کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۹۵
تاریخ خبر:

مهم‌ترین افشاگری‌های سینماگران در سال‌های اخیر

روزنامه هفت صبح، وحید سعیدی، احمد رنجبر | در محافل خصوصی سینمایی کم پیش می‌آید کسی پشت آن دیگری صحبت نکند! یک وقت گمان نکنید پای نقد فنی و حرفه‌ای در میان است. غالب صحبت‌ها جنس دلخوری و افشاگری دارد. برخی از آن‌ها به بیرون درز می‌کند و وارد رسانه‌های رسمی می‌شود. بیشتر آن ها اما در همان محافل باقی می‌ماند. احتمالا در گفت و گوی برخی سینماگران به طور مستقیم و غیر مستقیم به این موارد برخورده‌اید که «محافل دورهمی» را نقد می‌کنند.

بعضی دعواها هم عمومی می‌شود و در رسانه‌ها شاهد افشاگری هستیم. پیش‌تر مواردی از دعوای سینمایی‌ها را برشمردیم؛این‌بار جنس گزارش متفاوت است. درست شبیه کاری است که حامد کلاهداری هفته پیش انجام داد. او پشت پرده امیر آقایی، حامد کمیلی و هانیه توسلی را رو کرد که احتمالا جزئیاتش را می‌دانید. درباره این ماجرا و افشاگری دیگران در پرونده امروز نوشته‌ایم.

*** حامد کلاهداری، امیر آقایی / جنجال پایان نامه
* ماجرا چه بود: سال ۸۹ حامد کلاهداری تصمیم به ساخت فیلم پایان نامه گرفت. این فیلم در جشنواره فجر رونمایی شد اما به دلیل بازنمایی کاریکاتوری از اتفاق‌های بعد از انتخابات با کف و سوت و هورا همراه شد. بعدها امیر آقایی در برنامه هفت دست به افشاگری زد و گفت بابت انصراف از حضور در فیلم پایان‌نامه مبلغ ۱۷۰میلیون تومان جریمه شده‌است. حامد کلاهداری در همه این سال‌ها ساکت بود و هفته پیش پاسخ داد.

* چه پشت پرده‌ای افشا شد: حامد کلاهداری در گفت‌وگو با کافه سینما نام خیلی‌ها را سر زبان آورده. یکی از آن‌ها امیر آقایی است که در پیش تولید «پایان نامه» از او به عنوان یکی از بازیگران اصلی یاد می‌شد. حالا کلاهداری می‌گوید:«اولین کسی که آمد قرارداد ببندد آقای امیر آقایی بود. ایشان آمد و من تردید داشتم چون ایشان در آن زمان نه که ناشناخته باشد ولی کسی ریسک نمی‌کرد ‌به‌او نقش بدهد‌. یادم است روز اولی که آمد به دفتر من، هی کنار صندلی‌ام می‌آمد و می‌گفت آقای کلاهداری، حامد جان، من این نقش را از تو می‌گیرم و این نقش را باید به من بدهی.

سرگرد کاوه مال من است و نمی‌گذارم آن را به کس دیگری بدهی. » کلاهداری مدعی شده بود که آقایی حتی پول هم گرفته است:« آقایی گفت می‌خواهد به خارج کشور برود و قبلش می‌خواهد قرارداد ببندد. یک پولی هم به عنوان پیش قسط از من گرفت، گفت می‌خواهد برای مادرش خانه‌ای بخرد و به پولش احتیاج دارد چون چک دارد. من هم از دسته چک خودم دادم.۹۰درصد کار محصول فارابی بود. [پول پیش قسط را] دادم و ایشان رفت به خارج کشور.»

* پاسخ چه بود: امیر آقایی پیش‌تر درباره پایان نامه گفته بود به‌خاطر عدم بازی در این فیلم جریمه شد. حالا اما سکوت اختیار کرده است.
* نتیجه چه شد‌: افشاگری حامد کلاهداری یک نکته را یادآور شده است که خیلی از بازیگران به‌رغم ادعای‌شان درباره فضای آن سال، حاضر به بازی در هر پروژه‌ای بودند و هستند! عدم بازی امیر آقایی در پایان نامه صورت مسئله را پاک نمی‌کند. در ظاهر او تیزهوشی کرده‌است که بازی در پایان‌نامه را رها می‌کند اما حالا حامد کلاهداری از روی دیگر ماجرا پرده برمی‌دارد. چه بسا اگر خبرهای حاشیه‌ای درباره فیلم و ماجرای ندا آقا سلطان مخابره نمی‌شد، او در این فیلم حضور می‌یافت.

*** مسعود کیمیایی، پرویز پرستویی / دوئل بر سر قاتل اهلی
* ماجرا چه بود: یکی از آرزوهای علاقه‌مندان به سینمای ایران، همکاری پرویز پرستویی و مسعود کیمیایی بود. این اتفاق بالاخره در فیلم قاتل اهلی رقم خورد. همه‌چیز جذاب به‌نظر می‌آمد، حتی کیمیایی در وصف پرستویی یادداشت نوشت و پرستویی از کیمیایی تعریف کرد. زمان گذشت تا این‌که در اواخر فیلمبرداری میان کارگردان و تهیه‌کننده اختلاف افتاد. فیلم در جشنواره فجر رونمایی شد ولی خبری از پرستویی در نشست پرسش و پاسخ نبود. منصور لشکری قوچانی(تهیه‌کننده) با مسعود کیمیایی مجادله داغ راه انداختند و در آخر معلوم نشد حق با کیست.

* چه پشت پرده‌ای افشا شد: پس از پایان قاتل اهلی خبر آمد دو نسخه از فیلم آماده شده؛ نسخه‌ای که مورد تأیید کارگردان است و نسخه‌ای دیگر که مورد تأیید تهیه‌کننده است. پرویز پرستویی هم یادداشتی نوشت که در روزنامه شرق چاپ شد، این نامه پر از گله بود: «نسخه تهیه‌کننده همان است که در فیلمنامه بود و اجرا شد اما نسخه مورد تأیید کارگردان را دیدم؛ فقط بحث اضافه‌شدن سه‌سکانس نبود!» ریشه این دعوا هم به شائبه پررنگ شدن نقش پولاد کیمیایی در فیلم برمی‌گردد. تهیه‌کننده به این اتفاق راضی نبود و می‌گفت مقابل این اتفاق را می‌گیرد. پرویز پرستویی هم به همین خاطر از مسعود کیمیایی گله کرد و در یادداشتش اعتراض خود را نشان داد.

* پاسخ چه بود:این افشاگری پرویز پرستویی، با پاسخ مسعود کیمیایی مواجه شد. او در یادداشتی دلخوری خود را نشان داد و متنی خطاب به پرویز پرستویی نوشت که حاوی جملات کوبنده‌ای بود: «چرا به حرف‌های سرمایه گوش کردید و سراغی از من نگرفتید؟ من کی به دونسخه بودن «قاتل اهلی»رضایت دادم؟ نسخه مرا کجا دیده‌اید کنار تهیه‌کننده؟ باید مواظب آدم‌هایی که تبلیغات بلدند و از این راه پول‌دار شده‌اند بود. کاش یک‌بار به خانه‌ای که سر سفره آن نشستی، می‌نشستی و به من گوش می‌دادی…»

* نتیجه چه شد‌:در اکران عمومی ‌قاتل اهلی نه کیمیایی از فیلمش دفاع کرد و نه پرستویی. زمان گذشت و خاطر طرفین همچنان از هم مکدر بود. تا این‌که در مراسم تدفین ناصر ملک‌مطیعی، پرویز پرستویی سراغ مسعود کیمیایی رفت و او را بوسید.

*** فرامرز قریبیان ،علیرضا رضاداد / جایزه عصبانی نیستم
* ماجرا چه بود: فیلم عصبانی نیستم سال ۹۲ در جشنواره فجر رونمایی شد. در آخرین لحظه دبیر وقت جشنواره یعنی علیرضا رضاداد از رضا درمیشیان کارگردان فیلم خواست نامه انصراف از داوری را بنویسد. این اتفاق به خاطر فشارهای بیرونی رقم می‌خورد که منجر به از دست رفتن جایزه نوید محمدزاده می‌شود.

* چه پشت پرده‌ای افشا شد: فرامرز قریبیان یکی از داوران جشنواره سی و دوم فجر بود. او سال پیش تریبون جشنواره یعنی نشست خبری فیلم خروج را مغتنم شمرد و دست به افشاگری زد:«در چند سال گذشته و از زمان اتفاقات مربوط به جشنواره‌ای که فیلم عصبانی نیستم در آن بود، ماجرا‌هایی پیش آمده که ترجیح می‌دهم دیگر در سینما نباشم چون حوصله بچه‌بازی مسئولان سینمایی را ندارم.من چند سال قبل زمان فیلم عصبانی نیستم که قرار بود به نوید محمدزاده جایزه بدهند، جزو داوران جشنواره بودم و کسی بودم که همان سال این قضیه را علنی کردم. آن روز‌ها آقای رضاداد دبیر بود.

می‌دیدم همه پچ‌پچ می‌کنند که اگر فیلم عصبانی نیستم را تحویل بگیریم، مجلس گفته که جشنواره را به هم می‌ریزد. می‌شنیدم که می‌خواهند رای را عوض کنند. بعد هم در سالی دیگر پسرم فیلم ۳۶۰ درجه را داشت و من تهیه‌کننده فیلمش بودم اما برخورد‌های دیگری دیدم و فیلم از جشنواره حذف شد. به همین دلیل من ترجیح می‌دهم با این شرایط دیگر در سینما نباشم.» قریبیان به صراحت لهجه معروف است و بارها صحبت‌هایی درباره اتفاق‌های پشت پرده سینما کرده است. از جمله انتقاد از مدیران دهه ۶۰که او را ممنوع الکار کرده بودند…

* پاسخ چه بود: قریبیان همانطور که خودش اشاره کرد، همان سال هم ماجرای تحریم عصبانی نیستم را لو داده بود. با این حال علیرضا رضا داد ترجیح داد پاسخ ندهد و سکوت پیشه کرد.

* نتیجه چه شد‌: این بار هم رضاداد پاسخی به فرامرز قریبیان نداده است. عصبانی نیستم بیهوده گرفتار حساسیت شد؛‌فیلم اشاره‌ای به اتفاق‌های حاشیه‌ای جامعه مثل دانشجویان ستاره‌دار دارد. همین باعث حذف جایزه نوید محمدزاده و توقیف فیلم شد. در اکران عمومی اما هیچ اتفاق عجیبی رقم نخورد. برعکس ‌خیلی از مخاطبان از کیفیت پایین عصبانی نیستم غافلگیر شدند.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۳۳۴۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر