کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۹۷۷
تاریخ خبر:

مقایسه فنی و شخصیتی ویلموتس و کی‌روش

روزنامه هفت صبح | حالا که حدودا سه ماه از حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی ایران می‌گذرد، می‌‎توان درباره او با اطمینان و شناخت بیشتری حرف زد و قضاوت کرد. البته که او تقریبا دو ماه از این سه ماه را در مرخصی بود اما با مشاهده رفتارهای او در روزهای مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران و همچنین عملکردها و واکنش‌هایش در قبال اتفاقات مختلف، می‌شود او را با کارلوس کی‌روش مقایسه کرد و به نتایج جالبی رسید.

*** تفاوت‌ها و شباهت‌های فنی
از نظر سبک فوتبالی، مارک ویلموتس در همین مدت کوتاه نشان داده که علاقه‌ای به ادامه راه کارلوس کی‌روش ندارد. کی‌روش در مدت حضورش در ایران، یکی از تدافعی‌ترین تیم‌های تاریخ تیم ملی ایران را ساخت. دفاع مستحکم تیم ملی در دوران کی‌روش، بزرگ‌ترین ویژگی این تیم بود که تحسین رسانه‌های فوتبال جهان را هم برانگیخته بود.

کی‌روش حتی از مدافعان میانی مثل پژمان منتظری هم در دفاع راست استفاده کرد تا استحکام خط دفاعی تیمش بیشتر هم بشود. او این اواخر روزبه چشمی و حتی امید ابراهیمی را هم در پست دفاع میانی امتحان کرد! تقریبا در تمام بازی‌های ایران تحت هدایت او، دو هافبک کاملا دفاعی در ترکیب تیم ملی حضور داشتند! ویلموتس اما در همین دو بازی که هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته، نشان داده که به بازی‌های تهاجمی علاقه دارد.

ایران با هدایت او پنج گل به سوریه زد، همان تیمی که در ۱۰ بازی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ فقط هشت گل خورده بود! بازی دوستانه تیم ملی مقابل کره‌جنوبی هم یکی از زیباترین و پرموقعیت‌ترین بازی‌های ایران در برابر این تیم در سال‌های اخیر بود. البته به همان اندازه که ایران در برابر کره‌جنوبی هجومی ظاهر شد و موقعیت گل ایجاد کرد، در دفاع هم نسبتا متزلزل ظاهر شد و موقعیت‌های زیادی به حریف داد .

اما میانگین گلزنی ایران با کی‌روش به دو نرسید.درباره نگاه به لیگ برتر ایران، به نظر می‌رسد که هر دو مربی، امید چندانی به کشف استعداد و بازیکن جدید از لیگ داخلی ایران ندارند. البته هم کی‌‎روش و هم ویلموتس دستیاران‌شان را مامور تماشای بازی‌های لیگ برتر می‌کردند اما در نهایت بخش اصلی و شیرازه تیم‌شان را لژیونرها تشکیل می‌دادند. ویلموتس قبل از شروع لیگ نوزدهم پیامی صادر کرد و در آن مدعی شد که او و همکارانش توجه ویژه‌ای به لیگ برتر ایران خواهند داشت اما شباهت نزدیک به ۹۰ درصدی فهرست آخر کی‌روش و فهرست آخر ویلموتس نشان می‌دهد ‌ این بیشتر یک شعار فریبنده است.

*** تفاوت‌ها و شباهت‌های رفتاری
هر دو مربی با وسواس و بررسی‌های بسیار زیاد هدایت تیم ملی ایران را قبول کردند. پروسه مذاکره و تحقیق و در نهایت امضای قرارداد با این دو مربی خیلی طولانی شد که البته با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشورمان، این رفتار کی‌روش و ویلموتس کاملا قابل توجیه و البته منطقی است‌.

اما به نظر می‌رسد شباهت‌های رفتاری این دو مربی همین‌جا به پایان می‌رسد و آنها در مقاطع مختلف و البته موقعیت‌های مشابه نشان داده‌اند که شخصیت و کاراکتر کاملا متفاوتی دارند. کی‌روش فقط سرمربی نبود، او رئیس تیم ملی ایران هم بود و در همه حوزه‌ها ورود می‌کرد.

اما ویلموتس فقط و فقط سرمربی است. کی‌روش در قبال تیمش به هیچ وجه اهل مسامحه و کوتاه آمدن نبود. او کوچک‌ترین یاغیگری را از بازیکنانش تحمل نمی‌کرد. مهدی رحمتی، مجتبی جباری، هادی عقیلی، محمدرضا خلعتبری و … بازیکنانی بودند که به محض اینکه رفتارهای خارج از چارچوب انجام دادند، بدون کوچک‌ترین درنگی از سوی کی‌روش کنار گذاشته شدند.

حتی بسیاری از منتقدان کی‌روش، معتقدند ‌ از بین رفتن بازیکن‌سالاری در تیم ملی ایران، محصول اقتدار کی‌روش در ایران بود‌ اما به نظر می‌رسد ویلموتس به اندازه کی‌روش در این موارد حساس نیست. البته در ایران هنوز موردی پیش نیامده که بخواهیم در این باره او را قضاوت کنیم‌ اما سابقه برخورد او با راجا ناینگولان در تیم ملی بلژیک پیش روی ماست.

او برای اینکه این بازیکن جنجالی بتواند به راحتی در اردوی تیم ملی سیگار بکشد، اتاق‌هایی را در هتل‌ها برای او در نظر می‌گرفت که تراس داشته باشند! کی‌روش در بی‌نظمی‌ها و به هم خوردن برنامه‌های تمرینی تیمش حسابی عصبانی می‌شد و زمین و زمان را به هم می‌دوخت اما ویلموتس چنین حساسیتی را نشان نداده و حتی با غیبت‌های غیرموجه بازیکنان در اردو و لغو شدن اردوها و بازی‌های تدارکاتی تیمش هم مشکل چندانی ندارد.

در چند سال اخیر یکی از اتهاماتی که به کارلوس کی‌روش زده می‌شد، پول دوستی بود. گفته می‌شد او تا پولش را طبق قرارداد دریافت نکند کارش را آغاز نخواهد کرد. می‌گفتند او در قراردادهایی مثل کمپ‌های تمرینی تیم ملی در کشورهای مختلف و حتی قرارداد با اسپانسرها هم دخالت می‌کند و ذی‌نفع است، تا جایی که عده‌ای به او لقب زشت دلال موزامبیکی را دادند!

اما بعد از پایان جام ملت‌های آسیا بود که مشخص شد او حدود ۹۰۰ هزار دلار از فدراسیون ایران طلب دارد و در شش ماه آخر کارش یعنی در فاصله بین جام جهانی و جام ملت‌ها، بدون دریافت حتی یک ریال با فدراسیون فوتبال ایران همکاری کرده است. این روزها ویلموتس هم مثل کی‌روش در دریافت حق و حقوقش طبق قرارداد به مشکل خورده است. گفته می‌شود او هنوز موفق به گرفتن قسط اول مطالباتش هم نشده اما فعلا اعتراضی نکرده و به کار خودش ادامه می‌دهد و باید دید طاقت او کی طاق می‌شود!

کدخبر: ۲۷۸۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر