کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۶۸
تاریخ خبر:

مهم‌ترین عناوین رزمی ‌صنعت بازی‌های ویدئویی

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ فیلم‌های رزمی به شدت در سراسر دنیا پرطرفدار شدند. روندی که بروس لی طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی پایه گذارش شد و سپس با ظهور ستاره‌هایی همچون جکی چان‌، ژان کلود ون دام‌، استیون سیگال و جت لی به اوج خودش رسید. با این حال گذر زمان نه به فیلم‌های رزمی رحم کرد و نه به ستارگان آن‌ها. با این حال دست سرنوشت کاری کرد تا نسل‌هایی که با این فیلم‌ها بزرگ شدند بازیساز شوند و شاهد بازی‌های رزمی باشند که هنوز هم طرفدار دارند.

شاید نه به اندازه گذشته اما هنوز هم میلیون‌ها مخاطبان دوستدار آثار رزمی و beat em upهای دو بعدی و سه بعدی هستند. شاید به همین خاطر است که نمایش بازی SIFU در رویداد اخیر پلی‌استیشن نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. با در نظر گرفتن این موضوع به سراغ بهترین بازی‌های رزمی رفته‌ایم که تاکنون در نسل‌های مختلف کنسول‌های خانگی منتشر شده و هر کدام جایگاه ویژه‌ای را در میان گیمرها به خود اختصاص داده‌اند.

*** Yakuza
یاکوزا عنوانی که در حقیقت به عنوان دنباله معنوی سری شنمو متولد شد حالا جای استاد خود را گرفته طوری که از زمان عرضه نسخه اول در سال ۲۰۰۵ تا به امروز شاهد عرضه ۱۸ نسخه از این مجموعه بودیم. بازی یاکوزا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دوستداران آثار رزمی و beat em up سه بعدی است.

عنوانی که روایتگر داستان یاکوزای کهنه کاری به کازوما کیریو است که به واسطه معرفتش قتلی که انجام نداده را به گردن می‌گیرد و ۱۰ سال به زندان می‌افتد اما پس از اتمام دوران حبسش متوجه می‌شود خیلی چیزها تغییر کرده و سناریویی وجود دارد که او از آن بی‌خبر است. یاکوزا هم دقیقا به مانند شنمو یک بازی open world متمرکز روی مبارزات تن به تن است با این تفاوت که کازوما نه تنها توانایی استفاده از اشیای محیطی به عنوان سلاح را در اختیار دارد

بلکه می‌تواند با استفاده از فایتینگ استایل‌های مختلف با فنون متفاوتی دشمنانش را به چالش بکشد. با پیشروی در بازی می‌توانید امتیازهای بیشتر دریافت کنید و فنون متفاوتی را فرا بگیرید. دیگر نکته جالب برای دوستداران آثار رزمی اینکه شما می‌توانید وارد مسابقات مبارزه در قفس شده و کازوما را به بزرگترین مبارز زیرزمینی «کامروچو» تبدیل کنید. اگر پیش تر این بازی را تجربه نکردید می‌توانید نسخه بازسازی آن با نام Yakuza Kiwami را امتحان کنید.

*** Streets of Rage
بعید است برای گیمرهای ایرانی مخصوصا قدیمی‌ترها هیچ عنوان رزمی به گردپای Streets of Rage یا همان شورش در شهر برسد. گواه این ادعا اینکه هنوز پس از ۲۰ سال نام شورش در شهر همچنان مشهور است و به لطف ساختار دو بعدی بازی و وجود انواع و اقسام شبیه سازها و پورت‌های غیررسمی تعداد زیادی از گیمرهای جوان و نوجوان هم این شاهکار سگا را بازی کرده‌اند.

بازی‌ای که در حقیقت جواب سگا به مجموعه Final Fight کپکام بود اما محبوبیت در بعضی کشورها از جمله ایران سر به فلک کشید طوری که اکثر مخاطبان اصلا با beat em up مشهور کپکام آشنا نیستند. شورش در شهر به شما اجازه می‌داد از بین سه کاراکتر اکسل، آدام و بلیز یکی را انتخاب کنید، شخصیت‌هایی که هر کدام دارای ست فنون مخصوص خود بودند.

این تعداد در قسمت‌های دوم و سوم افزایش یافت. هر سه قسمت سه گانه Streets of Rage به شدت جذاب بودند اما تقریبا اکثر طرفداران این سری در مورد کیفیت بالاتر قسمت دوم با یکدیگر هم نظر هستند. عنوانی که نه تنها مبارزاتش بسیار هیجان انگیز بود بلکه به لطف هنرنمایی یوزو کاشیرو، موسیقی فوق‌العاده‌ای را به گیمرها ارائه می‌داد. خوشبختانه پس از سال‌ها خواب زمستانی عرضه Streets of Rage 4 بار دیگر نام این سری را بر سر زبان‌ها انداخت.

*** Urban Reign
عناوین beat em up در دوران بازی‌های دو بعدی به شدت طرفدار داشتند طوری که بسیاری از شاهکارهای صنعت در آن دوران در این ژانر طبقه بندی می‌شدند اما با ورود به دوران بازی‌های سه بعدی این آثار کم فروغ ظاهر شدند. طی دوران پلی‌استیشن بازی‌های beat em up فراوانی روانه بازار شدند اما در این بین تنها چند نمونه نسبتا موفق ظاهر شدند.

این روند طی نسل ششم سمت و سوی دیگر به خودش گرفت. بسیاری از سازندگان مشهور ژاپنی به سراغ beat em upهای سه بعدی رفتند و اکثرا با شکست‌های مفتضحانه‌ای روبه‌رو شدند. نسخه سه بعدی بازی فاینال فایت با نام Final Fight: Streetwise یک اثر فاجعه بود.دیگر تلاش کپکام در این ژانر یعنی Beat Down: Fists of Vengeance هم به شدت ضعیف ظاهر شد.

سگا هم که نسخه دریم کست Street of Rage را کنسل کرد. شاید در این بین تنها نمونه موفق بازی کمتر مشهور Urban Reign باشد ؛ تلفیقی از آثار beat em up و عناوین فایتینگ. این بازی رزمی محصول شرکت Namco بود و در آن کاربر باید در یک استیج بزرگ به نبرد دشمنان می‌رفت.

هر استیج در بخشی از شهر وجود داشت و هر استیج در واقع یک مرحله بود و در آن علاوه بر نبرد با دشمنان مختلف، می‎‌توانستید از سلاح‌های محیطی استفاده کنید. یا با کمک همکارتان فنون دو نفره را روی حریفان اجرا کنید. Urban Reign مثل بسیاری از بازی‌های رزمی جذاب، نمرات فوق‌العاده‌ای نگرفت اما انصافا که بازی به شدت مهیج و سرگرم کننده بود.

کدخبر: ۳۸۲۷۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر