کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۲۱۳
تاریخ خبر:

مهمانی بزرگ بازارهای مالی‌ در تالار‌ سعادت‌آباد

روزنامه هفت صبح| بورس این روزها میزبان بازارهای رقیبش است. مسکن، خودرو، سکه و طلا حالا هرکدامشان نماینده‌ای در بورس دارند و می‌توان از طریق پنل معاملات کارگزاری‌ها در هر بازاری سرمایه‌گذاری کرد. پژو 207 اولین خودرو پرتیراژی است که در بورس کالا عرضه می‌شود و احتمالا با این حجم تقاضا، قیمت کشف شده آن در بورس نزدیک به بازار آزاد خودرو باشد.

بازار طلا علاوه بر صندوق‌های سکه و طلا حالا نماینده جدیدی به نام گواهی‌ سکه آتی بانک مرکزی به بورس کالا معرفی کرده است و همچنین قرار است گواهی شمش طلا هم به بورس بیاید. نماینده بازار مسکن، یعنی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن اخیرا در بورس شامل معاملات ثانویه شده و با بازدهی 57درصدی سرمایه‌گذاران بورس را انگشت به دهان گذاشته است. از همه عجیب‌تر، بازار ارز است که بعد از سال‌ها دوباره پایش به اوراق رسیده و قرار است بانک ملی گواهی‌هایش را از امروز روانه بازار کند.

بازار خودرو؛ عرضه 1000 پژو 207 در بورس کالا
فردا یکشنبه 30 آبان، ایران خودرو هزار دستگاه پژو 207 سفیدرنگ را در بورس کالا عرضه می‌کند. کسانی که بخواهند در این عرضه شرکت کنند، باید کد بورس کالا و حساب وکالتی داشته باشند. برخلاف دفعات گذشته، این بار خریداران باید کل مبلغ در نظر گرفته شده برای خرید خودرو را در حساب وکالتی موجودی داشته باشند وگرنه امکان ثبت سفارش وجود نخواهد داشت.

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای پژو 207، 187میلیون و 400هزار تومان است که البته با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی، حداقل قیمت 207 در بورس کالا 215میلیون تومان خواهد بود ولی احتمالا با توجه به تقاضای زیاد، بعید است 207 با همین نرخ کشف قیمت شود. چراکه قیمت 207 دنده‌ای در بازار آزاد به 436میلیون تومان می‌رسد

و این احتمال وجود دارد که در بورس کالا هم با چنین قیمت‌هایی روبه‌رو شویم. با این تفاوت که حالا اختلاف قیمت بازار و کارخانه به جای جیب دلال، به جیب کارخانه می‌رود. آخرین مهلت ثبت سفارش خرید پژو 207، فردا یکشنبه ساعت پنج بعد از ظهر است و در صورت موفقیت، خودرو مورد نظر 30 بهمن‌ماه یعنی سه ماه بعد تحویل داده می‌شود.

بازار مسکن؛ بازگشایی نماد صندوق ارزش مسکن
شنبه هفته گذشته معاملات ثانویه صندوق ارزش مسکن در فرابورس ایران آغاز شد تا بازار مسکن هم نماینده‌ای در تالار بورس داشته باشد. پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق نزدیک به یک ماه پیش با قیمت هزار تومان انجام شد و حالا در اولین هفته از معاملات صندوق ارزش مسکن، سود شگفت‌انگیزی نصیب سرمایه‌گذاران شده است.

چراکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت هر واحد صندوق ارزش مسکن به هزار و 576تومان رسید که نشان از بازدهی قابل توجه 57.6درصدی نسبت به زمان پذیره‌نویسی دارد. صندوق ارزش مسکن بعد از بازگشایی با رشد 12درصدی، در سه روز متوالی صف خرید داشت و هر روز 10درصد به سرمایه سهامدارانش اضافه کرد. بازدهی رویایی این صندوق احتمالا در بورس بی‌سابقه است. صندوقی که تحت مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری اداره می‌شود و پشتوانه آن یک ملک اداری تجاری است.

بازار سکه؛ عرضه سکه آتی بانک مرکزی
سه‌شنبه هفته گذشته جزئیات عرضه اوراق سکه در بورس منتشر شد. سررسید اوراق سکه بانک مرکزی ۶ماه پس از عرضه و قیمت آن معادل میانگین موزون قیمت‌‌های تمامی گواهی‌‌های سپرده سکه بانک‌‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران، در آخرین جلسه معاملاتی است.

دارندگان اوراق می‌توانند در صورت تمایل به جای تسویه نقدی در سررسید، سکه تحویل بگیرند. این اوراق معاملات ثانویه دارند و در بورس کالا با نماد سکه مرکزی قابل خرید و فروش است. قیمت آن در آخرین روز معاملاتی بورس به 16میلیون و 165هزار تومان رسیده است. تعداد کل سکه‌هایی که بانک مرکزی روانه بورس کالا کرده به هزار عدد می‌رسد و نشان می‌دهد از این طریق حدود 16میلیارد تومان سرمایه از سرمایه‌گذاران بازار سکه جمع‌آوری شده است.

بازار طلا؛ عرضه گواهی شمش طلا در بورس کالا
چند وقتی است بازار گواهی شمش طلا هم در بورس کالا رونق پیدا کرده. البته سرمایه‌گذاران عادی نمی‌توانند در چنین معاملاتی شرکت کنند و صرفا کسانی که کد بورس کالا و اجازه معامله در بازار فیزیکی دارند می‌توانند از بورس طلا بخرند. شرایطش کمی سخت است، اما اینطور که پیداست معاملات پررونقی در این بازار در جریان است.

برای مثال براساس اطلاعیه‌های بورس کالا، در هفته گذشته دو روز معاملاتی برای شمش طلا داشتیم که در آنها 42 و 52کیلوگرم شمش طلای 24عیار معامله شده که ارزش مجموع آن به 94کیلو طلا معادل 209میلیارد تومان می‌رسد و نشان می‌دهد میانگین قیمت هر گرم طلای 24عیار در بورس کالا دو میلیون و 223هزار تومان کشف شده است. این طلا در بازار با قیمت گرمی یک میلیون و 990هزار تومان است.

بازار ارز؛ عرضه گواهی اوراق ارزی در بانک ملی
بانک مرکزی از امروز اوراق ریالی مبتنی بر ارز دلار را به بازار روانه می‌کند. نامش طولانی است ولی همان گواهی دلار می‌تواند نام کوتاه‌تری برایش باشد. این اوراق قرار است از 29 آبان‌ماه فروخته شود و مامور فروش آن بانک ملی است. هر گواهی نماینده 100دلار است که قیمت آن بر اساس «نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی» است.

این عنوان هم طولانی به نظر می‌رسد و خلاصه‌اش می‌شود 33هزار و 150تومان. اگر کسی بخواهد در این عرضه شریک شود، باید حداقل هزار دلار یعنی 33میلیون و 150هزار تومان پول وسط بگذارد و حداکثر میزان خرید هم چهار هزار دلار است. سررسید این اوراق سه ماهه است و معاملات ثانویه ندارد. یعنی اگر کسی آن را بخرد، صرفا می‌تواند مجددا به بانک بفروشد. قیمت بازخرید هم همان قیمت بازار متشکل ارزی خواهد بود و این یعنی نمی‌توان از اختلاف قیمت گواهی دلار و دلار بازار آزاد سود به دست آورد.

بانک مرکزی گفته می‌توان گواهی ریالی را به اسکناس دلار تبدیل کرد اما این کار هفت درصد کارمزد دارد و حتی اگر همین الان بتوان با ارائه گواهی، اسکناس دلار گرفت، هزینه آن حدود 35هزار و 470تومان به ازای هر دلار خواهد بود که این رقم از قیمت بازار آزاد بالاتر است. اما می‌توان روی این گزینه به عنوان راهکاری برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز بدون خرید دلار و دردسرهای تقلبی بودن آن، حساب باز کرد.

کدخبر: ۴۸۹۲۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر