کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۹۴۵
تاریخ خبر:

ممنوع در سینما، مجاز در شبکه خانگی!

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | به مناسبت توزیع فیلم توقیفی رحمان ۱۴۰۰ در شبکه خانگی؛ سرنوشتی که بر آن گذشت را مرور کرده‌ایم. همچنین سری زده‌ایم به فیلم‌هایی که بعد از توقیف به خانه‌ها آمدند. ۱۱ ماه بعد از توقیف فیلم رحمان ۱۴۰۰ نسخه خانگی آن هفته پیش منتشر شد. این اتفاق در حالی رخ داده است که باتوجه به مواضع سفت و سخت وزارت ارشاد خیلی نمی‌شد به توزیع زود هنگام آن خوشبین بود.

در گزارش امروز آنچه بر رحمان ۱۴۰۰ گذشت را مرور می‌کنیم و در ادامه سری می‌زنیم به داستان‌های مشابه. جایی که معلوم می‌شود غالب فیلم‌ها با بهانه‌های عجیب از پرده پایین کشیده شده‌اند.جالب آنکه نسخه خانگی اکثر آن‌ها بدون ممیزی منتشر شده و تازه افزوده هم داشته است! «توقیف» به کمک این فیلم‌ها نیامده؟!

*** رحمان ۱۴۰۰ | با اندکی سانسور
نوروز امسال رحمان ۱۴۰۰ اکران شد و خیلی زود به چند رکورد دست یافت. از جمله رکورد فروش روزانه و هفتگی. فیلم داشت می‌فروخت که صدای اعتراض‌ها درباره برخی شوخی‌های فیلم بلند شد. کارگردان مدعی بود اصلاحات را اعمال کرده اما کاشف به عمل آمد در دو سینما نسخه بدون سانسور روی پرده است.

عمده انتقادها به شوخی‌های تکرارشونده شخصیت سعید آقاخانی و بهرام افشاری برمی‌گردد که با حرکت بدنی مفهومی را به ذهن متبادر می‌کند! رحمان ۱۴۰۰ در ۲۴ فروردین در آستانه ۲۳میلیاردی شدن رسما توقیف شد. مدتی بعد نسخه قاچاق آن به بیرون درز کرد و هفته پیش نسخه قانونی‌اش به شبکه نمایش خانگی آمد. منوچهر هادی حالا می‌گوید چهار دقیقه از فیلمش کوتاه شده است. با این حال شوخی منشوری در فیلم وجود دارد.

*** ۵۰ کیلو آلبالو |بدون سانسور
از جمله فیلم‌هایی است که زیاد به آن اعتراض شد اما در زمانی مهر توقیف خورد که به اندازه کافی روی پرده بود.
۵۰ کیلو آلبالو نوروز ۹۵ اکران شد و با فروش بیش از ۱۳میلیارد در نیمه خرداد از پرده پایین کشیده شد. دلیل توقیف فیلم اعتراض برخی از مراجع تقلید و همچنین علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. درست یک سال بعد نسخه خانگی ۵۰کیلو آلبالو نوروز توزیع شد و آب از آب تکان نخورد!

*** سنتوری|با پشت صحنه
قرار بود سنتوری در تاریخ سوم مرداد ۱۳۸۶ اکران شود. در حالی که سینماها به استقبال آن رفته بودند و حتی آفیش‌های آن نصب شده بود، جلوی اکران آن گرفته شد.روایت‌های مختلفی درباره دلیل عدم اکران سنتوری شنیده می‌شد… هفت ماه بعد نسخه قاچاق آن بیرون آمد و بالاخره سال ۸۹ نسخه خانگی فیلم توزیع شد. جالب آنکه این بار در نسخه خانگی سنتوری یک پشت صحنه مفصل هم گنجانده شده بود!

*** زندگی خصوصی|کمی سانسور با پشت صحنه
در جشنواره سی ام رونمایی شد و مورد اعتراض طیفی از رسانه‌های اصولگرا قرار گرفت. ایرادها به اشاره‌هایی است که زندگی خصوصی به برخی شخصیت‌ها دارد. محمد حسین فرحبخش مشابهت سازی را نپذیرفت اما افاقه نکرد. زندگی خصوصی نوروز ۹۱ در میان اعتراض‌ها اکران شد و پس از یک هفته با مخالفت انصار حزب‌الله از پرده پایین آمد. خرداد سال ۹۲ فیلم به شبکه نمایش خانگی آمد و اصلاحات آن در حد یکی دو دیالوگ بود!‌در عوض یک پشت صحنه کامل داشت.

*** گشت ارشاد| با صحنه‌های اضافه
در جشنواره سی‌ام روی پرده رفت که برخی شوخی‌های آن مورد اعتراض قرار گرفت. گشت ارشاد نوروز ۹۱ اکران عمومی شد اما این فیلم هم خیلی زود مهر توقیف خورد. نیمه شهریور ۹۱ یعنی درست شش ماه بعد از توقیف، نسخه خانگی فیلم سعید سهیلی به بازار آمد. از نکات بامزه اینکه فیلم نه تنها ممیزی نداشت که نسبت به نسخه اصلی آن کامل‌تر بود!

*** مارمولک |همچنان در محاق
هدف اصلی مارمولک ادای دین به روحانیت است اما مورد سوءتفاهم قرار گرفت. سال ۸۲ قرار بود مارمولک جزو فیلم‌های اکران نوروزی باشد اما برخی حساسیت‌ها مسئولان سینمایی را مجبور به تاخیر در اکران کرد. فیلم اردیبهشت سال ۸۳ به پرده آمد؛ در میان اعتراض برخی به درونمایه آن. فیلم در مشهد تنها یک روز فرصت نمایش پیدا کرد و به تدریج فیلم در دیگر شهرهایی‌که اکران شده بود نیز از پرده پایین آمد. کمی بعد نسخه قاچاق مارمولک منتشر شد و در همه این سال‌ها خبری از نسخه قانونی آن در شبکه خانگی نیست.

*** خانه پدری | فعلا بلاتکلیف
تازه‌ترین فیلمی که در میانه اکران مهر توقیف خورده خانه پدری است. فیلم کیانوش عیاری سال ۹۳ بعد از دو روز اکران توقیف شد و آبان امسال بار دیگر روی پرده رفت. ابتدا فقط یک هفته فرصت نمایش پیدا کرد و بار دوم کمتر از سه هفته. خانه پدری وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود؟ رستاخیز هم سرنوشتی مشابه دارد اما تلاش سازندگان اکران دوباره آن برپرده سینماهاست.

کدخبر: ۳۱۳۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر