کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۹۴۸
تاریخ خبر:

مفهوم ‌مسی بودن؛ ‌درباره ‌بزرگترین‌ نقل‌و‌انتقال قرن

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی | بارسلونا با سیل اشک‌های لیونل مسی به پایان تالار افتخارات خود رسیده یا آبی اناری‌ها دوره‌ توام با اقتدار جدیدی را از خود نشان خواهند داد؟ این سوالی است که تیم کومان خیلی زودتر از پایان فصل ۲۲/۲۱ به آن پاسخ خواهد داد.
فوتبال جهان هنوز در شوک جدایی فوق ستاره آرژانتینی از بلوگرانا است؛ لیونل آندرس مسی ۳۴ساله اهل «روزاریو» در شمال بوینس‌آیرس که بعد از ۵ فصل حضور در تیم نیوولز اُولد بویز، در سال ۲۰۰۰ به اسپانیا آمد و پیراهن تیم‌های رده سنی بارسلونا را پوشید تا سال ۲۰۰۴ به تیم اصلی ملحق شده و جای نابغه‌ نام آشنایی چون رونالدینیوی برزیلی را بگیرد.

او طی همه این سال‌ها محور اصلی بارسا بود و با مهارتی مثال‌زدنی، در قلب تیم و باکس دفاعی حریفان می‌درخشید. حال جدایی او چون آواری بر سر هواداران بارسا فرو ریخته که از این پس چه باید بکنند و به کدام بازیکن تیم دل خوش نمایند؟ به آگوئرو و دیپای تازه وارد؛ به گریزمن و برایثویت کم‌فروغ، به دمبله و کوتینیوی همیشه مصدوم یا به آنسو فاتی جوان! پاسخ احتمالاً روشن است: هیچکدام و این نشان از «اهمیت مسی بودن» دارد.

نکته جالب و عجیب این که خوان لاپورتا رئیس باشگاه بارسلونا در دوره اول مدیریت خود (۲۰۰۳) با وعده جذب دیوید بکهام ستاره آن روزهای فوتبال جهان توانست رای هواداران باشگاه را به‌دست آورد و سال ۲۰۲۱ نیز با شعار تمدید قرارداد مسی برنده انتخابات بارسلونا شد؛ اما در هر دو مورد شکست خورد؛ بکهام که به رئال مادرید رفت و مسی هم از تیم جدا شد و باید دید بحران مدیریت در این باشگاه که بدهی‌های سنگینی هم دارد، تا کجا ادامه خواهد داشت؛ به‌ویژه این که جبهه مخالفی هم نزد طرفداران این تیم شکل گرفته که برخی مدیران و بازیکنان را هدف قرار داده و با بازگشت هواداران فوتبال به ورزشگاه‌‎ها در فصل جدید، قطعاً روزهای سختی در انتظار آبی اناری‌ها خواهد بود.

باشگاه بارسلونا سال ۱۸۹۹ توسط گروهی انگلیسی، سوئیسی و اسپانیایی به رهبری خوان گامپر، در بندر بارسلون از ایالت کاتالونیای اسپانیا تاسیس شد و ۱۲۱ سال قدمت دارد. شعار آنها از همان ابتدا «فراتر از یک باشگاه» بود که نشان از فرهنگ کاتالان و حس برتری‌جویانه آنها دارد. نام ورزشگاه بزرگ بارسلونا Camp Nou که حدود ۱۰۰ هزار نفر گنجایش دارد نیز به زبان کاتالان به معنای «زمینه‌ی نو» و در راستای تحقق همان شعار باشگاه است.‌

این تیم تاکنون ۲۶ بار برنده لالیگا شده، ۳۱ کوپادل‌ری (جام حذفی) را فتح کرده، ۱۳ بار فاتح سوپرجام اسپانیا شده، ۵ جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا و ۳ جام قهرمانی باشگاه‌های جهان را به‌دست آورده است و در مجموع، یکی از برترین و پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال در جهان است؛ اما بارسا در دوره پسامسی، با خوان لاپورتایی که وارث انبوهی از مشکلات ریز و درشت شده، چه خواهد کرد؟

خوان لاپورتا کیست؟
خوان لاپورتا استروخ ۵۹ ساله، سیاستمدار، حقوقدان، وکیل دعاوی، مدیر شرکت Laporta & Arbros و نمایده سابق پارلمان کاتالونیا است.
او سال ۲۰۰۰ در انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا از خوان گاسپارت شکست خورد، اما سال ۲۰۰۳ با وعده آوردن دیوید بکام فوتبالیست مشهور و محبوب انگلیسی، در این انتخابات پیروز و مدیر تیم شد.

کمی بعد با عدم تحقق این وعده تبلیغاتی و کسب نتایج ضعیف، با طرفداران افراطی بارسا موسوم به Boixos Nois (پسران دیوانه) وارد جنگ شد و پس از توهین‌ها و تهدیدها، پلیس اسپانیا طرح ربودن وی را نیز خنثی کرد؛ اما به تدریج و با استخدام فرانک رایکارد هلندی و جذب چهره‌هایی چون رونالدینیو، اتوئو، دکو، مارکز و توجه ویژه به بازیکنان جوان لاماسیا نظیر والدز، ژاوی، پویول، اینی‌یستا و مسی، پروژه او جواب داد.

اوج کار لاپورتا، با وجود علاقه قلبی به روح هلندی بارسا، کنار گذاشتن رایکارد و اعتماد به پپ گواردیولا بود که تنها یک‌سال از مربیگری او در تیم دوم بارسا می‌گذشت و خیلی هم موفق نشان نداده بود؛ اما حضور او در تیم اول باشگاه و رهبری گروهی که مربی هلندی برجای گذاشته بود، درهای موفقیت را به روی تیم جدید بارسا و لاپورتا گشود؛ جایی که در فصل ۲۰۰۹/۲۰۰۸ موفق به فتح شش‌گانه‌ معروف شدند.

سال بعد لاپورتا مدیریت بارسا را به ساندرو راسل واگذار کرد و بعد او هم خرابه‌های جوزپ ماریا بارتومئو فرا رسید تا طی این دهه، بارسلونا با انبوهی از قراردادها و بدهی‌های سنگین، به برخی موفقیت‌های کم‌رنگ داخلی و معدود جام‌های بین‌المللی دل‌خوش کند؛ در حالی که پتانسیل تیم بسیار بیشتر از جام‌های کسب شده بود.حال لاپورتا بازگشته تا خرابی‌ها را سامان بدهد؛ اما بازهم در قدم نخست رهبری بلوگرانا، با جدایی غیرمنتظره مسی و داستان پایان‌ناپذیر سوپرلیگ و بدهی‌های چند صد میلیون یورویی، دچار چالش جدی شده و به نظر می‌رسد که برای تشکیل تیم رویایی بارسا نیاز به زمان بیشتری دارد.

بارسای ۲۲/۲۱
بارسلونا فصل جدید فوتبال اسپانیا را با مارک آندره تراشتگن مصدوم در درون دروازه آغاز می‌کند که خود چالش مهمی به حساب می‌آید؛ چرا که نتو دروازه‌بان دوم و برزیلی تیم هم قصد جدایی دارد و تنها ایناکی پنیای ۲۲‌ساله از تیم دوم بارسا در دسترس کومان قرار دارد. البته آبی‌اناری‌ها دو دروازه‌بان جوان دیگر هم دارند که شاید به آنها اعتماد کنند: آرنائو تناس ۲۰‌ساله که طی این سال‌ها دروازه‌بان تیم‌های ملی رده‌های پایه اسپانیا بوده و لازار کاروویچ ۲۲ ساله اهل مونته‌نگرو با ۱۹۳ سانتیمتر قد که از سال ۲۰۱۷ در تیم B بارسلونا توپ می‌زند و پیراهن شماره ۱ آنها را می‌پوشد؛ هر چند که فعلاً مصدوم است.

در دفاع میانی، با حضور جرالد پیکه، رونالد آرائوخو، کلمنت لانگله، ساموئل اومتیتی، اریک گارسیا و اسکار مینگزا، دست مربی هلندی برای مهره‌چینی باز است و به نظر می‌رسد رقابت شدیدی بین دو بازیکن جوان تیم، آرائوخوی اروگوئه‌ای و گارسیای اسپانیایی برای بازی ثابت کنار پیکه وجود خواهد داشت. ضمن این که به وضوح دو مدافع میانی مازاد هم در این ترکیب به چشم می‌خورد.

در جناح راست خط دفاعی و با پیوستن امرسون رویال به بارسلونا، انتظار می‌رود که این برزیلی سریع و با تکنیک یار ثابت این جناح شود؛ هر چند که سرجینیو دِست آمریکایی هم می‌تواند در این نقش بازی کند. اسکار مینگزا نیز در صورت لزوم در این جناح به بازی گرفته خواهد شد. تحت این شرایط سرخی روبرتو یک خط جلوتر خواهد رفت و به جمع هافبک‌های بارسا افزوده خواهد شد؛ به‌ویژه در سیستم ۱-۳-۲-۴ که در بعضی بازی‌ها مورد نظر کومان است؛ اما در جناح چپ بارسلونا کمی دغدغه دارد و با جدایی جونیور فیرپو، تنها جوردی آلبا در دسترس است.

البته شاید کومان از گارسیا در این جناح بازی بگیرد؛ به‌ویژه اگر قصد استفاده از سیستم به تازگی رایج شده‌ سه دفاع (۳-۴-۳ یا ۲-۵-۳) را داشته باشد. ضمن این که بارسا قصد دارد یک مدافع چپ ۱۷ ساله دو ملیتی را هم در این فصل رو کند: «آلخاندرو بالده» سیاهپوست اهل دومینیکن که در رقابت‌های دوستانه پیش فصل، به‌ویژه در بازی با یوونتوس هم به بازی گرفته شد.‌امسال هم سرخیو بوسکتس با بازوبند کاپیتانی تیم، مرد اول میانه میدان بارسلونا در جنگ‌ها و درگیری‌ها است؛ اما بازیساز اصلی فرانکی دی‌یونگ هافبک هلندی و تکنیکی تیم است.

پدری جوان ۱۸ساله بارسا هم تکمیل‌کننده این پازل قدرتی- تکنیکی میانه زمین بلوگرانا است. این ترکیب سیستم ۳-۳-۴ همیشگی بارسلونا است که توسط چند بازیکن ذخیره پشتیبانی می‌شود؛ میرالم پیانیچ بوسنیایی، فیلیپ کوتینیو برزیلی و ریکی پویگ جوان که خیلی مورد توجه کومان قرار ندارند. نکته منفی بارسلونا در قلب زمین، وضعیت مبهم ایلایکس موریبا است؛ جوان سیه‌چرده‌‌ای که پارسال ثابت کرد مهره ارزشمندی برای آینده نه چندان دور بارسا خواهد بود، اما در تمدید قرارداد به مشکل خورده و فعلاً از ترکیب تیم کنار گذاشته شده و شاید در نهایت به تیمی دیگر واگذار شود.

آنتوان گریزمان و ممفیس دیپای دو گوش بارسا در دو جناح راست و چپ زمین هستند که امسال انتظار زیادی از آنها می‌رود. عثمان دمبله و آنسو فاتی که هر دو از مصدومیت‌های طولانی رنج می‌برند نیز پلان B کومان در جایگزینی دو مهره فرانسوی و هلندی ثابت تیم هستند. آلکس کویادو وینگر راست ۲۲ ساله هم شاید در برخی بازی‌ها مورد توجه کومان قرار بگیرد. امسال بارسلونا یک هافبک تهاجمی جوان اتریشی هم به خدمت گرفته: یوسف دمیر ۱۸ ساله که از راپیدوین آمده و قصد دارد خودی نشان دهد.

در پست مهاجم هدف نیز سرخیو آگوئرو آرژانتینی و مارتین برایثویت دانمارکی به کار گرفته خواهند شد که باید دید تا چه اندازه کارایی دارند؛ به‌ویژه آگوئرو که یک فصل تمام در منچسترسیتی مصدوم و نیمکت‌نشین بود و معلوم نیست مدیران بارسلونا بر اساس چه معیاری این مهاجم ۳۴ ساله را به خدمت گرفتند؟ به‌خاطر راضی کردن مسی برای تمدید قرارداد یا…!

ممکن است امسال بارسلونا به شکل غیر منتظره‌ای در برخی بازی‌ها در پست مهاجم مرکزی، از یک بازیکن آلبانیایی استفاده کند: ری ماناج ۲۴ ساله که بازیکن پست ۹ است و در جام خوان گامپر هم به میدان آمد. او در تیم‌های اینترمیلان، پسکارا و آلباسته هم بازی کرده است و در ۲۵ بازی برای تیم ملی آلبانی نیز ۶ گل زده است. هیروکی آبه مهاجم ۲۲ ساله ژاپنی هم از دیگر فورواردهای جوان بارسا است که شاید امسال بازی به او هم برسد. او که پیش‌تر در کاشیماآنتلرز بازی می‌کرد.

در تیم بارسای B چهار بازیکن برزیلی و یک آرژانتینی نیز حضور دارند که مترصد فرصتی برای بازی در تیم اصلی هستند: ایگور گومز (مدافع)، لوکاس دی‌وگا (هافبک)، ماتئوس پریرا (هافبک)، گوستاوو مایا (مهاجم) و سانتیاگو راموس مینگو مدافع آرژانتینی. سرمربی این فصل تیم دوم بارسا، سرخی بارخوان مدافع اسبق این تیم است که بعد دو سال مربیگری در تیم چینی ژی‌جیانگ، به بارسلون آمده تا جوانان آبی‌اناری را رهبری کند.

فیلیپ اورتیز دستیار اوست و جالب این که کارلوس بوسکتس پدر سرخیو بوسکتس هم مربی دروازه‌بانان این تیم است!‌به نظر می‌رسد که لاپورتا در فصل جاری، فرصتی یک ساله به رونالد کومان داده تا در غیاب مسی، از این گذرگاه سخت عبور کند. مربی هلندی هم با همکاری آلفرد شرودر تئوریسین آلمانی، هنریک لارسون گلزن قهار پیشین سوئدی و خوزه رامون دلافوئنته مربی دروازه‌بان‌ها، گام در مسیر دشواری گذاشته که شاید پایان آن با ناکامی مطلق همراه باشد.

ترکیب بارسلونا در فصل ۲۲/۲۱
تراشتگن، امرسون، پیکه، گارسیا، آلبا، بوسکتس، دی‌یونگ، پدری، گریزمان، دیپای، برایثویت (فاتی/ آگوئرو)

کدخبر: ۴۰۷۹۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر