کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۲۹
تاریخ خبر:

مقصد پروازهای ایرانی ‌تعطیلات نوروز؛ آنتالیا یا اسپارتا‌؟

روزنامه هفت‌صبح، فاطمه رجبی | پنجشنبه، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی، در مورد دو مقصد پروازهای ایرانی در تعطیلات نوروز توضیحاتی داد؛ یکی سفر از تهران به لندن که قرار نیست از طرف شرکت‌های ایرانی ارائه شود و دیگری پرواز به آنتالیا. دومین خبر که با چاشنی هشدار درباره کلاهبرداری آژانس‌های مسافرتی گفته شد، توانست حاشیه‌هایی به وجود بیاورد. ذیبخش گفت: «در حالی بعضی آژانس‌های مسافرتی تبلیغ تور آنتالیا دارند که هیچ پروازی از ایران به آنتالیا نداریم. در حقیقت، آژ

انس‌های مسافرتی با تبلیغ فروش تور آنتالیا مسافران را به استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه می‌برند و از آنجا با دریافت هزینه دوباره به آنتالیا می‌رسانند. اکنون فقط در مسیرهای استانبول و آنکارا از مبدأ ایران پرواز برقرار است، تورهای آنتالیا با پرواز مستقیم به فروش نمی‌رسند و به مسافران اعلام می‌کنیم هیچ شرکت داخلی و خارجی اکنون و در تعطیلات نوروزی پرواز مستقیم به آنتالیا ندارد.»

این حرف‌ها باعث شد خیلی‌ها فکر کنند این محدودیت به دلیل مسائل مربوط به کرونا ایجاد شده و از طرفی صدای آژانس‌های مسافرتی را درآورد، مخصوصا همزمانی زدن این حرف‌ها با روشن نبودن تکلیف سفرهای داخلی ایام نوروز و سردرگمی مردم و آژانس‌های مسافرتی باعث شد که اهالی صنفی صنعت گردشگری رسما اعتراض کنند و اصل ماجرا را توضیح دهند.

*** خیلی‌وقت است که آنتالیا ممنوع شده
رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران یکی از کسانی بود که به این حرف‌ها اعتراض کرد و گفت: «۱۶ سال است حق نداریم به آنتالیا پرواز مستقیم داشته باشیم، حتی شرکت‌های هواپیمایی ترکیه یک توقف کوتاه در مسیر آنتالیا دارند و پرواز آنها هم خیلی مستقیم نیست.

اما چرا نزدیک به تعطیلات نوروز که معدود مردمی بعد از یک سال محدودیتِ سفر، با این هزینه ارز و عوارض خروجی و با هزار نگرانی دیگر از بابت بسته شدن ناگهانی مرزها و برنگرداندن پول‌هایشان، تور خریده‌اند چنین اظهاراتی مطرح می‌شود که آنها را نگران‌تر کنند. هیچ آژانس مسافرتی‌ای ادعا نمی‌کند تور آنتالیا با پرواز مستقیم انجام می‌شود. همه پروازهای این مسیر سال‌هاست که غیرمستقیم شده است.»

*** کدام پروازها به آنتالیا می‌روند؟
با مراجعه به سایت‌های فروش بلیت می‌بینیم که اسم آنتالیا به عنوان مقصد پروازها به وفور دیده می‌شود، اما نه پروازهای ایرانی. تمام پروازها ترک هستند و قیمتشان‌به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای همین روزهای باقی‌مانده سال می‌رسد. قیمت در روزهای اول سال ۱۴۰۰ هم همینطور است، اما با این توضیح که بلیت غیرقابل استرداد است و هر مشکلی که پیش بیاید کنسل نخواهد شد.

*** پروازهای ایرانی کجا می‌روند؟
تبلیغ سفر به آنتالیا و لغو پروازهای مستقیم به این مقصد از اوایل دهه ۸۰ در ایران ممنوع شده است. دلیل آن انتشار تصاویری از ایرانی‌ها در آن منطقه ساحلی اعلام شد. ‌ تا چندسال پیش تورهای این مقصد با عنوان «سواحل مدیترانه» یا به نام شهرهای اطراف آن تبلیغ می‌شد و از همان سال‌ها پروازهای آن، به صورت غیرمستقیم و به فرودگاه‌هایی در چندکیلومتری آنتالیا مثل آدانا، غازیان‌تپه و اسپارتا انجام می‌شود.

یعنی نزدیک به ۲۰ سال است که اگر شما بخواهید از ایران راهی آنتالیا شوید، از تهران سوار هواپیما می‌شوید و به یکی از این فرودگاه‌ها می‌روید. از آنجا سوار اتوبوس یا ون می‌شوید و حداقل سه ساعت راه طی می‌کنید تا به آنتالیا برسید. گویا فرودگاه اسپارتا بیشتر از بقیه فرودگاه‌هایی که فاصله مشابه تا آنتالیا دارند از طرف پروازهای ایرانی مقبول افتاده. این فرودگاه که اسم اصلی‌اش «اسپارتا سلیمان دمیرل» است، (Airpot Isparta Süleyman Demirel) در سال ۱۹۹۷ و به نام نخست‌وزیر نهم ترکیه که در شهر «اسپارتا» به دنیا آمده بود، بازگشایی شد.

این فرودگاه کوچکِ پرتردد که بین دو شهر «اسپارتا» و «بوردور» قرار دارد، اوایل فقط یک فرودگاه نظامی بود. اما کم‌کم با فرود پروازهای متعدد ایرانی، تغییر کاربری داد. شهر اسپارتا در ۱۴۰ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد و با توجه به جاده مدیترانه‌ای که بین این شهر و آنتالیا کشیده شده، مسافران برای رسیدن به مقصد اصلی نزدیک به سه ساعت در راه خواهند بود. حسین رجایی که بیشتر از ۲۰ سال است آژانس مسافرتی دارد، می‌گوید که خیلی از فرودگاه‌های شهرهای اطراف آنتالیا را ایرانی‌ها آباد کرده‌اند.

او می‌گوید: «همین فرودگاه اسپارتا، یک سرویس بهداشتی درست‌ودرمان نداشت. همین حالا هم در مقایسه با فرودگاه‌های بین‌المللی خوب وضعیت چندان مناسبی ندارد، اما خیلی پیشرفت کرده است. خاطرم هست که اولین پرواز ایرانی وقتی به فرودگاه شهر اسپارتا وارد شد، مردم با گل به استقبال مسافران ایرانی آمدند، چون می‌دانستند دیگر نانشان در روغن است. الان بیشتر مسافرانی که با پرواز ایرانی به آنتالیا می‌روند در اسپارتا فرود می‌آیند.

البته مسیر زمینی اسپارتا به آنتالیا خیلی زیباست و برای بسیاری از مسافرها یک‌جور تفریح مستقل محسوب می‌شود، اما به‌هرحال این اجباری است که از سال‌ها پیش اتفاق افتاده است. حالا خیلی‌ها در همان اسپارتا یکی، دو روز می‌مانند، چون هتل‌ها ارزان‌تر است و همه‌چیز هم مهیاست. خرید می‌کنند، خوش می‌گذرانند و این شهر هم به یمن ایرانی‌ها آباد شده است. اگر ممنوعیت پرواز ایرانی به آنتالیا نبود، اصلا کسی سراغ این شهر نمی‌رفت.

البته اینها را نمی‌گویم که در این وضعیت بد سفرها، مردم را از رفتن به آنتالیا ناامید کنم، به‌هرحال لابد این سفر درمجموع خوب است که هر سال به تعداد مسافران آن اضافه می‌شود، اما این سختی هم به وجود آمده و مسئله امسال و پارسال نیست.» حرف‌های او در مورد استقبال روزافزون ایرانی‌ها از سفر به آنتالیا درست است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، قبل از شیوع کرونا، سالانه بیشتر از ۵۰۰ هزار ایرانی راهی آنتالیا می‌شدند.

کدخبر: ۳۷۷۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر