کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۳۷۲
تاریخ خبر:

مهاجرت سامان و پرستو از دو گیت متفاوت

روزنامه هفت صبح | یک: در روزهای اخیر خبر مهاجرت دو نفر از هنرمندان به خارج از کشور خبرساز شده. یکی پرستو صالحی بازیگر سریال‌های تلویزیونی و دومی امیر‌ارژنگ کاظمی ملقب به سامان خواننده پاپ. وجه تشابه این دو نفر این است که اواخر دهه ۱۳۷۰ و اوایل ۱۳۸۰ نقطه اوج شهرت و محبوبیت‌شان بود. در سال‌های بعد به‌مراتب کم‌کارتر از قبل شدند و تکاپوی آن‌ها برای بازگشت جدی به فعالیت‌های هنری خیلی نتیجه خاصی نداشت. حالا هم که همزمان تصمیم به مهاجرت از کشور گرفتند.

این نکته را البته باید اضافه کنیم که سامان یا امیرارژنگ کاظمی ابتدا در خارج از کشور مطرح شد و بعد برای ادامه کار به ایران آمد. این خواننده پاپ متولد ۱۳۴۶ در تبریز است. او اوایل دهه ۱۳۶۰ به همراه خانواده از ایران مهاجرت کرد و یک دهه بعد در کنار خواننده‌های لس‌آنجلسی وارد عرصه موسیقی پاپ شد. آن زمان سه آلبوم اول سامان خیلی با استقبال گرمی همراه نشد اما آلبوم چهارم او به‌نام کوچه خاطره، در سال ۱۳۷۹ شرایط متفاوتی را رقم زد.

به‌خصوص یک ترانه مگاهیت با شعری از مریم حیدرزاده و تنظیم منوچهر چشم‌آذر به نقطه عطف فعالیت‌ هنری سامان تبدیل شد. هنوز هم خیلی از مردم این خواننده را با ترانه «اگه تو از پیشم بری شمعدونی‌ها دق می‌کنند» می‌شناسند. او در همین آلبوم ترانه دیگری به‌نام «بهار» هم داشت که خیلی سر زبان‌ها افتاده بود.

دو: این اتفاقات تقریبا وقتی رخ می‌دهد که پرستو صالحی در ایران به شهرت رسیده. او در سن ۲۲سالگی در سریال‌های تلویزیونی متعددی بازی کرد و در سینما هم نقش‌های کوتاهی را در فیلم‌های کیمیایی و قریبیان بر‌عهده گرفت. صالحی در سال ۱۳۸۰ با بازی در سریال زیر آسمان شهر اما به شهرت چشمگیری بین مردم رسید و تا سال ۱۳۸۴ هم کج‌دار و مریز همین روند را ادامه داد که ناگهان به شکل غیر‌منتظره‌ای از صفحه تلویزیون و پرده سینما محو شد.

او در سال ۱۳۹۱ متن مفصلی در فیسبوک منتشر کرد و سخت‌گیری‌هایی که در ارتباط با کار او صورت گرفته را توضیح داد. اولین‌بار آنجا بود که این بازیگر تعریضی به موضوعات سیاسی هم داشت تا این اواخر که در اینستاگرام خود را موظف می‌دانست در مورد مسائل مختلف سیاسی موضع‌گیری داشته باشد. با وجود آن افشاگری پر سرو‌صدا، در سال‌های بعد هم برای پرستو صالحی در روی همین پاشنه چرخید. جز اینکه در چند سریال و فیلم ‌سینمایی انگشت‌شمار توانست حضور پیدا کند.

در سال ۱۳۹۵ هم حضور او و برادرش در برنامه ماه‌عسل احسان علیخانی و روایت صادقانه آن‌ها از زندگی خصوصی و خانوادگی‌شان بازتاب وسیعی در جامعه داشت. با این‌حال همچنان رد پای پرستو صالحی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی مشاهده نمی‌شد و او صرفا به کمک اینستاگرام توانست مخاطبانی برای خود دست و پا کند که حالا تعداد فالوئرهایش به ۲٫۱ میلیون نفر رسیده است.

سه: این دوران برای سامان هم خیلی متفاوت نگذشت. او در سال ۱۳۹۱ به ایران آمد. پیش از آن او در دوبی در مراکز و مجالس محدود به اجرای برنامه می‌پرداخت و گاهی به ایران هم رفت و آمد داشت. از سال ۹۱ اما او رسما برای فعالیت هنری به ایران آمد. خیلی چراغ خاموش و بی‌سرو‌صدا. به طوری‌که تازه چند سال بعد بعضی رسانه‌ها نوشتند خواننده شمعدونی‌ها در ایران است. سامان در این دوران برای دریافت مجوز وزارت ارشاد و انتشار قانونی آلبوم تلاش کرد که به نتیجه نرسید.

در این حدود ۱۰ سال، او فقط توانست کنسرت محدود همراه با گروه سون در قشم داشته باشد. در بهمن ۱۳۹۸ هم از سوی مسئولان ناجا اعلام شد که این خواننده در یکی از سفره‌خانه‌های شمال تهران به دلیل اجرای فاقد مجوز دستگیر شده است. با استناد به این خبر هم بعضی مدعی شدند که خروج سامان از ایران مرتبط با همان پرونده است. خود او اما دو روز پیش در یک لایو اینستاگرامی توضیح داد که مهاجرتش از ایران هیچ ارتباطی به ماجرای دستگیری نداشته.

آن زمان او ۱۱ روز به دلیل اجرای بدون مجوز بازداشت و بعد با قید وثیقه آزاد شد. سامان در این لایو توضیح داد که در ایران ماموران برخورد خوبی با او داشتند و حتی مدعی شد: «در فرودگاه ماموران سپاه با من برخورد گرمی داشتند و انگشترم را به‌عنوان هدیه به آن‌ها دادم و گفتند ما شما را سر نماز دعا می‌کنیم.» او حالا در استانبول مستقر شده و در بدو ورود اجرای محدودی در کنسرت شهرام شب‌پره هم داشته. همچنان اما تاکید دارد که می‌خواهد با آهنگسازان و شاعران داخل کشور همکاری کند و حتی شماره واتساپ خود را هم برای همکاری اعلام کرده است.

چهار: پرستو صالحی هنوز از مقصد خود توضیح روشنی نداده. بعضی منابع نوشتند او به کانادا رفته است. این بازیگر تلویزیونی در لایو مختصری که منتشر کرده صرفا با اشک و اندوه توضیح داده که هیچ‌وقت در فکر مهاجرت نبوده و مجبور شده به همراه خانواده‌اش از ایران برود. او تاکید دارد که قرار نیست در خارج از کشور کشف حجاب کند. شواهد نشان می‌دهد که بعید نیست در آینده شاهد بازگشت این بازیگر ۴۴ ساله به کشور باشیم. در مورد سامان هم همینطور. این دو نفر هم به سبک مهناز افشار دوست ندارند بلیت خود را برای بازگشت به کشور از الان بسوزانند.

کدخبر: ۴۱۹۳۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر