کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۱۶
تاریخ خبر:

مقام سعودی گفت‌وگوهای تهران و ریاض را تایید کرد

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی گفت‌وگوهای تهران و ریاض را تایید و ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها نتیجه دهد.
مقام سعودی گفت‌وگوهای تهران و ریاض را تایید کرد

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی گزارش‌ها درباره گفت‌وگو بین تهران و ریاض را تایید کرد و گفت هدف از آن‌ کاستن از تنش‌ها در منطقه است.

طبق این گزارش، «رِید کریملی» رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزرات خارجه سعودی ضمن تایید گفت‌وگوها، افزود هنوز برای قضاوت درباره نتیجه آن‌ها خیلی زود است و ریاض به دنبال مشاهده «اقدامات قابل بررسی» از سوی ایران است.

این مقام سعودی اظهار داشت: امیدواریم گفت‌وگوها نتیجه دهد، اما برای رسیدن به جمع‌بندی قطعی بسیار زود است.

به گزارش رویترز، این اولین بار است که ریاض گفت‌وگوهای مستقیم با ایران را تایید می‌کند.

اولین بار روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی مذاکرات مستقیم میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه شد. طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفت.

گفته شد که اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها «مثبت» بود.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با اندیشکده بیروت در زمینه مذاکرات تهران و ریاض گفت که بغداد بیش از یک بار میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی بوده است.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۰ فروردین ماه درباره اخبار منتشر شده در خصوص گفت‌وگوی ایران و عربستان اظهار داشت: نقل‌ قول‌های متضادی در این خصوص منتشر شده، ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و همین فکر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان و این‌که آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفته بود: درباره گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی هم اخیراً در مصاحبه با العربیه گفت که ایران کشوری در همسایگی عربستان سعودی است و امیدوار است کشورش بتواند با آن رابطه خوبی داشته باشد.

کدخبر: ۳۸۸۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر