشت.

دو: مهدی دادفر / دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در این هفته‌های اخیر در دفاع از طرح مجلس خیلی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال بود. او از جمله افرادی است که می‌گویند اجرای این طرح می‌تواند تاثیر چشمگیری روی کاهش قیمت خودرو داشته باشد. او از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام حسین است و سوابق اجرایی متعددی در نهادها و سازمان‌های غیر دولتی دارد. ضمن اینکه در مقطعی هم مدیرفروش نمایندگی تویوتا در ایران بود. دادفر متولد ۱۳۵۶ در تهران است.

سه: علی خسروانی / نمایشگاه‌دار
علی خسروانی در توئیتر خیلی فعال است و در این فضا مصرانه دنبال دفاع از آزادسازی واردات خودرو است. او معتقد است واردات خودرو باعث تسهیل کسب‌و‌کار نمایشگاه‌داران می‌شود و اقشار بیشتری توان خرید خودرو پیدا می‌کنند. خسروانی در توئیتر هشتگی راه انداخته به نام «واردات خودرو را آزاد کنید». او متولد ۱۳۵۷ است و چندی پیش بابت انتشار یک آگهی استخدام جنجالی با شروط خاص تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته بود.

کدخبر: ۴۱۵۸۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر