کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۵۱۸
تاریخ خبر:

مهلکه گرما‌‌ در ‌یکی از سردترین کشورهای جهان

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | «مردم در کانادا دارند بر اثر گرمای هوا می‌میرند»؛ این خبری است که خیلی از ما حتی با آن شوخی می‌کنیم و می‌گوییم لابد مردم ینگه دنیا خیلی نازک‌نارنجی و کم‌طاقت هستند که گرمای هوا آنها را می‌کشد آن‌ هم در کانادا که کلا از کشورهای سردسیر دنیاست و رکوردهای سرمای زمستان‌های طولانی‌اش مسکو و استکهلم را به رقابت فرا می‌خواند. اما وقتی بدانیم دقیقا در بعضی استان‌های کانادا چه‌خبر است، احتمالا از حس طنزمان کم می‌شود؛

اول متاسف می‌شویم و بعد احتمالا نگران. نگران تغییرات آب و هوایی که بعضی‌ها مثل رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را دروغی بزرگ می‌دانند اما کاری کرده که در ایالت تگزاس آمریکا در ماه فوریه گذشته بی‌سابقه‌ترین سرمای ۱۰۰سال گذشته‌اش را تجربه کند و برخی نواحی‌اش سفیدپوش شوند و کانادا،کشوری که با سرما شناخته می‌شود،نزدیک هزار نفر فوتی ناشی از گرما داشته باشد و با سلسله حوادث دنباله‌دار مثل آتش‌سوزی و سیل روبه‌رو شود.

فوتی‌ها بیشتر هم می‌شوند
پنجشنبه اعلام شده بود که در استان بریتیش کلمبیا گرما باعث مرگ ۴۸۶ نفر شده دیروز اما این عدد بسیار بزرگ‌تر شده بود. گروه بهداشت و درمان بریتیش کلمبیا، استانی در جنوبغربی کانادا اعلام کرد تعداد فوتی‌ها به ۷۱۹ نفر رسیده و احتمالا بیشتر هم خواهد شد، چون نه تنها پلیس و نیروهای امدادی دائما در حال رسیدگی به تماس‌های مردم هستند بلکه آمارها هم به‌روز می‌شوند. سخنگوی این مرکز گفته احتمال می‌دهند آمارهای نهایی به سه برابر این عدد برسد.

گرما تنها مشکل شهرها و استان‌های غربی کانادا نیست، بلکه باید به این وضعیت آتش‌سوزی‌های گسترده و سیل‌های عظیم را هم اضافه کنید. لیتون ازجمله مناطقی است که در بخشی از آن سیل راه افتاده و در بخش دیگری آتش‌سوزی نیمی ‌از شهر را با خاک یکسان کرده است. مقامات محلی این شهر می‌گویند اولین آتش‌سوزی را عبور قطار و جرقه‌های ناشی از آن در هوای ۴۳درجه ایجاد کرده و بعد شعله‌ها به مناطق دیگر کشیده شده‌اند. در بخش‌هایی هم به دلیل آب شدن یخ‌ها در ارتفاعات، رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند و خیابان‌ها زیر آب رفته‌اند. حالا نیروهای امدادی، پلیس، آتش‌نشان‌ها و فعالان اجتماعی با تمام توان مشغول هشدار دادن به مردم و گوشزد کردن نکات ایمنی به آنها هستند.

خیلی از ساکنان شهرهای غربی هم ترجیح داده‌اند که به مکان‌های خنک‌تر بروند. براد ویس، نماینده مجلس منطقه لیتون گفته این شهر سه روز پشت‌سر هم رکورد دمای کل کانادا را شکسته و تجربه رسیدن دما به ۴۹ونیم درجه را داشته است. اوضاع در بریتیش کلمبیا هم تقریبا همین‌قدر پیچیده است، یعنی طغیان رودخانه‌های فریزر، چیلکتین و چندین رودخانه محلی دیگر نیز پیش‌بینی می‌شود. مسئولان محیط‌زیست این استان اعلام کرده‌اند ذوب شدن برف‌ها به‌خاطر گرمای هوا حیرت‌آور است

همه مشغول هشدار دادن به ساکنان اطراف رودخانه‌ها هستند. عجیب اینکه گویا دمای هوا حتی در مناطق برف‌خیز این استان به ۳۸ درجه رسیده، در حالی که میانگین دمای کل این استان در طول سال‌ها، ۲۱ درجه سانتیگراد بوده است. آنتیا دودرو، هماهنگ‌کننده خدمات مدیریت بحران یکی از مناطق برف‌خیز بریتیش کلمبیا گفته طی روزهای گذشته یخچال‌های طبیعی با سرعت ۱۰۰ میلیمتر در روز ذوب شده‌اند و این یعنی فاجعه.

اگر هنوز به اندازه کافی چشم‌هایتان از تعجب گرد نشده بدانید رگبارهای پراکنده و رعد و برق هم مهمان بعضی از شهرهای منطقه بوده که باعث شده مردم به‌شدت وحشت کنند، چون آنها مثل مردم مناطق گرمسیری به باران‌هایی که در دمای بالا می‌بارد عادت ندارند. محسن یکی از ساکنان ایرانی ونکوور می‌گوید که همه اینها باعث شده بعضی از مردم به عقاید خرافی رو بیاورند و حرف‌هایی درباره آخرالزمان بزنند اما ما می‌دانیم که همه اینها دستپخت خودمان و حاصل به‌هم زدن نظم طبیعت است.»

چرا مرگ و میر بالاست؟
میانگین هوا در بریتیش کلمبیا طی چهار روز گذشته ۴۱درجه بوده اما به دلیل رطوبت خیلی بالای این استان آنچه بدن مردم احساس می‌کند، چیزی بین ۴۹ تا ۵۱درجه است. بریتیش کلمبیا و مخصوصا شهر ونکوور میزبان ایرانی‌های زیادی است و واکنش آنها به گرمای هوا در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها و گروه‌هایی که مطالب مرتبط با ایرانی‌های کانادا را منتشر می‌کنند قابل توجه است. خیلی از آنها سعی می‌کنند توضیح بدهند این دما چطور کانادایی‌های زیادی را به کشتن می‌دهد.( این را بدانید که میانگین دما در ماه جولای در ونکوور بین ۱۵ تا ۲۳ درجه مرسوم بوده و حالا دمای هوا تقریبا دو برابر شده است)

سعید یکی از همین ایرانی‌هاست. او می‌گوید «در اغلب خانه‌های کانادایی اصلا چیزی به‌نام سیستم سرمایشی وجود ندارد. مردم با میانگین دمای ۳۰درجه در تابستان اصلا به وجود کولر نیاز پیدا نمی‌کردند اما حالا یکی، دو سال است که هوا در تابستان به شدت گرم می‌شود. امسال که اوضاع خیلی بدتر شده و رکورد گرما و مرگ و میر شکسته است. خیلی از مردم به فروشگاه‌های بزرگ می‌روند که کمی ‌خنک شوند، البته همه فروشگاه‌ها هم وسایل خنک‌کننده ندارند.» به گفته او سیستم معماری خانه‌ها هم طوری تعبیه نشده که هوا گردش داشته باشد و داخل خانه خنک شود، بلکه برعکس به‌خاطر اینکه اینجا زمستان‌های سختی دارد، خانه‌ها با کمترین منافذ ساخته می‌شوند که در دمای گرفته، شرجی و گرم این روزها واقعا تبدیل به یک جعبه آتش می‌شوند.

یکی دیگر از ایرانی‌های مقیم ونکوور درباره وضعیت حال حاضر مردم این شهر در توئیتر نوشته که مردم برای خنک شدن به سوپرمارکت‌ها می‌روند و کنار یخچال‌ها دراز می‌کشند. گویا مسئولان شهری هم سوله‌هایی درست کرده‌اند که مردم برای خنک شدن به آنجا بروند. و خب بدنیست این را بدانید که ۴۴درصد ایرانی‌های مقیم کانادا در تورنتو زندگی می‌کنند و ۲۲درصد در ونکوور و ۱۰درصد هم در مونترال. ونکوور به خاطر آب و هوای معتدلش از سطح زندگی بالاتری نسبت به تورنتو برخوردار است و معمولا هدف زندگی برای ایرانیان ثروتمند بوده است.شهری عموما بارانی و زیبا و با آب و هوایی نسبتا معتدل که در زمستان‌ها ۱۲ درجه از تورنتو گرم‌تر است و خب موج گرما هم همین شهر را هدف قرار داده است.

از آن طرف با وجود همه این توضیح‌ها هنوز ماجرا برای خیلی از کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی روشن نیست و آنها از کسانی که در کانادا به‌خصوص استان بریتیش کلمبیا زندگی می‌کنند می‌پرسند که چطور ممکن است مردم به‌خاطر گرما بمیرند آن‌هم در یک کشور پیشرفته که احتمالا دسترسی به امکانات درمانی وجود دارد یا حداقل نوشیدنی خنک که برای خوردن هست تا دمای بدن را پایین بیاورد و مردم نمیرند.کاربران مقیم کانادا هم سعی می‌کنند به این سوال‌ها با دقت جواب بدهند. آنها بیشتر از هر چیز روی این موضوع تاکید می‌کنند که مردم آمادگی گرما را ندارند. خیلی از آنها اصلا علائم گرمازدگی حاد را نمی‌دانند و دیر مراجعه می‌کنند. از طرفی خیلی از فوتی‌ها سالمندانی هستند که تنها زندگی می‌کنند و بعد از فوتشان، همسایه‌ها مرگ آنها را گزارش می‌کنند.

امکانات هم انگار تعریفی ندارد.سالومه، یکی از کاربران کانادانشین توئیتر نوشته که پنکه در بریتیش کلمبیا نایاب شده و اگر هم باشد خیلی گران است و خانواده‌هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند و به سختی می‌توانند حتی پنکه پیدا کنند.تلویزیون،رادیو و شبکه‌های اجتماعی دائما از مردم می‌خواهند که درها و پنجره‌ها را باز بگذارند اما پرده‌ها را بکشند.نوشیدنی زیاد بخورند. تا جای که ممکن است فعالیت بیرون از خانه نداشته باشند، به محض دیدن علائم گرمازدگی به بیمارستان مراجعه کنند و از سالمندانی که می‌شناسند خبر بگیرند. این وسط برای کمک به حیوانات هم اعلان‌های زیادی داده می‌شود. از مردم می‌خواهند که برای حیوانات بیرون از خانه تشت آب بگذارند و اجازه بیرون رفتن به حیوانات خانگی‌شان ندهند.

کدخبر: ۴۰۰۵۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر