کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۴۵۸
تاریخ خبر:

مقایسه بازده ۱۰ ماهه سرمایه‌گذاری در بازار سکه

روزنامه هفت صبح | سرمایه‌گذاری در بازار سکه از ابتدای سال ۹۸ تا آخر دی‌ماه سود چندانی به‌همراه نداشته است؛ کسانی که سراغ خرید ربع سکه و نیم‌سکه رفته بودند، حالا تا ۱۶درصد ضرر کرده‌اند. بازدهی سکه تمام‌بهار اما متفاوت است و به مثبت هشت‌درصد می‌رسد. این در حالی است که قیمت هر گرم طلا از اول سال تا حالا رشد ۱۶درصدی را پشت سر گذاشته.

*** سکه تمام طرح جدید؛ رشد ۳.۴درصدی
قیمت هر سکه تمام امامی ‌در روز‌های اول سال حدود چهارمیلیون و ۶۲۹هزار تومان بود. این سکه در نیمه دوم اردیبهشت بالاترین قیمت خود را در سال ۹۸ یعنی پنج‌میلیون و ۱۶۰هزار تومان، ثبت کرد و کمترین قیمت آن مربوط به هفته اول آبان‌ماه است. آن روز‌ها هر سکه تمام طرح امامی‌ در بازار با قیمت سه‌میلیون و ۸۴۰هزار تومان فروخته شد.

با این حساب می‌توان گفت سکه در ۱۰ماه اول سال ۹۸ حدود یک‌میلیون و ۳۲۰هزار تومان نوسان از خود نشان داده است. آخرین گزارش‌ها از بازار سکه نشان می‌دهد، سکه تمام طرح جدید روز آخر دی‌ماه با نرخ چهار‌میلیون و ۸۸۷هزار تومان فروخته شده است. البته قیمت خرید ۱۰۰هزار تومان پایین‌تر بود و باید آن را چهار‌میلیون و ۷۸۷هزار تومان در نظر گرفت. با این حساب کسانی که اول سال سکه تمام خریده بودند، با فروش آن در انتهای دی‌ماه می‌توانستند ۳.۴۱درصد سود کنند که برای ۱۰ماه رقم قابل توجهی نیست.

*** سکه تمام طرح قدیم؛ رشد ۸.۲درصدی
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در آخرین روز دی‌ماه، حدود چهار‌میلیون و ۸۴۰هزار تومان بود. البته فعالان بازار قیمت خریدشان را عموما ۱۰۰هزار تومان پایین‌تر در نظر می‌گرفتند و با این حساب اگر می‌خواستید در این روز سکه‌تان را بفروشید باید به نرخ چهار‌میلیون و ۷۴۰هزار تومان رضایت می‌دادید. اگر به ۱۰ماه قبل برگردیم، می‌بینیم سکه تمام طرح قدیم در روز‌های اول سال با قیمتی حدود چهار‌میلیون و ۳۸۰هزار تومان فروخته می‌شد.

آن‌هایی که اول سال سکه طرح قدیم خریده بودند، در پایان دی‌ماه با فروش آن حدود ۸.۲۲درصد سود کرده‌اند. این رقم بالاترین بازدهی در بین انواع سکه به حساب می‌آید. بالاترین قیمت سکه تمام طرح قدیم در سال ۹۸ مربوط به نیمه دوم اردیبهشت است که سکه با قیمت پنج‌میلیون و ۳۵هزار تومان فروخته می‌شد. این رکورد حدود دوهفته پیش در بازار تکرار شد و سکه تمام طرح قدیم دوباره تا پنج‌میلیون و ۳۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. کمترین قیمت ثبت‌شده برای سکه تمام بهار آزادی مربوط به هفته اول آبان است که سکه تا سه‌میلیون و ۸۱۰هزار تومان ارزان شده بود.

*** نیم‌سکه؛ افت ۶.۷درصدی
سکه نیم در روز‌های اول سال ۹۸ حدود دو‌میلیون و ۵۴۰هزار تومان فروخته می‌شد. کسانی که آن زمان سکه خریدند، تا نیمه دوم اردیبهشت‌ماه خوشحال بودند، چراکه در آن روز‌ها قیمت نیم‌سکه به بالاترین سطح خود در سال ۹۸ یعنی دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید، اما از آن به بعد سرمایه‌گذاران نیم‌سکه روز خوش ندیدند.

نیم‌سکه در هفته اول آبان به کمترین قیمت خود یعنی یک‌میلیون و ۹۸۰هزار تومان رسید و این مورد نشان می‌دهد نیم‌سکه در ۱۰ماه اول سال حدود ۹۰۰هزار تومان نوسان را پشت سر گذاشته است. در پایان دی‌ماه هر نیم‌سکه در بازار با قیمت دو‌میلیون و ۴۷۰هزار تومان فروخته شد و قیمت خرید آن به دو‌میلیون و ۳۷۰هزار تومان رسید. با این حساب می‌توان گفت کسانی که اول سال نیم‌سکه خریده بودند، پس از ۱۰ماه با فروش آن‌ ۶.۷درصد ضرر کردند.

*** ربع سکه؛ افت ۱۶.۵درصدی
کسانی که اول سال ربع سکه خریده بودند، در ۱۰ماه اخیر ۱۶.۵درصد ضرر کردند. روز‌های اول بازگشایی بازار‌ها در فروردین‌ماه، ربع سکه حدود یک‌میلیون و ۶۴۰هزار تومان قیمت داشت. قیمت این سکه پس از فراز و نشیب‌های زیاد، در پایان دی‌ماه به یک‌میلیون و ۴۷۰هزار تومان رسید. البته باید توجه داشته باشید که فعالان بازار عموما ربع سکه را حدود ۱۰۰هزار تومان کمتر از قیمت فروش‌شان می‌خرند.

با این حساب کسانی که اول سال ربع سکه خریده بودند، حالا می‌توانند آن‌ها را با قیمت یک‌میلیون و ۳۷۰هزار تومان بفروشند. این مورد نشان می‌دهد، بازدهی ربع سکه در مدت ۱۰ماهی که از سال گذشته، منفی ۱۶.۵درصد بوده است. بیشترین قیمت ربع سکه در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و یک‌میلیون و ۸۸۵هزار تومان رقم خورده و کمترین قیمت آن در سال ۹۸ یک‌میلیون و ۱۸۰هزار تومان است. این مورد نشان‌دهنده نوسان ۷۰۰هزار تومانی سکه در ۱۰ماه اول سال است.

کدخبر: ۳۰۵۴۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر