کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۲۲
تاریخ خبر:

مناظره آتشین صادق خرازی و حسین شریعتمداری

روزنامه هفت‌صبح | با اینکه بعد از سال ۱۳۸۸ چندین انتخابات دیگر در کشور ما برگزار شده، اما حوادث پس از آن آنقدر اهمیت دارند که هر زمان فرصت مناظره‌ای بین گروه‌های سیاسی مختلف پیش بیاید، اشاره‌ای هم به آن می‌کنند. مثل گفت‌وگوی همین دو شب پیش صادق خرازی و حسین شریعتمداری در شبکه یک. خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و شریعتمداری هم که مدیرمسئول روزنامه کیهان است.

آنها با دو دیدگاه سیاسی متفاوت روبه‌روی یکدیگر نشسته بودند تا درباره انتخابات آمریکا مناظره کنند اما دستبند سبزرنگ علی کریمی، دستاوردهای برجام و ماجرای آیت‌الله سیستانی موضوع بحث را عوض کرد. یکی از حاشیه‌های برنامه هم این بود که مناظره یک شروع جالب داشت. مجری و مهمانان ابتدای برنامه ماسک به صورت داشتند.

مجری برای اطمینان خاطر بینندگان گفت که همه عوامل صحنه آنجا ماسک زده‌اند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. آن وقت مثل داور یک ماراتن که با شلیک گلوله شروع مسابقه را اعلام می‌کند، اجازه درآوردن ماسک را به مهمانان داد و بعد از این کار دوباره به مهمانان خیر مقدم گفت. مسابقه یا همان مناظره هم بعد از درآوردن ماسک‌ها شروع شد. خلاصه این گفت‌و‌گو را در پنج نکته زیر نوشته‌ایم:

* یک: مناظره آنها ابتدا درباره انتخابات آمریکا شروع شد. دو مهمان برنامه چهار سال پیش هم یک بار دیگر مقابل هم در مناظره تلویزیونی شبکه یک نشسته بودند. برخلاف گفت‌وگوی خسرو معتضد و صادق زیبا‌کلام در هفته گذشته، آنها حداقل شروع و پایان محترمانه‌تری داشتند اما اختلاف اول دو نفر از همان ابتدا شروع شد. شریعتمداری معتقد بود که اینکه آمریکا رو به نابودی در حرکت است ولی خرازی اعتقاد داشت که ظهور ترامپ به معنای حرکت آنها به سوی نابودی نبود و آمریکا می‌تواند به سمت بازسازی قدرت خود پیش برود.

تا اینجای کار این اختلاف آنقدر مناقشه‌برانگیز نشد. شریعتمداری معتقد بود:«انتخابات آمریکا انجام شد اما ماجرای آمریکا تمام نشده است. بعضی‌ها تصور می‌کنند این ترامپ بود که اوضاع را به هم ریخت اما ترامپ فقط این روند را تسریع کرد. فوکویاما هم که اعتقاد داشت آغاز هزاره سوم، ابتدای هژمونی استراتژی لیبرال دموکراسی آمریکا است اما همین دیروز او می‌گوید که آمریکا ریشه پوسیده دارد و این پوسیدگی هنوز هم وجود دارد.»

* دو: گفت‌وگوی آن‌ها از زمانی جنجالی شد که مدیرمسئول روزنامه کیهان به انتخابات سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: «ریچارد هاوس که فرید زکریا نوچه اوست، طراح فتنه ۸۸ بود. معروف است که بعد از ۹ دی او گفت دوستان ما اشتباه کردند و نکته آخر را زودتر گفتند. اشاره او به آن شعار «انتخابات بهانه‌ست اصل نظام نشانه است.» برمی‌گشت. هاوس می‌گوید که شروع دوران پساآمریکا، همین امروز است. چند سال پیش هم آقای فیدل کاسترو اعتقاد داشت در آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه شبیه دو لنگه کفش هستند که اختلافی با هم ندارند. یکیشان ظاهر سخت و یکی دیگر ظاهر نرم دارد.»

دبیرکل حزب ندای ایرانیان علاوه بر اینکه معتقد بود این دو حزب رویکردهای متفاوتی در سیاست خارجی دارند، در جواب از شریعتمداری خواست که از ترامپ دفاع نکند و به حرفی که بیش از پنجاه سال پیش فیدل کاسترو زده، ارجاع ندهد. او غیرمستقیم صحبت‌های شریعتمداری را یک توهم توطئه دانست و گفت که این توهم‌ می‌تواند کشور ما را در خطر قرار دهد. شریعتمداری دوباره به هاوس ارجاع داد و گفت:

«آقای هاوس وقتی می‌گوید «دوستان ما»، منظورش سران فتنه ۸۸ بوده است. مگر آقای نتانیاهو نگفت اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین سرمایه اسرائیل در ایرانند؟» اینجا اولین جایی بود که تن صدای مناظره‌کننده‌ها کمی بالاتر رفت. خرازی در جواب گفت: «هر مزخرفی هر کسی می‌گوید باید تکرار کنیم؟ پشت سر شما هم می‌گویند نتانیاهو، ترامپ و شریعتمداری یک چیز را می‌خواهند. این را باید پذیرفت؟»

* سه: شریعتمداری اعتقاد داشت که «اصلاح‌طلبان به آمریکا نامه نوشتند که سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به کار ببرید.» خرازی اگرچه اصرار می‌کرد که مدیرمسئول روزنامه کیهان اسم این اصلاح‌طلبان را ببرد اما مجری درخواست داشت تا به دلیل تبعات حقوقی اسمی مطرح نشود. شریعتمداری دوباره ادامه داد: «بعضی از افراد علنا وطن‌فروشی کردند و اسناد آن هست. اینکه شما می‌گویید دنبال تئوری توطئه نباشیم حرف درستی است اما توطئه، تئوری نیست.

برای مثال فتنه ۸۸ یک توطئه بود. ما آن را در کیهان پیش‌بینی کرده بودیم که احتمالا این طیف سیاسی برای انتخابات یک رنگ خواهند داشت.» خرازی خطاب به مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: «از کجا معلوم جاسوس در کیهان نبوده که به شما اطلاع داده باشد؟ شما با تفکر خود و این که بگویید آمریکا می‌زند و صهیونیست‌ها می‌زنند، کشور را به سمت نابودی می‌برید. همانطور که مدیرکل ضد جاسوسی یکی از دستگاه‌های امنیتی، جاسوس صهیونیست‌ها درآمد، می‌خواهید در کیهان جاسوس نباشد؟

سال ۱۳۷۲-۱۳۷۳ مطلبی در کیهان راجع به تهاجم فرهنگی نوشته شد که برداشت شده از مجله هرزه‌نگاری به نام اسکرو بود. آقای نتانیاهو که از آن اسم می‌برید، در مورد دولتی که مورد حمایت شما هم بود گفت این یک مائده آسمانی است که این دولت در چارچوب منافع اسرائیل حرکت می‌کند. هیچ یک از سران اصلاحات، وابسته نیستند. کدامشان وابسته است؟» شریعتمداری در جواب گفت: «شما مطالبی را بگویید که در دوره من بوده است. این اتفاق در دوره من نبوده. اصلا کدام یک از سران اصلاح‌طلبان وابسته نیستند؟ اسم ببرم؟»

* چهار: شریعتمداری که بین حرف‌های خرازی وارد می‌شد، چند بار از سوی مجری تذکر گرفت و خرازی هم از تقسیم ناعادلانه وقت از سوی مجری گلایه کرد. با این حال باز هم مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: «مردم از تورم ۵۲درصدی، گرانی، تعطیلی مراکز، تولید، افزایش ۳۰۰درصدی قیمت مسکن و اجاره‌بها ناراحت هستند.» دوباره خرازی جواب داد: «عملکرد وزیر کابینه‌ای که بنده هم از آن انتقاد می‌کنم به من چه ربطی دارد؟

در این دولت نه مسئولیتی گرفتم و نه داشته‌ام. همه این انتقاداتی که آقای شریعتمداری می‌گوید من هم می‌زنم. بخشی از مشکلات ما به دلیل مدیریت است، و بخشی دیگر به دلیل تجاوز نظام سلطه و مثل تحریم است. اما راحت نمی‌توانیم تهمت بزنیم. باید به تمام این اتهام‌ها پاسخ داده شود. شما شخصیت‌های بزرگی مثل آقای خاتمی را که از سران اصلاحات هستند وابسته می‌دانید. اگر وابسته بودند چرا از رهبری حکم گرفتند؟

البته شما همان کسی هستید که به آیت‌الله سیستانی اهانت کردید و همه عراق و منطقه را به هم ریختید و به دروازه توبه رسیدید. شما تحمل یک دستبند سبز رنگ علی کریمی را نداشتید و می‌گویید نباید رئیس فدراسیون شود. اگر شال سبز می‌انداخت اشکالی نداشت؟» شریعتمداری در جواب گفت: «الان هم من باز معتقدم کسی که دستبند سبز می‌بندد صلاحیت ندارد. اگر آن سبز را درنظر می‌گیرید که باید بگویید خانم هیلاری سادات کلینتون.»

* پنج: خرازی ادامه داد:«شما خودتان را قیم ملت می‌دانید. ۹۰درصد کیهان خلاف واقع بوده است.» در این بین مجری مدام از طرفین می‌خواست که فقط درباره آثار حضور بایدن در آمریکا گفت‌وگو کنند. به همین دلیل شریعتمداری اینطور مکالمه را پیش برد: «من خودم را قیم ملت نمی‌دانم. شما بگویید کدام یک از مطالب کیهان خلاف واقع بوده است؟

حالا درباره اینکه بعضی می‌گویند آمدن بایدن برای ما فرق خواهد کرد، باید به این حرف آقای بایدن اشاره کرد که می‌گوید من یهودی نیستم من صهیونیستم. او می‌گوید جنگ بد است اما تحریم‌های فلج کننده جای آن را گرفته است. ما اگر می‌گوییم ترامپ نه، نگوییم بایدن آری. بایدن می‌گوید اگر اسرائیلی وجود نداشت ما وظیفه خود را می‌دانستیم یک اسرائیل پدید بیاوریم.

بله (آقای ظریف) آقای متدینی هستند، خائن نیستند اما سرشان کلاه گذاشتند. شما به من بگویید این برجام چه دستاوردی داشته؟» خرازی در جواب گفت: «شما استادید در هو کردن» با وجود اصرارهایی که او برای پاسخ به مدیرمسئول کیهان داشت، فرصت ادامه این مکالمه را پیدا نکرد و بعد از حدود یک ساعت و نیم این گفت‌وگو به انتها رسید.

کدخبر: ۳۷۰۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ha.ah.1354

    این مناظره ها فقط تبلیغاتی است که برای ت رغیب مردم به شرکت در انتخابات آتی