کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۸۱۹
تاریخ خبر:

معمای ‌سرمایه‌گذار‌ی ‌ایرانیان در املاک داماک ‌دوبی

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی| مصطفی تاجزاده در اینستاگرامش تصویری از سواحل دوبی منتشر کرده و در آن توئیت یکی از کاربران توئیتر ‌ نوشته: «خبر کوتاه است و وحشتناک، در ماه گذشته ایرانی‌ها ۲۱۳۳ واحد مسکونی شرکت داماک دوبی را خریداری کردند. املاکی که حداقل ۸ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد؛ یعنی در ماه گذشته ایرانیان ۶۲۱ میلیون دلار در دوبی سرمایه‌گذاری کردند! مسئولین ما عمق فاجعه را می‌فهمند؟»

این عدد بزرگ از کجا آمده؟
این نوشته از چند جهت قابل بررسی است؛ یکی همین آماری که در مورد میزان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار ملک دوبی منتشر شده. جست‌و‌جوها در مورد اینکه یک نهاد یا گزارش رسمی این ادعا را تایید کند بی‌نتیجه می‌ماند. عدد آنقدر بزرگ است که با هر کارشناس مسکنی که در دوبی مشغول کار است در میان می‌گذاریم می‌گوید که چنین چیزی ممکن نیست.

فقط یکی از آنها حدس می‌زند که شاید این تعداد ملک طی مثلا یک سال فروخته شده و بعد در یک ماه کارهای ثبت و تحویلش در یکی از ابرپروژه‌های داماک تمام شده باشد. یکی دیگر می‌گوید ‌ احتمالا خود داماک این اعداد را منتشر کرده تا برای کارش تبلیغ کرده باشد، او می‌گوید ‌ به دلیل مشکلات اقتصادی که ترکیه با آن درگیر شده خیلی‌ها دارند تلاش می‌کنند ‌ سرمایه ایرانی‌ها را به سمت دوبی هدایت کنند. ارتباط با داماک هم ممکن نمی‌شود و کسی از این شرکت حاضر به گفت‌و‌گو نیست.

نگاه دوباره به داماک
موضوع دیگری که جالب به نظر می‌رسد، اسم شرکت ساختمانی داماک است که دوباره با این خبر به چشم آمده. این شرکت معروف‌ترین فروشنده املاک دوبی به ایرانی‌ها و خیلی از مردم کشورهای دیگر است. وارد سایت داماک که می‌شوید تازه می‌فهمید که فعالیت‌های آن صرفا دلالی در حوزه ملک نیست بلکه داماک یک موسسه عریض و طویل ساخت و ساز و فروش ملک است.

قبلا هم با حضور سلبریتی‌ها و بازیگرهای درجه دو و سه در تبلیغات داماک اسمش به گوش‌مان خورده بود اما وقتی سید‌جواد هاشمی در ویدئویی به مردم توصیه کرد که بروند در دوبی خانه بخرند چون لایف استایل خانه‌های دوبی با هیچ جا قابل مقایسه نیست، اسم داماک بیشتر به چشم آمد، با اینکه سید‌جواد بلافاصله از مردم عذرخواهی کرد که به عنوان یک چهره ارزشی چنین کاری را تبلیغ کرده است و گفت ‌ گول دوستش را خورده و افشاگری کرد که علاوه بر او ۱۵۰ نفر دیگر از سلبریتی‌ها هم به این پروژه پیوسته‌اند.

اما این اتفاق برای پررنگ شدن اسم داماک کافی بود و به سرعت ابعاد مختلف فعالیت این شرکت رسانه‌ای شد و از قضا این کار به داماک کمک کرد. بعد از آن داماک فعالیت فارسی‌اش را در سایت و شبکه‌های اجتماعی ‌ با شدت بیشتری ادامه داد چون توانسته بود خودش را تا اندازه زیادی به مخاطب ایرانی بشناساند.

کارشناسان فارسی‌زبان داماک که تعدادشان به چند ده نفر می‌رسد هر لحظه آماده جواب دادن به سوالات ایرانی‌ها هستند، حتی کسانی که فقط می‌خواهند درباره خرید خانه در دوبی تحقیق کنند و فعلا پول ندارند، این کارشناسان به سرعت پاسخ تماس‌تان را می‌دهند و شروع می‌کنند به دادن هر‌گونه اطلاعاتی که ممکن است لازم داشته باشید. در سایت داماک که فیلتر هم نیست، می‌بینیم که همه چیز خیلی حاضر و آماده است.

فهرست بلند بالایی از پروژه‌های داماک می‌بینیم که کف قیمت آنها ۴۵۰ هزار درهم امارات است؛ یعنی بیشتر از سه میلیارد تومان. میانگین پروژه‌ها هم دور و بر یک و نیم میلیون درهم امارات می‌چرخد؛ یعنی حدود ۱۰ میلیارد تومان. گذشته از فعالیت همه‌جانبه داماک در ایران، حاشیه‌های این شرکت هم جالب است. مالک شرکت «داماک» که بزرگ‌ترین شرکت ساخت و ساز و املاک در حوزه خلیج فارس است، یک میلیاردر اماراتی به نام «حسین سجوانی» است که شرکت را به صورت خانوادگی اداره می‌کند.

یکی از شعبه‌های روزنامه تایمز از حسین سجوانی، مالک بزرگ‌ترین شرکت ساخت و ساز در دوبی، نقل قول می‌کند و شرکت او را‌ شریک تجاری ترامپ و سازنده «باشگاه و زمین گلف ترامپ» در دوبی معرفی می‌کند. پایگاه خبری «عرب نیوز» هم در فروردین ۲۰۱۸ گزارش داد که پسران دونالد ترامپ در جشن عروسی دختر حسین سجوانی، مالک داماک‌ شرکت کردند.

طبق این گزارش، حسین سجوانی، مالک داماک در توئیتر اعلام کرد «افتخار داشته که در جشن عروسی دخترش، میزبان اریک ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، پسران رئیس جمهور آمریکا‌ باشد.» در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۷، اریک ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، به نمایندگی از پدرشان، در افتتاح دومین باشگاه بین‌المللی گلف ترامپ در دوبی‌ که توسط داماک ساخته شد هم حضور داشتند.

روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ هم سی‌ان‌ان گزارش داد که مالک داماک به دنبال گسترش تجارت و شراکت خود با ترامپ در آمریکاست. گزارشگر سی‌ان‌ان به طعنه نوشت که گرچه مدیریت «شرکت آمریکا» به زودی از دست ترامپ خارج می‌شود اما دست‌کم یکی از شرکای بین‌المللی او، پای ترامپ ایستاده است: حسین سجوانی. گزارشگر سی‌ان‌ان در این گزارش با تعجب می‌نویسد ‌ در حالی که بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ آمریکایی‌ بعد از رسوایی محاصره کنگره توسط هواداران ترامپ، توقف یا محدود کردن روابط خود را با سازمان اقتصادی ترامپ اعلام کرده‌اند، این نوع اعلام وفاداری میلیاردر اماراتی بسیار جای تامل دارد.

سی‌ان‌ان نوشت ‌ سجوانی اعلام کرده ‌ به‌رغم نقش ترامپ در تحریک هوادارانش به خشونت در محاصره ساختمان کنگره، او قصد دارد شراکت خود را با مجموعه اقتصادی خانواده ترامپ توسعه دهد. سجوانی کمی بعد در گفت‌وگو با بخش تجارت سی‌ان‌ان گفت: «ما یک رابطه عالی با سازمان ترامپ داریم و مطمئن باشید، قصدی برای فسخ این روابط نداریم.»

حاشیه دیگر داماک، این است که حسین ‌سجوانی، دوست صمیمی و شریک اقتصادی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی هم هست. اینطور که داماک انگلیسی می‌گوید، سجوانی از حامیان مالی اصلی بنیاد «طرح‌های جهانی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» و به طور خاص «طرح امیدسازان عربی» است که توسط این بنیاد راه‌اندازی شده است.

کدخبر: ۴۲۴۸۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر