کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۴۴
تاریخ خبر:

ملاقات با تنها‌ برادر ‌پورشه کاین ‌در ‌ایران!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | شاید با معیارهای حال حاضر طراحی خودرو که مجموعه‌ای از چراغ‌های جذاب با گرافیک‌های به‌روز و خطوط تیز در بدنه است، فولکس‌واگن توارگ مدل ۲۰۱۰ چندان به چشم نیاید اما واقعیت این است که این خودرو با وجود گذشت بیش از یک دهه از تولیدش هنوز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

توارگ از سال ۲۰۰۲ ‌ روی خط تولید فولکس‌واگن در اسلواکی و روسیه قرار داشته است. این خودرو که نامش از طوارق، ساکنان صحرانشین شمال آفریقا اقتباس شده، حاصل پروژه سنگین فولکس‌واگن برای طراحی کراس‌اووری اسپرت بود که در حوزه آفرود هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. نتیجه پروژه موفقیت‌آمیز بود و توارگ در کنار آئودی Q7 و پورشه کاین مثلث مخوف گروه فولکس‌واگن در کلاس شاسی‌بلندها را تشکیل دادند.

توارگی که در تهران تردد می‌کند، مربوط به آخرین سری نسل اول است و اندکی پس از تولید آن نسل دوم این خودرو توسط فولکس‌واگن به بازار عرضه شد. طراحی‌اش نسبت به کاین کاربردی‌تر است و زبان سنتی و فرم مکعبی‌شکل فولکس‌واگن را می‌‎توان به راحتی در آن تشخیص داد. یکی از دلایلی که باعث شد توارگ در طول ۱۱ سال اول تولیدش آمار فروش بیش از ۷۳۰ هزار دستگاهی را به ثبت برساند، کابین جادار و راحت آن بود. شاید حسی که از نشستن ‌روی صندلی‌های بزرگ و نرم این خودرو پیدا می‌کنید، در محدوده خودروهایی همچون تویوتا پرادو یا لکسوس LX570 ‌ باشد.

توارگ در زمینه آپشن‌ها هم چیزی کم ندارد. شاید آپشن‌های این خودرو به اندازه‌‌ پورشه کاین، فول فول نباشد اما قبول کنید به عنوان خودرویی که بیش از ۱۱ سال از زمان تولیدش می‌گذرد و به عنوان یک شاسی‌بلند اقتصادی در بازارهای خارجی شناخته می‌شده، پیدا کردن صندلی‌های جلو برقی ۱۲جهته گرمکن‌دار، سیستم AWD یا چهارچرخ محرک انتخابی، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای و البته سانروف در کنار تریم چوب و آلومینیوم کابین جالب است.

یکی از مواردی که باعث شد توارگ در زمان عرضه‌اش خیلی سروصدا به پا کند، پیشرانه‌اش بود. فولکس‌واگن علاوه بر در نظر گرفتن طیف متنوعی از پیشرانه‌ها، به صورت اختصاصی برای مشتریان آمریکایی‌اش پیشرانه شش لیتری ۱۲ سیلندری را از لیموزین‌های بنتلی برداشت و روی توارگ نصب کرد. حالا می‌توانید تصور بهتری از این هیولای ۴۵۰ اسبی با رینگ‌های ۱۸ اینچی‌اش داشته باشید وقتی که در گرند کانیون غرش می‌کرد و سکوت طبیعت را به هم می‌زد.

نسخه حاضر در ایران اما از موتور شش سیلندر ۳٫۶ لیتری با ۲۳۷ اسب بخار قدرت بهره می‌برد که اگرچه حال و هوای نسخه مخصوص توارگ را ندارد اما هنوز هم می‌تواند چرت عصرگاهی تهران را پاره کند. در حال حاضر مدل ۲۰۲۰ توارگ ‌ روی خط تولید قرار دارد که علاوه بر استفاده از یکی از پربازده‌ترین پیشرانه‌های پلاگین هیبریدی بازار، طراحی کاملاً به‌روز و زیبایی دارد و در خصوص امکانات داخل کابین هم چیزی از رقبا کم ندارد‌ اما حتی اگر مدل‌های قدیمی‌تر توارگ هم به بازار ایران عرضه شوند، بعید نیست که بازار ولوو XC90 را خراب کنند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۶۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر