کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۷۲۸۸
تاریخ خبر:

مهم‌ترین و تاریخ‌ساز‌ترین بازیکنان سرخابی

روزنامه هفت صبح | اسطوره‌های تاریخ استقلال
‌ حسن روشن. فوق ستاره‌ای که از سنین بسیار کم وارد فوتبال شد و دوبار با تیم ملی جوانان قهرمانی آسیا را مزه کرد و از سال ۱۳۵۴ به ترکیب اصلی تیم ملی رسید و به نظر می‌رسید بهترین استعدادی است که در تاریخ فوتبال ما ظاهر شده است. بسیار سریع بود و گلزن و از دریبل و کارهای انفرادی نیز لذت می‌برد با این حال فهمش از فوتبال اجازه نمی‌داد او بازیکنی یک بعد‌ی‌به نظر برسد . درخشش او در المپیک و جام جهانی و جام ملت‌های آسیا ادامه دار و بی توقف بود .

ناصر حجازی. دروازه‌بان محبوب آبی‌ها که ناگهان سطح دروازه‌بانی تیم‌های ملی ایران را چندین پله بالا برد. رقابت شدیدش با منصور رشیدی موجب ارتقای کیفیت هردو نفر شده بود. حجازی سال ۱۳۵۴ تاج را ترک کرد و به شهباز رفت اما در سال ۵۹ و در احیای تاج دوباره به این تیم بازگشت.

علی جباری. سلطان بی چون و چرای تاج در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۳٫ دریبل زن، ‌سریع و شوتزن. با میل شدید به گلزنی. از تکنیکی‌ترین بازیکنانی که سال‌های پیش از انقلاب در فوتبال ایران ظاهر شدند.

بیوک جدیکار. درپاورقی خاطرات فوتبال همکارمان تیمور مستور درباره‌اش نوشته است. نابغه دهه سی فوتبال ایران که محبوبیت بی‌نظیری در میان مردم داشت‌. تکنیکی و دریبل زن و با شوت‌های وحشتناک.

عبدالعلی چنگیز. ستاره اصفهانی جام تخت جمشید که در دهه شصت به مهم‌ترین ستاره استقلال بدل شد. تکنیکی و ماجراجو که فوتبال را تماشاگر پسند بازی می‌کرد.

غلامحسین مظلومی‌. چهاربار آقای گل باشگاه‌های ایران شد و در قهرمانی تاج در باشگاه‌های آسیا هم ستاره‌ای بی‌همتا بود . بلند قد‌،‌سریع و سرزن و تکنیکی‌. به خوبی جای همایون بهزادی را در تیم ملی ایران پرکرد‌. این مهاجم ممتاز اسیر مصدومیت‌های دوره‌ای بود وگرنه حتما در جام جهانی نیز می‌درخشید.

فرهاد مجیدی‌. ستاره‌ای که در بیشتر دوران بازی‌اش در امارات مشغول بود و در تیم ملی ایران هم فرصت چندانی برای درخشش پیدا نکرد اما وقتی در گذر از ۳۴ سالگی به استقلال آمد روی آمادگی بدنی و تیزهوشی‌ اش چهارگل بسیار حساس در چهار دربی پیاپی به ثمر رساند تا در قلب طرفداران استقلال جای بگیرد.

مجید نامجو مطلق. در اوج جوانی به استقلال جذب شد و تکنیک درخشان خودرا به نمایش گذاشت‌. بسیار باهوش بود و مسلط برتوپ . مشکلش در حفظ آمادگی بدنی همزمان با بالارفتن سن بود‌. نامجو مطلق بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ حاکم سمت راست تیم ملی ایران بود.

حسن نظری. دفاع راست جوانی که ازآبادان به تیم ملی آمد و در سن زیر ۲۳ سال هم قهرمان جام ملت‌های ‌آسیا شد و هم در المپیک مونترآل و هم در جام جهانی ۷۸ حضور داشت‌. با تعادلی قابل ذکر در حمله و دفاع.

امیر قلعه نویی. ژنرال خط میانی استقلال در دورانی از شاهین به جمع آبی‌ها پیوست که منصور پورحیدری تیم ترسناکی را آماده کرده بود. او به خاطر ترافیک در خط میانی تیم ملی و همین طور مصدومیت‌هایش در تیم ملی بازی چندانی انجام نداد اما در استقلال هفت فصل بسیار موفقیت آمیز را پشت سر گذاشت‌.

جواد زرینچه. قبل از این‌که به استقلال بیاید در اوج جوانی راهی تیم ملی شده بود و بعد که به استقلال آمد قهرمانی باشگاه‌های آسیا رانیز کسب کرد. او ۱۱ سال در استقلال توپ زد. یکی از بهترین دفاع راست‌های تاریخ فوتبال ایران است.

مورد ویژه .پرویز قلیچ خانی سه سال در تاج توپ زد اما وضعیت او به گونه‌ای بود که کسی قلیچ خانی را بازیکن وفادار تاج نمی‌دانست. او در قهرمانی باشگاه‌های آسیا هم به خاطر مصدومیت غایب بود.

دیگر چهره‌های بزرگ: رضا عنایتی‌،‌آرش برهانی‌،‌آندرانیک اسکندریان‌،‌ شاهرخ بیانی،‌ پرویزکوزه کنانی‌،‌ منصور پورحیدری‌،‌اکبر کارگر جم‌،‌کارو حق وردیان، مهدی رحمتی‌، نادر علوی افشار‌، ‌آندرانیک تیموریان‌،‌‌ایرج دانایی فرد‌،‌ خسرو حیدری، عبدالصمد مرفاوی و عارف قلی‌زاده .‌
کسی نمی‌تواند نقش علی دانایی‌فرد در سال‌های قبل از انقلاب و منصور پورحیدری در سال‌های پس از انقلاب را در قوام تاج و استقلال انکار کند. اگر مبنا بر چهره‌های تاثیرگذار هر باشگاه بود نام این دو نفر باید در صدر افسانه‌های تاج و استقلال قرار می‌گرفت ‌ یا حتی رایکوف یوگسلاو.

اسطوره‌های تاریخ پرسپولیس
علی پروین. از کیان به پیکان پیوست و دست سرنوشت او را در میان شاهینی‌ها قرار داد. با آنها به پرسپولیس کوچ کرد و ۱۶ سال در این تیم توپ زد. کاپیتان تیم ملی بود. شوتزن‌،‌ پاسور و بسیار باهوش.

همایون بهزادی. وقتی شاهینی‌ها به پیکان و بعد پرسپولیس پیوستند او آقای پرسپولیس شد. مهاجم سرزن و خوش قیافه که با ۱۷۷ سانتیمتر قد بالای سر همه مدافعان آسیا ضربه سر می‌زد. از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ عضو تیم ملی ایران بود.

علی کریمی. ستاره بزرگ فوتبال آسیا‌. احتمالا تکنیکی‌ترین بازیکنی که این قاره تا به حال تجربه کرده است. دریبل زن و سرزن و بسیار باهوش. هرچند قدرت تمام کنندگی‌اش به اندازه بقیه مهارت‌هایش نبود. او بیش از ۱۰۰ بازی برای پرسپولیس انجام داده است. اما این تعداد بازی نمی‌تواند میزان عشق پرسپولیسی‌ها روی او را برآورد کند.

ناصر محمدخانی. غیرقابل مهار‌. می‌توانست با حداکثر سرعت دریبل‌های ریز و ریسکی بزند و برای همین همیشه هدف خطاهای وحشیانه مدافعان روبه‌روی خود بود. تماشایی‌ترین بازیکن پس از انقلاب ایران.

کریم باقری .‌هافبک دفاعی تبریزی در تراکتور چهره شد در کشاورز درخشید و بعد به پرسپولیس آمد و در دو مقطع در مجموع ۲۰۸ بار برای پرسپولیسی‌ها بازی کرد. گلزن، ‌مدیر و یکی از بهترین شوتزن‌های تاریخ فوتبال ایران.

احمدرضا عابدزاده. او از استقلال به پرسپولیس آمد و به سرعت به اسطوره این باشگاه بدل شد. خونسرد‌، ‌با کاریزمای بسیار بالا که برنده شدن را به شکل طبیعی حق خود و تیمش می‌دانست.

فرشاد پیوس‌. بهترین گلزن تاریخ فوتبال پرسپولیس که ده سال حضورش در پرسپولیس میانگین ۱۵ گل در هر فصل به ثمر می‌رساند. از ستاره‌های کم حاشیه که جایگاهش همیشه در قلب پرسپولیسی‌ها حفظ است.

حسین کلانی. دو سال در شاهین ذخیره پرویز دهداری بود و در سال ۱۳۴۷ هم از مهاجرین به پرسپولیس و بعد پیکان و دوباره پرسپولیس محسوب می‌شد. سرعتی‌،‌شجاع و ماجراجو. او سال‌ها زوج همایون بهزادی بود و در بازی‌های ملی هم بارها گره گشای مسابقات سخت تیم ملی شده بود .

سید جلال حسینی. دفاع وسط اهل انزلی که کوله باری ازافتخارات را بردوش دارد . بیش از ۲۰۰ بازی در پرسپولیس انجام داد و ۵ بار با این تیم قهرمان ایران شد.متعصب و همیشه قابل اطمینان .

محمد پنجعلی. از برق شیراز به پرسپولیس آمد و ابتدا دفاع چپ بود و کم کم در قلب دفاع پرسپولیس به یک لیبروی تمام عیار بدل شد. باهوش و با استعداد که بی آنکه به خود زجر دهد بهترین شیوه‌های دفاعی را انتخاب می‌کرد.

مجتبی محرمی. دفاع چپ افسانه‌ای پرسپولیس که از شاهین به سرخپوش‌ها پیوست و طی ده سال به بازیکنی محبوب در میان تماشاگران این تیم بدل شد. شوتزن‌،‌خشن‌،‌با ذهنی فعال در بازیخوانی حریف و یارانش و البته با کلی حاشیه و جنجال در اطرافش.

ابراهیم آشتیانی. دفاع راست افسانه‌ای پرسپولیس که سال‌ها با علی پروین هماهنگ و همکار بود. او به عنوان یک دفاع راست یکبار بهترین بازیکن سال ایران شد و یک بار هم بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲٫

مهدی مهدوی کیا. روی هم ۸۸ بار در ترکیب پرسپولیس ظاهر شد اما این تعداد بازی اکثرقریب به اتفاق حضوراو در باشگاه‌های ایران را شکل می‌دهند چرا که او هفت فصل در آلمان توپ زد. این گوش راست انفجاری به تدریج به سمت پیستون راست و دفاع راست کوچ کرد و به یک بازیکن غیرقابل جایگزینی بدل شد‌.

مهدی طارمی. فوق ستاره بوشهری که وقتی در پرسپولیس توپ می‌زد تقریبا هرسال آقای گل باشگاه‌های ایران می‌شد و وقتی هم که به قطر رفت پرسپولیسی‌ها می‌گفتند نمی‌تواند آنجا موفق شود و… حالا در پورتو یکی از ده مهاجم برتر باشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.

مورد ویژه: علی دایی. به احتمال بهترین فوتبالیست تاریخ فوتبال ایران و یا حداقل یکی از سه نفر برتر. بهترین دوران فوتبالش را در اروپا گذراند و کلا کمتر از سه فصل در پرسپولیس بازی کرده است. چیزی در حدود شصت بازی.

دیگر چهره‌های مهم :‌ صفر ایرانپاک‌، محمود خوردبین، ‌محراب شاهرخی‌،‌ اسماعیل حاجی رحیمی‌پور‌،‌ رضا شاهرودی‌،‌ مهرداد میناوند‌، احمد نورالهی‌،‌علیرضا بیرانوند‌ و بهروز سلطانی.

کدخبر: ۴۴۷۲۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر