کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۵
تاریخ خبر:

مقتدی صدر باز ‌هم ‌زیر‌ میز ‌زد

روزنامه هفت صبح | مقتدی صدر، رهبر جریان صدر روز یکشنبه از حسن العذاری، رئیس ائتلاف جریان صدر در پارلمان عراق خواست تا استعفاهای اعضای این ائتلاف به هیات رئیسه پارلمان ارائه شود. این اقدام صدر در ادامه بن‌بست سیاسی در این کشور و ناکامی جریان‌ها و احزاب برای تشکیل دولت صورت گرفت. پیش‌تر دفتر صدر در نجف اشرف اعلام کرده بود که همه نمایندگان فراکسیون صدر، استعفاهای خود را در منطقه الحنانه امضا کردند. این اولین‌بار نیست که اعضای ائتلاف صدر از پارلمان استعفا می‌دهند.

تاریخ جریان صدر در پارلمان عراق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ یک‌بار اعضای این فراکسیون استعفای دسته‌جمعی خود را ارائه کرده بودند و در سال ۲۰۱۶ نیز فعالیت فراکسیون در پارلمان متوقف شد و امسال هم در روز یکشنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲ اعضای این فراکسیون استعفای دسته‌جمعی خود را به هیات رئیسه ارائه کردند. نکته قابل بررسی این است که جریان تحت امر مقتدی صدر هر بار پس از استعفا علاوه بر مشارکت در دولت پس از چندی در قالب اپوزوسیون قرار می‌گرفت ولی باید دید که این‌بار راهبرد این جریان از استعفا آن‌هم پیش از تشکیل دولت جدید عراق و قرار گرفتن در اپوزوسیون چیست؟

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در ویدئویی که از خبرگزاری رسمی عراق پخش شد، در حال امضای استعفانامه نمایندگان دیده می‌شود. او در توئیتی ضمن اشاره به این‌که استعفای ۷۳ قانونگذار را دریافت کرده است، نوشت:‌ «با اکراه درخواست استعفای خواهران و برادران‌مان از جناح صدر را قبول کردیم.» در این ویدئو نامه مقتدی صدر هم به رئیس مجلس تحویل داده شده است. در نامه صدر آمده است: «استعفای نمایندگان جریان صدر، فداکاری در راستای رها شدن ملت از سرنوشت مبهم است.» البته استعفاهای اعضای فراکسیون صدر زمانی قانونی خواهد بود و اعتبار خواهد داشت که به تصویب اکثریت نمایندگان پارلمان عراق برسد.

جریان صدر طی انتخابات سال ۲۰۲۱، موفق شد ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به دست بیاورد و پس از آن خود را برنده انتخابات اعلام کرد. بررسی قانون اساسی عراق البته نشان می‌دهد که استعفای همه جریان صدر هم منجر به تعطیلی پارلمان نمی‌شود زیرا بر‌اساس اصل ۶۴ قانون اساسی انحلال مجلس با اکثریت آرا از ۳۲۹ نماینده ممکن است و این مسئله باید از طریق درخواستی که به امضای یک‌سوم نمایندگان مجلس رسیده طرح شود.

این به آن معناست که استعفای جریان صدر از لحاظ قانونی اخلال‌کننده روند پارلمان نیست. کافی نبودن تعداد کرسی‌های جریان صدر باعث شد تا این جریان نتواند دولت را به‌راحتی تشکیل دهد و به بن‌بست رسیدن مذاکرات با چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی نیز باعث شد تا ائتلاف نجات میهن متشکل از جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده شکل بگیرد که البته این ائتلاف هم در تشکیل دولت ناکام ماند.

صدر حتی در ابتدای ماه رمضان با اعلام انصراف از تشکیل دولت، از فرصتی ۴۰ روزه به جریان‌های رقیب خود برای تشکیل دولت خبر داد که این موضوع هم تاثیری در تشکیل دولت جدید در عراق نداشت. برخی تحلیلگران معتقدند که مقتدی صدر با این تصمیم قصد دارد گزینه انحلال پارلمان و برگزاری زودهنگام انتخابات را به‌عنوان اهرم فشار برای پیشبرد اهداف خود مطرح کند.

همه موسسات جریان صدر نیز تعطیل شدند
نکته قابل اشاره دیگر این است که رهبر جریان صدر روز یکشنبه در پیامی دستور تعطیلی همه موسسات زیر نظر جریان صدر به‌استثنای چند نهاد خاص را صادر کرد. موسسات استثنا شده شامل موسسه مرقد شریف، دفتر سید‌شهید صدر در نجف اشرف، دفتر ویژه، دفتر حفظ آثار سید‌شهید صدر، موزه و پروژه بنیان مرصوص می‌شود. (میدل ایست نیوز و ایندیپندنت)

پاسخ حشدالشعبی به صدر
میدل ایست نیوز: فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی یک روز پس از توئیت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر مبنی بر اینکه الحشد الشعبی در سیاست و تجارت دخالت نکند، ضمن بیان اینکه الحشد در معرض توطئه قرار گرفته و توطئه‌ها به هدف قرار دادن فرماندهان آن منجر شده، تصریح کرد که الحشد الشعبی ابزاری برای تسلط و سلطه نیست و تنها طرفدار و جانبدار ملت عراق است. وی تاکید کرد که الحشد الشعبی فرصت بزرگی را از دشمنان گرفت و برخی در تلاشند الحشد الشعبی را از بین ببرند و آن را سازمانی موقتی توصیف کنند تا آشوب را مجددا به عراق بازگردانند. رئیس الحشد الشعبی گفت این سازمان طرفدار هیچ جریان سیاسی و طرف سیاسی در هیچ نزاعی نخواهد بود.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر