کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۰۲۵
تاریخ خبر:

مهمترین اخبار سیاسی؛ رونق در ‌بغداد، کسادی در ‌وین

روزنامه هفت صبح | گزیده سخنان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی‌اش را بخوانید:
یک: تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است… امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

دو: دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود در این گفت‌وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم. هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار نداریم.

سه: مذاکرات وین و گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و بورل: در مذاکرات آن‌چه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین هست تمام شده و به همین خاطر مذاکره‌کننده (مورا) آنچه بین ایران و آمریکا باقی‌مانده را از طریق خودش پیش می‌برد. البته بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که طولانی شدن تنفس به‌نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هر‌چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره این‌که این دیدار (باقری و مورا) در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است. آنچه مهم است این است که این گفت‌وگوها بعد از تنفس اخیر از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه با هم گفت‌وگو می‌کنند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد‌و‌بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود، توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی تا الان که اینجا هستم هنوز تاریخی برای این قضیه مشخص نشده است. اگر آمریکا پاسخ مناسب به موضوعات باقی‌مانده را داده بود تا الان این موضوع کش پیدا نمی‌کرد و الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به‌نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

چهار: اعزام یک دیپلمات از هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران: رفت‌و‌آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد. موضوعی است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست.

ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه‌کننده در ماه روبه‌رو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد… ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم، تحویل نمی‌دهیم و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این زمینه روشن است و این تصمیم جمهوری اسلامی ایران است و رسما اعلام شده است.

پنج: حج ۱۴۰۱: ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد، جزئیات را از سازمان حج بپرسید.

شش: تغییر سفرا: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.

هفت: اظهارات مسعود بارزانی از لزوم تبدیل اقلیم کردستان به کنفدرالی و… و اظهارات یکی از فرماندهان ارتش ترکیه از احتمال ورود به خاک ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی: مرزداران غیور ما کار خود را به دقت انجام می‌دهند و کسی از این شوخی‌ها نمی‌تواند با ایران انجام دهد. ایران وظایف کشورها را یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این حوزه عمل کرده است. درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم‌گیری شود، ولی کشورهای منطقه یک‌بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای در تحولات منطقه‌ای باشند.

هشت: غنی‌سازی در نطنز و این‌که آیا ایران از ۶۰‌درصد به سمت ۹۰‌درصد پیش می‌رود؟ جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را طبق النعل بالنعل رعایت کرده است و انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز بعد از خرابکاری صورت گرفته، با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس تعهدات ما در چارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح‌آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود و بعد هم براساس آن برنامه ما انجام خواهد شد.

۹ : تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد، یکی موضوعات بشردوستانه و انسانی است که ایران همواره آمادگی داشته فارغ از مسیرهای دیگر که این موضوعات را حل‌و‌فصل کرده و جلو ببرد. موضوعی که باید از این جدا کرد رفتارهای کاملا سیاسی و سیاست‌زده آمریکاست که همه‌چیز را گروگان موضوعات خودش کرده است. این دفعه اول نیست که آمریکا انجام توافقات در موضوعات انسانی را گروگان مسیر دیگری در وین یا مسیرهای دیگر است. اگر به‌جای این اظهارات و موضع‌گیری‌های تکراری، آمریکا و مقامات این کشور اراده کرده و این اراده را نشان دهند برای همیشه می‌توان این بحث را بست.

۱۰: پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور: این‌که برخی کشورها موضوع تحریم‌های فراسرزمینی و یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را دستاویزی کرده‌اند که بدهی‌های خود را به ملت ایران ندهند، هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد. ایران هیچ تحریم بین‌المللی ندارد و پول‌هایی که وارد می‌شود چه از برخی کشورها که از آنها طلب داشتیم و چه پول‌هایی که از صادرات وارد ایران می‌شود نشان می‌دهد اگر طرفی نخواهد بهانه‌های بی‌جا بیاورد می‌تواند بدهی خود را به ملت ایران بپردازد.

۱۱: سفر اردوغان به تهران: تاریخ برای سفر اردوغان هنوز قطعی و نهایی نیست. مقدماتی دارد و جلساتی باید تنظیم شود که تاریخ نهایی سفر را اعلام کنیم.

کدخبر: ۴۵۳۰۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر