کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۸۱۰
تاریخ خبر:

ملاقات جنجالی در‌ خانه بنی گانتس

روزنامه هفت صبح |‌ محمود عباس، رئیس ۸۶ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین، شامگاه سه‌شنبه به خانه بنی‌گانتس وزیر دفاع ۶۲ساله اسرائیل، در شهرک روش هاعین، در شرق تل آویو، پایتخت سرزمین‌های اشغالی رفت و با او دیدار کرد.

این دومین گفت‌وگوهای مستقیم گانتس و عباس ظرف چهار ماه است. نخستین دیدار در ماه آگوست در رام‌الله، محل تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام شده بود و اولین دیدار در سطح عالی در یک دهه گذشته بود. دیدار اخیر این اهمیت را هم داشت که محمود عباس برای اولین بار در دوازده سال اخیر در خاک سرزمین‌های اشغالی، به دیدار یک مقام اسرائیلی رفته بود. او آخرین بار در سال ۲۰۱۰ در یک دیدار رسمی با نتانیاهو در خاک سرزمین‌های اشغالی دیدار کرده بود.

این دیدار که دو ساعت و نیم طول کشیده و گفته شده در آن هدایایی نیز بین دو طرف رد و بدل شده است؛ بدون حضور نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اما با هماهنگی او صورت گرفته است.

در این دیدار سرلشکر «رسان عالیان» هماهنگ کننده عملیات‌ها در سرزمین‌های اشغالی و «حسین الشیخ» وزیر امور عمرانی تشکیلات خودگردان فلسطین و «ماجد فرج» رئیس سازمان امنیت فلسطین حضور داشتند.

سخنگوی وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد این گفت‌وگو بر سر برخی مسائل امنیتی و اقتصادی بوده است. گانتس در این دیدار به عباس اطلاع داده که هدف او پیشبرد اعتمادسازی در بخش‌های اقتصادی و غیرنظامی است. او در توئیتی گفته: ما در مورد اجرای اقدامات اقتصادی و غیرنظامی بحث کردیم. تاکید ما بر رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بود، بر اهمیت تعمیق هماهنگی‌های امنیتی و مقابله با ترور و خشونت.

یکی از نزدیکان عباس هم گفته که در این دیدار بر اهمیت ایجاد افقی سیاسی به منظور دستیابی به راه‌حلی سیاسی تاکید کرده است. دو طرف همچنین درباره مسائل مربوط به شهرک‌های یهودی‌نشین و بسیاری دیگر از مسائل اقتصادی، امنیتی و حقوق بشری تبادل نظر کردند.

این دیدار در حالی انجام شده که بخش‌های مختلف کرانه باختری طی روزهای اخیر صحنه اعتراض فلسطینی‌ها به حملات مستمر شهرک‌نشینان صهیونیست و تخریب گسترده اموال آنها در این منطقه بوده است. همچنین روایت‌هایی از حملات به شهرک‌نشین‌های فلسطینی توسط فلسطینی‌ها منتشر شده است.

جنبش حماس دیدار شب گذشته محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان با بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را ضربه به انتفاضه فلسطینیان در کرانه باختری دانست. این جنبش در بیانیه‌ای عنوان کرد که این دیدار همزمان با حملات وحشیانه شهرک‌نشینان اشغالگر علیه فلسطینیان در کرانه باختری انجام گرفت و اوج وقاحت رهبران تشکیلات خودگردان را می‌رساند

کما اینکه به انتفاضه ملت فلسطین در کرانه باختری خدشه وارد خواهد کرد. حماس تاکید کرد که چنین اقداماتی از سوی رهبران تشکیلات خودگردان موجب تعمیق دودستگی و اختلافات داخلی خواهد شد و طرف‌هایی را که خواهان عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستند، بیش از پیش به این کار تشویق خواهد کرد و موضع مخالف فلسطینیان در قبال عادی‌سازی را تضعیف خواهد کرد.

کدخبر: ۴۳۳۸۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر