کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۳۴۷
تاریخ خبر:

مقایسه قیمت مسکن در ایران و بقیه دنیا

روزنامه هفت صبح | بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود که به شهریور امسال مربوط می‌شود، متوسط قیمت مسکن را ۲۴میلیون و ۲۹۰هزار تومان به‌ازای هر مترمربع اعلام کرده است. این عدد نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵٫۱درصد و ۹۱٫۷درصد افزایش داشته است. احتمالا باور نمی‌کنید اما ۱۰سال پیش این رقم چیزی در حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان به‌ازای هر مترمربع بود. یعنی از آن سال تا الان قیمت مسکن در ایران حدود ۱۷برابر شده است.

*** مقایسه تغییرات ۱۰ساله قیمت خانه در ایران و اتحادیه اروپا
داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد، ظرف ۱۰سال اخیر متوسط قیمت مسکن در سطح اتحادیه اروپا ۲۵درصد و در سطح منطقه یورو ۲۳.۸درصد افزایش داشته است.این میزان برای اجاره‌بها ۱۴.۲درصد اندازه‌گیری شده است.

بررسی وضعیت مسکن کشورهای اروپایی نشان می‌دهد کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در میان‌مدت، شاهد بیشترین افزایش قیمت و کشورهای جنوبی اروپا شاهد بیشترین کاهش در قیمت مسکن بوده‌اند. در ۱۰سال گذشته متوسط اجاره‌بهای مسکن در ۱۶کشور عضو اتحادیه اروپا و قیمت مسکن در ۲۳کشور عضو اتحادیه افزایش داشته است.

البته این عدد‌ها متوسط قیمت هستند و در همه جای اروپا اوضاع قیمت مسکن گل و بلبل نیست. مثلا استونی با افزایش ۱۰۰.۵درصدی و لوکزامبورگ با افزایش ۸۵.۸درصدی، لتونی با افزایش ۷۷.۳درصدی، اتریش با افزایش ۷۵.۹درصدی و مجارستان با افزایش ۶۹.۶درصدی، کشورهایی بوده‌اند که بیشترین افزایش قیمت مسکن ظرف یک دهه اخیر را تجربه کرده‌اند. در عوض قیمت خانه در یونان ظرف ۱۰سال گذشته ۳۱درصد افت کرده است و در ایتالیا ۱۳.۲درصد، اسپانیا ۵.۶درصد و در قبرس سه درصد کاهش پیدا کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد شیب افزایش قیمت مسکن در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۴ تشدید شده است اما به صورت کلی، بازار مسکن در اروپا با ثبات نسبی مواجه بوده است. همچنین در بازار اجاره مسکن، استونی با افزایش ۱۳۵.۸درصدی، لیتوانی با افزایش ۱۰۵.۴درصدی و ایرلند با افزایش ۶۲.۳درصدی، کشورهایی بوده‌اند که بیشترین افزایش اجاره‌بهای مسکن ظرف ۱۰سال اخیر را تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر قیمت اجاره‌بها در یونان طی یک دهه گذشته ۲۵.۲درصد افت کرده است. قبرس نیز کاهش ۴.۸درصدی اجاره‌بها در مقایسه با ۱۰سال قبل را تجربه کرده است. اتحادیه اروپا شامل ۲۷کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی، فنلاند، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

*** مقایسه تغییرات یک‌ساله قیمت خانه در ایران و دنیا
اگر همان رشد یک‌ساله قیمت مسکن ایران یعنی ۹۱٫۷درصد را در نظر بگیریم، گزارش جدید بانک جهانی هم لوس است. گزارش این نهاد مالی می‌گوید سرعت افزایش قیمت مسکن در جهان به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است چون بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۵۷کشور جهان رشد قیمت‌ها به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ رسیده است.

بانک جهانی عقیده دارد این اتفاق نشان‌دهنده ترس سرمایه‌گذاران از شرایط کرونایی موجود و کاهش فعالیت‌های جدید مربوط به ساخت‌وساز است. در چین رشد قیمت زمین تقریبا ثابت بوده است اما رشد سریع‌تر قیمت مصالح ساختمانی باعث شده قیمت مسکن در این کشور ظرف یک‌سال به طور متوسط ۲۵درصد افزایش پیدا کند.

در نتیجه شیوع کرونا و اخلال در زنجیره تامین، ساخت واحدهای جدید مسکونی به حباب قیمت در کشورهای اسکاندیناوی دامن زده که در این بین وضعیت مسکن در شهرهای اسلو نروژ و استکهلم سوئد بیش از سایر نقاط بحرانی بوده است. این وضعیت روی بازار مسکن کشورهای استرالیا و کانادا نیز تاثیر منفی گذاشته است.

با این حال برای ما ایرانی‌ها وضع فرق می‌کند و حتی می‌‌توانیم بگوییم بانک جهانی دارد زیادی شلوغش می‌کند. به‌این عددها نگاه کنید: بیشترین رشد قیمت مسکن به لوکزامبورگ تعلق دارد. مسکن در این کشور ظرف یک‌سال گذشته ۱۳درصد گران شده. در اسلواکی رشد ۱۰درصدی قیمت مسکن به‌ثبت رسیده است.در پرتغال و استونی عدد در همین حدود یعنی ۹٫۸درصد و ۹٫۷درصد گزارش شده است.

فیلیپین با ۹٫۲درصد، یونان با ۸٫۱درصد و لتونی با ۷٫۴درصد دیگر کشورهایی بوده‌اند که بیشترین میزان رشد قیمت مسکن در آنها به ثبت رسیده است. به‌نظر شما در مقایسه با افزایش ۹۱٫۷درصدی قیمت مسکن در ایران این عددها شوخی نیستند؟ تازه باید بدانید ظرف همین یک‌سال اخیر قیمت مسکن در قطر ۹درصد، در صربستان هشت درصد، در اوکراین ۷٫۶درصد، در امارات ۷٫۲درصد، در هندوستان ۳٫۶درصد و در پرو ۳٫۳درصد کاهش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۵۴۳۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر