کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۱۴۷
تاریخ خبر:

مقایسه براندائو با برزیلی‌های لیگ برتر

روزنامه هفت صبح | جونیور براندائو! این مهاجم برزیلی جدیدترین فوتبالیست این کشور است که قرار است به ایران بیاید و در بالاترین سطح فوتبال ایران و در تیم قهرمان چند فصل اخیرش بازی کند. کارنامه او اما به شدت نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد او کیفیت چندان بالایی نداشته باشد. ‌

از میان ده‌ها مهاجم برزیلی که در سال‌های گذشته به فوتبال ایران آمده‌اند، فقط سه یا چهار نفر کیفیت نسبتا بالایی داشته‌اند و بیشتر آنها تنها باعث لو رفتن ابعاد گسترده پدیده شوم دلالی در فوتبال ایران شده‌اند. ادینیو، برونو سزار، لوسیانو پریرا و کی‌روش استنلی چهار مهاجم برزیلی هستند که با شایستگی‎های‌شان توانستند نام خودشان را در فوتبال ایران مطرح کنند.

*** لوسیانو پریرا: باثبات‌ترین برزیلی
این مهاجم حدود هفت سال پیش برای اولین بار به ایران آمد. او به فولاد خوزستان پیوست و از همان سال اول نشان داد که مهاجم فرصت‌طلبی است. پریرا دو فصل در فولاد بازی کرد و در ۵۵ بازی ۲۱ گل زد. در دومین سال حضورش در فولاد قهرمان لیگ برتر ایران شد. فصل بعد به سپاهان پیوست و با این تیم هم به قهرمانی لیگ برتر رسید. او بعد از اینکه دو فصل برای سپاهان بازی کرد به گسترش فولاد منتقل شد. برای این تیم هم ۱۰ گل زد و بهترین گلزن این تیم در لیگ شانزدهم بود.

در لیگ هفدهم صنعت‌نفت را انتخاب کرد و برای این تیم هم ۱۲ گل زد و در نهایت فصل گذشته به فولاد بازگشت و بهترین عملکرد خود را در لیگ برتر ایران نشان داد. او در حالی که تا هفته‌های آخر شانسی برای آقای گلی نداشت اما در چند بازی پایانی فولاد، گل‌های زیادی زد تا در نهایت با ۱۶ گل زده به همراه استنلی کی‌روش آقای گل لیگ هجدهم شود. پریرا در هر تیم ایرانی که یه میدان رفته، بهترین گلزن آن تیم بوده و همواره شم گلزنی خود را حفظ کرده است. او با زدن ۹۱ گل در ۲۰۲ بازی بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر ایران است.

*** ادینیو: محبوب‌ترین برزیلی
‌یک بازیکن تکنیکی، سریع و گلزن و البته تنها برزیلی فوتبال ایران که می‌شد ملیت او را از روی دیدن بازی‌اش تشخیص داد. او اولین بار در تیم مس کرمان در ایران چهره شد. در اولین دوره حضورش در مس، سه فصل بازی کرد و نزدیک به ۵۰ گل زد ‌. بعد از درخشش در مس، دو فصل در تیم الشارجه امارات بازی کرد اما به اندازه مس موفق نبود و به این تیم برگشت. یک فصل نسبتا خوب را در کرمان گذراند و به تبریز رفت تا در تراکتور بازی کند.

در این تیم بهترین عملکرد را داشت و با زدن ۲۰ گل آقای گل لیگ چهاردهم شد.‌با این حال او هنوز هم جزو بهترین برزیلی‌های تاریخ فوتبال ایران است و همین که شایعه بازگشت دوباره‌اش به تراکتور در این روزها با استقبال هواداران این تیم روبه‌رو می‌شود نشان می‌دهد که او چه کیفیتی از خود نشان داده است.

*** برونو سزار: حضور کوتاه اما موفق
این مهاجم برزیلی در سال ۱۳۹۰ به سپاهان پیوست. او قبل از حضور در سپاهان با تیم بانانتس در لیگ ارمنستان آقای گل شده بود و کارنامه خوبی داشت. سزار در سپاهان هم روزهای خوبی را گذراند. در یک نیم‌فصل در این تیم ۱۴ بازی انجام داد و هفت گل هم زد.
او در هفت بازی برای سپاهان در آسیا پنج گل زد ‌. او خیلی زود محبوب هواداران سپاهان شد اما درخشش او توجه تیم‌های اماراتی را جلب کرد و سزار به النصر رفت و در این تیم هم درخشید. سزار در یک فصل برای النصر ۱۶ گل زد و با قراردادی بهتر به تیم دوبی رفت اما دوران بدی را در این تیم گذراند.‌

*** استنلی کی‌روش: برزیلی متفاوت!
این برزیلی بلندقامت، ابتدا در لیگ هفدهم به ذوب‌آهن پیوست. ‌در اولین فصل حضورش در ذوب‌آهن ۹ گل زد و همین باعث شد تا سپاهان با قراردادی بهتر او را جذب کند تا کی‌روش دوباره شاگرد قلعه‌نویی شود. کی‌روش در سپاهان عملکرد بهتری داشت و در نهایت با زدن ۱۶ گل به همراه هموطنش لوسیانو پریرا، آقای گل لیگ ۱۸ شد.

مشخصه بازی او موفقیت در سرزنی و البته ضربات آخر دقیق و جاگیری خوبش است. او هیچ شباهتی به مهاجمان برزیلی ندارد و به نظر می‌رسد ‌ حتی در حرکت پا به توپ هم مشکلات ابتدایی دارد اما توانایی فوق‌العاده‌اش در سرزنی و گلزنی باعث شده تا با همین وضعیت، جزو بهترین گلزنان فوتبال ایران در دو سال اخیر باشد.

*** بنجل‌های پرتعداد؛‌ از فابریتسیو تا دی‌کارمو
حافظه فوتبال ایران مملو از فوتبالیست‌های برزیلی بی‌کیفیتی است که آمدند و پول گرفتند و رفتند. راجر فابریتسیو، جوئلسون داسیلوا، آندرسون دوس سانتوس و آنتونیو کاروالیو چهار مهاجم برزیلی هستند که در سال‌های نه‌چندان دور به استقلال پیوستند اما تعداد گل‌های هیچ کدام به اندازه انگشتان یک دست هم نرسید.

پائولو دی‌کارمو به خواست افشین قطبی به پرسپولیس آمد و آنقدر بد بود که اعتبار این مربی را خدشه‌دار کرد و بعدها مشخص شد که شغل اصلی او در برزیل پرنده‌فروشی بود! جونیور تادئو هم با بدنی که بیشتر شبیه کشتی‌گیران سنگین‌ وزن بود در دوره درخشان به پرسپولیس آمد و فقط یک گل از روی نقطه پنالتی زد. وسلی برازیلیا هم در پرسپولیس یک نیم‌فصل بازی کرد و فقط دو گل زد.

لئوناردو پیمنتا در تراکتور آمار ۲۲ بازی و یک گل را ثبت کرد و مارسیو پاسوس و پدرو هنریکه روی هم ۱۲ بازی برای سپاهان انجام دادند و حتی یک گل هم نزدند! آمار و رزومه جونیور براندائو، مهاجم جدید پرسپولیس هم به شدت شبیه همین بازیکنان است و بعید است او بتواند مشکل گلزنی پرسپولیس را حل کند و به نظر می‌رسد او در آینده خاطرات دی‌کارمو را برای هواداران این تیم زنده کند و خیلی زود به کشورش برگردد.

کدخبر: ۲۷۵۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر