کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۸۵۶۰
تاریخ خبر:

ملاقات کم‌سابقه سفرای ایران و آمریکا در سازمان ملل

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بعد از اتمام جلسه شورای امنیت به سمت هیئت ایرانی رفت و با آنها صحبت کرد. در همین رابطه رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با رد خبر برخی رسانه‌های غربی گفت که نمایندگان ایران و آمریکا درباره برجام هیچ گونه صحبتی نداشتند.

در پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ناظر بر برجام، کلی کرفت سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل به سوی مجید تحت روانچی سفیر ایران رفت و با او صحبت کرد. منابع خبری گزارش کرده‌اند پس از اینکه تخت روانچی در سخنرانیش از مرگ یک دختر دو ساله ایرانی به خاطر تحریم‌ها حرف زد، رفت به او تسلیت گفت!

علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل شامگاه پنج شنبه درباره فیلم منتشر شده که نشان دهنده مراجعه کلی کرافت نماینده آمریکا به مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در پایان نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ است، گفت: طبق روال معمول سازمان ملل که بعد از جلسات سفرا با یکدیگر صحبت می کنند، در پایان جلسه شورای امنیت، سفیر آمریکا نزد سفیر ایران رفت.

وی افزود: سفیر آمریکا در مورد کودک بیماری که در سخنرانی سفیر ایران مورد اشاره قرار گرفته بود سوال کرد که نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب مطالب سخنرانی خود به آن پاسخ داد. رایزن مطبوعاتی ایران تصریح کرد: در این گفت‌وگوی کوتاه هیچ موضوع دیگری مطرح نشده است.

وی در توئیترش نیز توضیحی درباره گفت‌وگوی نماینده آمریکا با همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست شورای امنیت ارائه داد.

او نوشت: «نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از اتمام بیانیه‌های شورای امنیت در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ به هیئت ایرانی نزدیک شد و صرفاً گفت‌وگوی کوتاهی درباره بیماران پروانه‌ای که تحریم‌ها بر آنها اثرگذاشته داشت. برای دیپلمات‌های سازمان ملل برخورد کردن با یکدیگر یا داشتن محاوره‌های مختصر در مقر سازمان ملل غیرمعمول نیست.»

گفتنی است؛ مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت گفت: …مقامات آمریکایی تایید کرده اند که رنج ناشی از تحریم ها برای مردم عادی عمدی و بخشی از یک استراتژی سیاسی است. وزیرخارجه آمریکا شرایط عجیبش برای انتقال غذا و دارو برای مردم ایران را حداقل دو مرتبه به صورت عمومی مطرح کرده است.

وی افزود: به هر تقدیر، تحریم های آمریکا غیرمشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است. شرم آور است که زورگویی آمریکا باعث توقف صادرات برخی داروها به ایران و کابوس برخی بیماران شده است. به طور مثال، یک شرکت اروپایی تحت فشار تحریم های آمریکا صادرات باندهای مخصوص بیماران ای- بی که حاصل شرایط ژنتیکی نادر است و منجر به تاول زدن آسان پوست می شود، را متوقف کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: آوا دختر دوساله اهوازی، که از ای- بی رنج می برد یکی از کودکان پروانه ای بود. بیماران پروانه ای به این نام خوانده می‌شوند، چون پوست شان نظیر پروانه ها شکننده است. برای جلوگیری از عفونت، زخم های پروانه ای باید با باندهای مخصوص پوشیده شود. حتی آن باندهای مخصوص هم درد را مرتفع نمی کند، اما استفاده از باندهای جایگزینش وحشتناک هستند، چرا که در زمان برداشته شدن، پوست کودکان را می کند.

تخت روانچی تصریح کرد: در این روزها، واردات این باندها برای بیماران پروانه ای تقریبا غیرممکن شده و حیات سایر کودکان بی گناه پروانه ای، نظیر آوا را به خطر انداخته است. هم اکنون کودکان پروانه ای درد ناشی از تحریم های غیرانسانی آمریکا را با دل و جان خود لمس می‌کنند. خرداد سالجاری آوا از درد برای همیشه رهایی یافت و درگذشت. داستان وی فقط بخش بسیار کوچکی از کل ماجرا است، چرا که کودکان و بزرگسال مبتلا به سرطان و بیماریهای خاص در سکوت به مبارزه با مرگ می پردازند. کشتار کودکان و بیماران اقدام شجاعانه ای نیست !

کدخبر: ۲۹۸۵۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر