کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۴۶۲
تاریخ خبر:

منتظر ارزان شدن ایکس‌باکس باشید

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | در این روزها اگر تصمیم به خرید یک کنسول بازی جدید بگیرید احتمالا با سه گزینه مختلف روبه‌رو می‌شوید. پلی‌استیشن ۵ که قیمت بالاتری نسبت به رقبای آمریکایی خود دارد و دو کنسول این نسل ایکس باکس یعنی سری ایکس و اس که به ترتیب قدرت پردازشی بیشتر و درایو دیسک نوری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با این حال قدرت کمتر سری اس ممکن است در ادامه راه مشکلاتی را به همراه داشته و بسیاری به دنبال استفاده از درایو دیسک نوری نباشند.

موضوعی که احتمالا مایکروسافت قصد دارد به آن با مدل دیگری از ایکس باکس جواب دهد. موضوعی که باز هم می‌تواند پلتفرم مایکروسافت را به انتخابی خوب برای کاربرهای ایرانی کند که با توجه به قیمت‌ها احتمالا با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند. شواهد امر گویای این موضوع است که مایکروسافت در حال حاضر روی توسعه مدل جدید ایکس باکس سری ایکس مشغول به کار است.

بیش از یک‌سال از عرضه کنسول‌های نسل نهم دو شرکت بزرگ مایکروسافت و سونی می‌گذرد. پلتفرم‌هایی که مطابق با انتظارها،نه تنها به سخت‌افزارهای قدرتمندی مجهز شده‌اند، بلکه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و جدیدی هم دارند؛ از حافظه‌های پرسرعت گرفته تا پردازشگرهای مدرن که همگی پیشرفت قابل توجهی در صنعت بازی‌های ویدئویی به شمار می‌روند. با این وجود، عرضه این کنسول‌ها چندان باب میل گیمرها نبود!

در واقع، به دنبال فراگیری ویروس کرونا و افزایش شدید تقاضای خرید قطعات اولیه سخت‌افزارها، عرضه این پلتفرم‌ها همچنان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است. در همین راستا، تا به امروز گزارش‌های متعددی در خصوص تغییر تراشه کنسول‌ها به گوش رسیده که در جدیدترین آن‌ها، مدتی قبل برد سمز، یکی از خبرنگاران حوزه تکنولوژی، در پیامی اعلام کرد که شرکت مایکروسافت به دور از رسانه‌ها مشغول توسعه تراشه جدید برای ایکس باکس سری ایکس است.

بر اساس اظهارات این ژورنالیست، به نظر می‌رسد که پروسه طراحی و آزمایش تراشه جدید کنسول از ماه‌های پیش آغاز شده و هم اکنون فرآیند تولید آن از حد زیادی پیشروی کرده است. او معتقد است که ردموندی‌ها به لطف سیلیکون جدید ایکس باکس، احتمالا عملکرد دستگاه را بهبود می‌بخشند و از همه مهم‎تر، ابعاد کنسول را نیز کاهش خواهند داد. البته، برد سمز بر این باور است که این تراشه اگرچه شاید منجر به کاهش ابعاد دستگاه شود.

اما تاثیر چندان زیادی در قدرت آن نمی‌گذارد و احتمالا بازیکنان معمولی متوجه چنین اصلاحاتی نمی‌شوند. در حالی که او اطلاعاتی درباره مشخصات فنی تراشه جدید فاش نکرده، اما در ادامه از احتمال ساخت کنسول جدید ایکس باکس با نام رمزی Keystone خبر داده است. به گفته این خبرنگار، اگر مدل کی‌استون ساخته شود، احتمالا از مدل جدید و کوچک‌شده ایکس باکس سری ایکس قابل توجه‌تر خواهد بود. تقریبا سخت افزار هر کنسولی در طول عمر خود دستخوش تغییراتی می‌شود که شاید این اتفاق کمی زودتر از انتظارها برای ایکس‌باکس سری ایکس رخ دهد.

البته، به احتمال قوی چنین بهبودهای زودهنگامی صرفا در جهت افزایش تولید کنسول، کاهش قیمت تمام شده و یا بهبود جزئی عملکرد آن صورت می‌گیرند و هیچ تاثیری روی کیفیت اجرایی بازی‌ها نخواهد گذاشت. در طرف مقابل، چندان بعید نیست که مایکروسافت در آینده نزدیک از مدل دیجیتالی و بدون دیسک (درایو نوری) ایکس باکس سری ایکس رونمایی کند تا این دستگاه با قیمت مناسب‌تری در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد؛ به خصوص که پلی‌استیشن ۵ تا به امروز از نظر تجاری عملکرد بهتری نسبت به ایکس باکس داشته است.

دقت داشته باشید که شرکت مایکروسافت هنوز واکنشی از خود در قبال این ادعاها نشان نداده و هیچ کدام یک از منابع رسمی و نزدیک به ردموندی‌ها نیز خبر فوق را تایید و یا تکذیب نکرده است. بر این اساس، تا به این لحظه نمی‌توان با قاطعیت درباره توسعه مدل جدید ایکس باکس سری ایکس و کاهش ابعاد دستگاه اظهارنظر کرد و طبق معمول، باید منتظر خبرهای موثق بمانیم. هرچند، ناگفته نماند که با توجه به رویکرد و سنت همیشگی دو کمپانی مایکروسافت و سونی، تولید مدل اسلیم و کوچک‌شده یک کنسول چندان هم دور از انتظار نیست.

این اولین باری نیست که گزارش‌هایی پیرامون کنسول‌های نسل نهم ایکس‌باکس به کوش می‌رسد. اگر خاطرتان باشد، چند هفته پیش بود که آقای نیک بیکر، بنیان‌گذار رسانه ایکس‌باکس ارا، ادعا کرد که شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ میلادی از سخت‌افزار جدید مرتبط با ایکس‌باکس پرده برمی‌دارد. این اینسایدر جزئیات بیشتری در این زمینه به اشتراک نگذاشته و هنوز مشخص نیست که ماهیت اصلی سخت‌افزار موردنظر چه خواهد بود. بیکر اذعان داشت که این موضوع از آنچه بازیکنان انتظارش را دارند، کاملا متفاوت است.

در دیگر خبرهای مرتبط با کنسول‌های ایکس‌باکس، بهتر است اشاره کنم که چندی پیش شرکت AMD به طور رسمی اعلام کرد که هر دو پلتفرم ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به‌زودی از فناوری اف‌اس‌آر ۲ پشتیبانی می‌کنند. ساز و کار این فناوری رندر کردن فریم‌ها در وضوح تصویر پایین بوده که سپس با استفاده از یکسری الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، رزولوشن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به بیان ساده‌تر، شما با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید نرخ فریم بازی‌ها را تا دو برابر افزایش دهید، با این تفاوت که وضوح تصویر تقریبا ثابت می‌ماند.

در همین حین، چند هفته پیش یکی از کانال‌های محبوب شبکه یوتیوب در گزارشی مدعی شد که کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو با سخت افزار قدرتمندتر در سال ۲۰۲۴ میلادی از راه می‌رسد. این منبع بر این باور است که پلتفرم مزبور از نظر مشخصات فنی بسیار قدرتمند از کنسول فعلی بوده و از نظر عملکرد، پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. به عنوان مثال، ظاهرا قابلیت رهگیری پرتو آن تا حدود ۲.۵ برابر بهتر از نسخه استاندارد خواهد بود.

شرح عکس: احتمالا مدل جدید ایکس‌باکس از درایو پشتیبانی نمی‌کند.

کدخبر: ۴۵۲۴۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر