کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۲۶۱
تاریخ خبر:

مقایسه روند و پوشش ‌واکسیناسیون ‌‌‌ایران با جهان

روزنامه هفت صبح | دیروز رئیس‌جمهور اعلام امیدواری کرد که تا اول مرداد واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در ایران تمام شود بعد هم آمار داد که تا الان سه میلیون دُز واکسن تزریق شده است. این یعنی کمی‌بیشتر از سه درصد جمعیت ایران حداقل دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. (رقم دقیق سه میلیون و هشتصد هزار دز است که ۵۰۰ هزار نفر آن دو دُز دریافت کرده اند)به بهانه همین حرف‌ها بیایید یک نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در بقیه کشورهای دنیا بیندازیم؛ از کشورهای کم جمعیت و پولدار گرفته تا صاحبان اولیه تکنولوژی واکسن کرونا و کشورهای فقیر و توسعه نیافته.

*** جزیره‌ها در صدر جدول
هنوز هیچ کشوری صددرصد مردمش را واکسینه نکرده است، البته نیازی هم به این کار نیست چون گفته ‌می‌شود که اگر نزدیک ۷۰درصد یک جامعه ایمن شوند برای قطع شدن کامل زنجیره انتقال ویروس کافی است و ‌می‌توان گفت که آن جامعه در وضعیت ایمنی خوبی به سر ‌می‌برد. در حال حاضر امن‌ترین نقطه جهان با بیشترین درصد پوشش واکسیناسیون جزیره‌ای در اقیانوس هند است به نام سیشل که بیشتر از ۷۱‌درصد جمعیتش واکسن کرونا دریافت کرده‌اند (دو نوبت واکسن کامل ).

البته جمعیت که چه عرض کنیم، کل ساکنان جزیره مرکزی جمهوری سیشل که شامل چند جزیره مختلف ‌می‌شود، کمتر از ۸۰ هزار نفر است. سیشل جزو قاره آفریقا محسوب ‌می‌شود اما از نظر شاخص‌های توسعه انسانی و رفاه برای خودش یک پا کشور جهان اولی است. بعد از سیشل، جزیره مالت در جنوب اروپا که ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد تنها کشوری است که به بیشتر از ۷۰درصد مردمش واکسن زده است. جزیره نائورا در اقیانوسیه هم ۶۸ درصد از جمعیت ۱۲ هزار نفری‌اش را واکسن زده است. اسرائیلی های ۹ میلیون نفری با واکسیناسیون بیشتر از ۶۲ درصدی مقام چهارم را دارد. مقام پنجم هم در اختیار بوتان است. کشوری ۷۷۲ هزار نفری چسبیده به هند که توانسته کمی ‌بیشتر از ۶۲درصد جمعیتش را در دو نوبنت واکسینه کند.

*** لیگ ۵۰ تا ۶۰ درصدی‌ها
درست است که با واکسیناسیون نزدیک به ۷۰ درصدی ‌می‌توان از ایمنی جمعی مطمئن شد اما بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هم آنقدر ‌می‌تواند خیال همه را راحت کند که زندگی تا اندازه زیادی به وضعیت عادی‌اش برگردد البته با رعایت برخی پروتکل‌ها. در لیگ کشورهایی که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیتشان را واکسن زده‌اند صدرنشینی در اختیار جزیره‌ها نیست بلکه یک شبه جزیره با بیشتر از ۵۸ درصد واکسیناسیون بالاتر از همه ایستاده است: بریتانیا.

بعد از انگلستان این مغولستان است که رتبه دوم را دارد. در واقع این کشور رتبه هفتم جهان را در زمینه پوشش واکسیناسیون تا الان به خودش اختصاص داده است. کشوری ۳ میلیون نفری در شمال چین. رتبه بعدی در اختیار شمال قاره آمریکاست یعنی کانادا و آلاسکا و بقیه مناطق یخبندان آن نواحی. کشورهای شیلی و مجارستان و اروگوئه رتبه‌های بعدی را دارند. شاید حضور کشورهای شیلی و اروگوئه در این دسته‌بندی بیشتر از بقیه شما را متعجب کند اما هر دوی این کشورها به محض اعلام کشف واکسن کرونا اعلام کردند که از تمام ظرفیتشان برای واکسیناسیون مردم استفاده ‌می‌کنند و از همان موقع رفتند در صف خرید واکسن و پیش خرید کردن آن.

*** آمریکا، واکسیناسیون زیاد، جمعیت زیادتر
ایالات متحده آمریکا در جدول تعداد شهروندانی که واکسیناسیون شده‌اند در صدر ایستاده و بیشتر از صد میلیون نفر از مردمش را واکسن زده است اما چون جمعیت زیادی دارد در دسته کشورهایی قرار گرفته که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد شهروندانش را واکسن زده است. اگر درصد دقیقش را خواسته باشید ‌می‌شود ۴۹٫۷۵ درصد. در کنار آمریکا کشورهایی مثل قطر، آلمان، فنلاند، امارات و قبرس ایستاده‌اند.

*** اروپای ۳۰ تا ۴۰ درصدی
جالب اینکه غیر از آلمان، انگلستان، فنلاند، قبرس، بلغارستان، رومانی و آلبانی و بقیه کشورهای اروپایی به طور میانگین ۳۵درصد جمعیتشان را واکسینه کرده‌اند. رقمی‌که برای ما خیلی رویایی به نظر ‌می‌رسد اما برای شهروندان کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه که یکی از خونین‌ترین وضعیت‌ها را در اروپا داشته‌اند قابل قبول نیست. این دو کشور به ترتیب ۳۷ و ۳۶ درصد جمعیتشان را واکسینه کرده‌اند یعنی برای ایمنی کامل باید به حدود دو برابر این مقدار دست پیدا کنند.

*** حیاط خلوت ۲۰ تا ۳۰ درصدی
قسمت کشورهایی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیتشان را واکسن زده‌اند خیلی خلوت است. کشورهای بزرگ این دسته آرژانتین و برزیل و مراکش هستند. کوچکترها هم یکی دو تا کشور شرق اروپایی و جمهوری دومینیکن.

*** وسیع‌ترین گروه
گروه کشورهایی با پوشش ۱۰ تا ۲۰ درصدی واکسن احتمالا از نظر وسعت بیشترین بخش جهان را تشکیل ‌می‌دهند چون کشورهای هند، روسیه، قزاقستان، استرالیا، ترکیه، بولیوی، کلمبیا، مکزیک و اردن در این گروه قرار دارند. اگر ‌می‌بینید جای چین در این فهرست خالی است باید بدانید که این کشور آمار دقیقی در مورد پوشش واکسیناسیون مردمش به سازمان بهداشت جهانی ارائه نداده است.

*** در نزدیکی آب‌ها
جالب اینکه بیشتر کشورهایی که بین ۵ تا ۱۰درصد جمعیتشان واکسن زده‌اند کشورهایی هستند که یک جورهایی در نزدیکی آب‌های آزاد قرار دارند. پرو، اکوادور، اندونزی، مالزی، کوبا و ژاپن در این دسته قرار دارند. احتمالا شما هم از بودن کوبا و ژاپن در این دسته تعجب کرده‌اید. کوبا از این نظر که یکی از کشورهایی بود که سر و صدای زیادی در مورد تولید واکسن داخلی‌اش راه انداخت و حتی یک خط تولید مشترک با ایران هم کلید زد و ژاپن از نظر اینکه به لحاظ توسعه یافتگی انتظار ‌می‌رود وضعیت بهتری در زمینه واکسیناسیون داشته باشد.

در مورد ژاپن گفته ‌می‌شود که دولت این کشور در مورد تزریق واکسن به مردم بیش از اندازه احتیاط به خرج داده و واکسیناسیون را بسیار دیر شروع کرده است اما از زمانی که واکسیناسیون در این کشور شروع شده سرعت خیلی زیادی داشته تا جایی که وقتی به نمودار آن نگاه ‌می‌کنیم ‌می‌بینیم از اوایل اردیبهشت ماه، این نمودار شکل و شمایل عمودی پیدا کرده است.

*** ما پراکندگان در سراسر جهان
حالا می‌رسیم به دسته‌ای از کشورها که ایران هم جزو آنهاست؛ یعنی کشورهایی که زیر ۵درصد جمعیتشان واکسن زده‌اند. اگر این موضوع دلداری‌تان ‌می‌دهد بدانید که غیر از ترکیه، قطر و آذربایجان بقیه همسایه‌های ایران حتی عربستان، در همین دسته قرار دارند. وضعیت قطر و ترکیه را که بالاتر گفتیم، آذربایجان هم بیشتر از ۱۲درصد از جمعیتش را واکسینه کرده است.

مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و پاراگوئه و ونزوئلا کشور‌های دیگری هستند که در همین گروه قرار دارند. بخش‌های زیادی از آفریقای مرکزی، قرقیزستان، تاجیکستان و گینه نو زیر یک درصد جمعیتشان را واکسن زده‌اند. البته بررسی نمودار واکسیناسیون در این کشورها نشان ‌می‌دهد که اغلب آنها به دلیل اینکه خیلی دیر شروع کرده‌اند عقب مانده‌اند اما واکسیناسیون در بعضی از آنها مثل گینه نو شتاب خوبی دارد.

توضیحات

نمودار رشد واکسیناسیون؛ مقایسه ایران با آلمان، ترکیه، لبنان، هند و ...

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۳۲۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر