کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۰۲۲
تاریخ خبر:

ملاقات اتفاقی با دومین راوفور در تجریش

روزنامه هفت صبح | راو۴ حالا به مهم‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلند جهان تبدیل شده است. خودرویی که پارسال بیش از ۹۲۵ هزار دستگاه در سرتاسر کره خاکی فروش داشته و انعقاد قرارداد با سوزوکی هم احتمالا بر ابعاد این محبوبیت خواهد افزود. این خودرو اما برای رسیدن به این سطح از اعتبار، دو دهه تلاش کرد. در همه ۲۵ سالی که راو۴ در انواع ۳ و ۵ در به بازار عرضه شده، کمتر کسی بوده که از کیفیت بد یا دوام پایین راو۴ گلایه کند.

این خودرو شاید محصولی سریع نباشد یا طرحش در برخی نسل‌ها چنان که کیا انجام می‌دهد یا فورد یا برخی دیگر از برندها، جذاب و دلربا باشد اما دقیقا همان چیزی را به خریداران می‌داده که از آن توقع می‌رفته است. با این مقدمه به سراغ نسل دوم تویوتا راو۴ رفته‌ایم که به شکل بسیار محدودی در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ تولید شد و به فروشی حیرت‌انگیز در سطح جهان دست یافت. دیدن این خودرو به شکلی اتفاقی در محدوده تجریش آنقدر جالب بود که ما را بر آن داشت درباره مدل ۲۰۰۴ راو۴ یک گزارش کامل بنویسیم.

*** طراحی
در اولین نگاه ممکن است آن را با ام‌وی‌ام ایکس۳۳ در اولین نسخه‌های مونتاژ ایران اشتباه بگیرید. چیزی که تماما خطا نیست. چری وقتی نخستین نسل تیگو۳ را می‌خواست تولید کند، از تویوتا طرح نسل دوم راو۴ را خرید و با اندکی تغییرات آن را سال ۲۰۰۸ به تولید رساند. ارزش راو۴ نسل دوم اما بسیار بیش از اینهاست. این خودرو در این نسل با پرهیز از طرح‌های اغراق ‌شده سال‌های ۲۰۰۰ به این سو، خودرویی کوچک، کم و بیش مرتفع و البته کاری را روانه بازار کرد. این مهم شاید در اولین برخورد توی ذوق مشتری بزند اما با گذشت زمان ارزش خود را نشان می‌دهد. ارزشی که در عین سادگی، کار می‌کند. تا همین امروز!

*** مهندسی و معماری فنی
عموم نسخه‎های پنج در تویوتا راو۴ در نسل دوم، از موتور چهار سیلندر ۲ و ۲٫۴ لیتری سود می‌برند. تحقیقات هفت‌صبح نشان می‌دهد از هر دو مدل در کشور تعداد اندکی وجود دارد که کمیت نسخه‌های دو لیتری بیشتر است. موتورهایی که به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۰ اسب قدرت داشته و برای کشیدن جثه کوچک این نسل از راو۴ قدرت کافی دارند.

این را وقتی با وزن ۱۴۰۰ کیلویی راو۴ نسل دوم و طول چهار متر و ۲۳ سانتی‌متری آن روبه‌رو شویم، بهتر می‌فهمیم. راو۴ که در این نسل برخلاف هیوندای توسان عملکرد فنی خشنی ندارد، به لطف نصب سیستم کنترل پایداری روی آن محصول متعادلی است. البته راو۴ دوم چندان توانی برای آفرود ندارد ولی اگر لازم باشد به خارج از جاده بزند، خیلی هم دست و پا بسته نیست.

*** کابین، امکانات و راحتی
اتاق اولین نسخه‌ها ایکس۳۳ را به یاد می‌آورید؟ چری آن را عینا از راو۴ نسل دوم گرفته بود. البته انصافا بعد از گذشت ۱۵ سال از ساخت این راو۴ پلاک ملی، کیفیت کابین باز هم بهتر از چیزی بود که ما با ذوق و شوق تمام در سال ۱۳۹۰ از ایکس۳۳ دیدیم. البته طرح کلی اتاق قطعا امروز چشم‌نواز یا حتی به روز نیست.

ولی ارگونومی مناسب و مواد باکیفیت دلخوری شما را از داشبورد، رودری‌ها و فضای کابین کاهش می‌دهد. خوشبختانه با وجود سابقه خوب تویوتا در ساخت محصولات آرام، کابین راو۴ نسل دوم هم کم‌صداست مگر اینکه فشار بالایی به موتور وارد کنید یا به مسیرهای پردست‌انداز وارد شوید که در آن صورت کاری از دست راو۴ برنمی‌آید.

*** درس بزرگی که از راو۴ باید گرفت
هر محصولی که می‌سازیم، هرچقدر که ساده و ابتدایی باشد، نباید آن را به دلیل فرم زشت یا امکانات کم یا کارکرد ضعیف دور انداخت. بلکه باید مدام آن را توسعه داد، عملکردش را بهبود بخشید و طبق خواسته مصرف‌کنندگان آن را بازسازی کرد. تیبا، سمند و دنا همه خودروهایی ابتدایی و ساده مثل راو۴ نسل دوم هستند. تفاوت اما در تویوتا بودن مالک راو۴ است. خودرویی که در این ۲۵ سال از یک ایده ساده به چشم و چراغ صنعت خودرو جهان تبدیل شده است.

کدخبر: ۳۵۱۰۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر