کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۳۵
تاریخ خبر:

مقایسه قیمت‌ ‌گوشت و میوه در تره‌بار ‌‌و بازار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌میدان‌های تره‌بار شهرداری‌ها به مرکز توزیع انواع محصولات خوراکی با قیمت تنظیم بازاری تبدیل شده‌اند. دیگر فعالیت آنها محدود به فروش میوه و سبزی نیست و در آنها می‌توانید سراغ گوشت و مرغ تنظیم بازار را هم بگیرید. شاید همین موضوع باعث شده در هفته‌های اخیر از جلوی هرکدام از میادین شهرداری که رد می‌شویم، داخلش پر از مشتری است.

هرچه باشد، بحث اختلاف قیمت ۳۰ تا ۵۰درصدی در میان است. مثلا اگر بگویند یک کیلو گوشت سردست گوسفندی در فروشگاه‌ها ۱۶۵هزار تومان است، اما در میادین شهرداری با قیمت کیلویی ۱۰۶هزار تومان فروخته می‌شود، چرا باید ۶۰هزار تومان بیشتر پول بدهیم؟ شرایط برای میوه جالب‌تر است. قیمت انواع میوه در میادین شهرداری‌ها تقریبا نصف قیمت میوه‌فروشی‌هاست.

مثلا یک کیلو سیب را از میادین میوه و تره‌بار می‌خریم هشت هزار تومان و در مسیر خانه ممکن است در میوه‌فروشی‌ها با قیمت کیلویی ۱۷هزار تومان روبه‌رو شویم. در این گزارش قیمت انواع گوشت و مرغ تازه و منجمد و همچنین انواع میوه و صیفی‌جات را در میادین شهرداری بررسی و آنها را با قیمت‌های بازار و فروشگاه‌ها مقایسه کرده‌ایم. نتیجه آن به خوبی نشان می‌دهد چرا میادین میوه و تره‌بار آنقدر محبوب و شلوغ شده‌اند.

*** قیمت گوشت و مرغ تازه در میادین؛ ۳۰درصد ارزان‌تر
میادین میوه و تره‌بار شهرداری به مرکز توزیع گوشت و مرغ تبدیل شده‌اند. حالا دیگر فقط میوه و سبزی در این میادین فروخته نمی‌شود و اگر بخواهید قیمت گوشت با نرخ رسمی بخرید، احتمالا باید با شلوغی میادین شهرداری‌ کنار بیایید. هرچه باشد، در این مراکز گوشت و مرغ حدود ۳۰درصد ارزان‌تر از بازار فروخته می‌شوند؛ برای مثال یک کیلو گوشت سردست گوسفندی در فروشگاه‌ها حدود ۱۶۵هزار تومان است، اما می‌توان آن را با قیمت کیلویی ۱۰۵هزار تومان در میادین شهرداری خرید.

سردست گوساله هم در این میادین ۱۰۶هزار تومان است و در فروشگاه‌ها با قیمت ۱۴۵هزار تومان فروخته می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته علی‌اصغر ملکی از کاهش قیمت گوشت خبر داده بود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید گوشت حدود ۱۰هزار تومان ارزان شده و قیمت شقه گوسفندی به ۱۱۵هزار تومان رسیده است. البته فروشگاه‌ها و قصابی‌ها کمتر شقه گوسفند عرضه می‌کنند و برای همین قیمت آن با قیمت میادین تره‌بار؛ یعنی ۱۰۷هزار تومان اختلاف چندانی ندارد.

ملکی می‌گوید اغلب در روزهای اواسط هر ماه، شاهد کاهش قیمت گوشت هستیم، چراکه در این روزها تقاضا برای گوشت کم می‌شود و دام نیز به اندازه کافی وجود دارد. او می‌گوید تا آخر این ماه بعید است اتفاق خاصی در بازار بیفتد و قیمت‌ها به همین شکل باقی خواهند ماند. در کنار انواع گوشت گوسفند و گوساله، قیمت مرغ در میادین شهرداری‌ها حدود ۴۰درصد ارزان‌تر از پروتئینی‌هاست، طوری که قیمت مرغ گرم در میادین شهرداری‌ها همان قیمت رسمی؛ یعنی کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان است. با این وجود در فروشگاه‌ها و پروتئینی‌ها قیمت مرغ بیشتر از این حرف‌هاست.

در دو، سه هفته گذشته قیمت مرغ حسابی خبرساز بوده و به کیلویی ۴۰هزار تومان رسیده بود. در‌حال‌حاضر قیمت مرغ در بازار حدود ۳۵هزار تومان است. البته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی می‌گوید قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به طور میانگین در کشور ۱۷هزارو ۵۰۰تومان است، در نتیجه مرغ در بازار باید با نرخ حدود ۲۳هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. در طرف مقابل تخم‌مرغ افزایش قیمت پیدا کرده است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار از کاهش ۱۵ تا ۲۰درصدی تولید تخم‌مرغ خبر داده و می‌گوید هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغداران حدود ۱۷هزار تومان تمام می‌شود. در میادین شهرداری‌ها هر کیلو تخم‌مرغ ۱۴هزار تومان است و هر شانه ۳۰تایی ۱٫۹کیلویی ۲۷هزار تومان فروخته می‌شود. در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها قیمت هر شانه تخم‌مرغ حدود ۳۵هزار تومان است.

*** قیمت گوشت و مرغ منجمد در میادین
گوشت و مرغ منجمد در میادین تره‌بار حدود ۲۰درصد ارزان‌تر از گوشت گرم فروخته می‌شود. گوشت منجمد از آنجایی که با نرخ دولتی فروخته می‌شود، در بازار کمتر می‌توان سراغش را گرفت. در میادین تره‌بار یک کیلوگرم گوشت ران گوسفندی منجمد ۹۲هزار تومان است و گوشت گرم آن ۱۲۸هزار تومان فروخته می‌شود. ران تازه گوساله در میادین ۱۰۸هزار تومان است و ران گوساله منجمد با قیمت کیلویی ۸۱هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت گوشت منجمد برزیلی از گوشت منجمد داخلی حدود ۱۳هزار تومان گران‌تر است.

مثلا ران گوساله ۸۱هزارتومانی اگر برچسب برزیلی داشته باشد، کیلویی ۹۴هزار تومان فروخته می‌شود. سردست گوساله برزیلی هم ۹۲هزار تومان است که نسبت به سردست منجمد ۷۹هزارتومانی، ۱۳هزار تومان گران‌تر است. میادین شهرداری‌ها مرغ گرم را با قیمت کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان می‌فروشند، اما اگر بخواهید مرغ منجمد بخرید، از شما ۱۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم پول می‌گیرند. ستاد تنظیم بازار اخیرا از توزیع گسترده مرغ منجمد در سراسر کشور خبر داده و این مرغ‌ها عموما در میادین شهرداری و بعضا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروخته می‌شوند.

*** قیمت میوه و صیفی در میادین؛ ۵۰درصد ارزان‌تر
اگر به میادین شهرداری رفتید، بدون میوه از آن خارج نشوید، چراکه در این صورت میوه‌های نصف قیمت بازار را از دست خواهید داد. یک نمونه آن سیب است. یک کیلوگرم سیب قرمز در میوه‌فروشی‌ها تا ۱۷هزار تومان فروخته می‌شود، اما قیمت آن در میادین شهرداری تنها هشت هزار و ۵۰۰تومان است. سیب زرد که در این میادین ۹هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد، در میوه‌فروشی‌ها به ۱۹هزار تومان می‌رسد. تقریبا اغلب میوه‌ها چنین شرایطی دارند.

پرتقال تامسون جنوب در میادین ۱۱هزار تومان و در بازار حدود دوبرابر این قیمت و تقریبا ۲۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. در بین انواع میوه‌ها، انگور کمترین اختلاف را بین میادین میوه و تره‌بار شهرداری و میوه‌فروشی‌های سطح شهر دارد. انگور در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۱۷هزار تومان است و در میادین با قیمت کیلویی ۱۲هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. در بین صیفی‌جات، میوه‌فروشی‌ها سیب‌زمینی را که در میدان تره‌بار چهار هزار و ۵۰۰تومان است، کیلویی هشت هزار تومان می‌فروشند. پیاز اختلاف قیمت معقولی دارد و در میادین کیلویی پنج هزار تومان و در میوه‌فروشی‌ها کیلویی هفت هزار تومان است.

برای برخی صیفی‌جات اختلاف قیمت میادین شهرداری و میوه‌فروشی‌ها زمین تا آسمان است. مثلا یک کیلوگرم کدو مسمایی در میادین تره‌بار پنج هزار و ۲۰۰تومان است و در میوه‌فروشی‌ها تا کیلویی ۱۴هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت میوه در میادین شهرداری بعضا از قیمت بارفروش‌ها هم کمتر است. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان در آستانه شب یلدا، قیمت میوه‌‌هایی که از شهرهای مختلف به مراکز استان‌ها می‌آید را اعلام کرده و این قیمت‌ها عموما منطبق با قیمت میوه در میادین است و بعضا گران‌تر از نرخ‌نامه میادین شهرداری است.

مثلا او می‌گوید قیمت سیب زرد بین ۱۰هزار تا ۱۵هزار تومان است، اما سیب در میادین با قیمت کیلویی ۹هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. رئیس اتحادیه بارفروشان درباره قیمت میوه‌های شب یلدا می‌گوید انار ساوه بین هفت تا ۱۲هزار، انار شیراز بین ۱۰ تا ۱۶هزار و انار دماوند ۱۲ تا ۱۹هزار تومان است. با این وجود در میادین تره‌بار انار با قیمت ۱۱هزار و ۲۰۰تومان فروخته می‌شود و در میوه‌فروشی‌ها عموما انار کیلویی ۲۴هزار تومان است. مورد عجیب بازار میوه، درباره گلابی است؛ گران‌ترین میوه در میادین تره‌بار که قیمت آن به کیلویی ۱۹هزار تومان می‌رسد. قیمت گلابی در میوه‌فروشی‌های مختلف تفاوت زیادی دارد و برای همین نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن پیدا کرد.

کدخبر: ۳۶۳۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر