کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۴۵۴
تاریخ خبر:

معمای کلاه‌گیس و پاچه خیس شارلوت

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| از هفته پیش پخش فصل دوم سریال «گاندو» شروع شد؛سریالی که می‌دانید نقدی است بر برخی سیاست‌های خارجی دولت قبل و البته هشداری بر پروژه نفوذ. شیوه پرداخت و میزان اصالت اتفاقات محور گزارش امروز نیست. در این مطلب، دو مسئله که در قسمت‌های اخیر برجسته بوده است، مورد کنکاش قرار گرفته. یکی حجاب بازیگر زن و دیگری استفاده او از استخر؛آن هم با شلوار.

‌مورد اول| مسئله حجاب خارجی‌ها
کارگردان‌ها مجاز نیستند از بازیگر بی‌حجاب (حتی خارجی) در خاک ایران استفاده کنند. این قانونی است که سازندگان فیلم و سریال‌ها از آن اطلاع دارند و وقتی بازیگر خارجی به ایران می‌آید، حتما با حجاب مقابل دوربین می‌رود. نمونه‌اش فیلم «کتاب قانون» و «جن زیبا». در اولی دارین حمزه حجاب کامل داشت (به الزام موقعیت در داستان) اما در دومی، بخشی از موهای نورگل یلشیچای زیر شال بیرون بود. (مثل پوشش بازیگران زن ایرانی درفیلم‌ها)

مورد دوم| مسئله کلاه‌گیس
راهکار کلاه‌گیس برای بازیگران خارجی هم تا مدت‌ها کاربرد نداشت. یعنی طبق اصول، اگر کسی می‌خواست از این تمهید بهره ببرد باید فیلم یا سریالش را خارج از ایران می‌ساخت. سال پیش سریال «روزهای ابدی» جواد شمقدری مشمول استثنا شد و سازندگان از بازیگران زن ارمنی در حالی بهره بردند که کلاه‌گیس بر سر داشتند. صحنه‌ها هم در ایران مقابل دوربین رفت نه کشوری دیگر.

مورد سوم| گاندو مثل روزهای ابدی
حالا سریال «گاندو» هم مشمول استثنا شده و بازیگر زن آن می‌تواند از کلاه‌گیس بهره ببرد. البته غالب سکانس‌ها تاکنون مربوط به داخل سفارت انگلیس بوده که خب می‌دانید در سفارتخانه‌ها قانون هر کشور اجرا می‌شود. شاید سوال بیننده‌ها این باشد که «گاندو» در خود سفارت فیلمبرداری شده است؟

مورد چهارم| آن‌ها که منع شدند
برای اینکه بدانیم قوانین چقدر سفت و سخت است، چند مورد از سریال‌هایی را که مجوز استفاده از بازیگر خارجی، آن هم با کلاه‌گیس را به‌دست نیاوردند مرور می‌کنیم. جلیل سامان سال ۹۶ در سریال «نفس» برای باورپذیر کردن فضای انقلاب دست به یک نوآوری زد. او به ارمنستان رفت و با تکنیک پرده سبز تصاویری از هنروران این کشور ضبط کرد. تصاویر زنان ارمنی که فاقد روسری هستند، با کمک جلوه‌های ویژه در بک گراند قرار گرفت.

مثلا در صحنه‌ای که شخصیت‌های اصلی در خیابان هستند،‌شاهد زنانی بودیم که بر اساس فرهنگ پیش از انقلاب بدون روسری تردد می‌کنند. فقط چند قسمت پخش شد و دیگر خبری از زنان بدون روسری نبود! یکی از سکانس‌های پایانی سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به دلیل فنی باید دوباره ضبط می‌شد. سازندگان فرصت سفر دوباره به ارمنستان نداشتند و تصمیم گرفتند، سکانس را با حضور بازیگر ارمنی در تهران ضبط کنند.

با این حال چنین اجازه‌ای به فریدون جیرانی داده نشد. سکانس‌های مربوط به کشورهای خارجی سریال «خانه امن» در کشور ارمنستان ضبط شد. یکی از کشورهایی که در داستان حضور داشت، فرانسه بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا اما سکانس قتل کاراکتر سیما تیرانداز،‌ در ارمنستان ضبط نشد. در نهایت احمد معظمی، این سکانس را با حضور بازیگران ارمنی و استفاده از کلاه‌گیس در تهران بازسازی کرد. سکانس «خانه امن» اما مجوز پخش نگرفت آن هم در شرایطی که تاثیری کلیدی درروند قصه داشت.

مورد پنجم| استخر و چند ماجرا
فصل دوم «گاندو» یک پخش اصلی در شبکه سه دارد و سه بازپخش. شبکه افق هم آن را روی آنتن می‌فرستد تا علاقه‌مندان در ساعت‌های مختلف، فرصت تماشا داشته باشند. قسمت نوزدهم سریال توام با یک سکانس جالب بود. در این سکانس شارلوت والر افسر MI6 (با بازی بازیگر دورگه، بیاینا محمودی) در سفارت انگلستان کنار استخر نشسته است.

او در حال نوشیدن مسکرات ، پای خود را داخل آب انداخته است.شارلوت شلوار و لباسی یک دست مشکی بر تن دارد که پاچه‌های آن خیس شده. در همین حال با مایکل هاشمیان (جاسوس ایرانی - آمریکایی) تماس تصویری گرفته. این تمهید کارگردان است برای نمایش بی بند و باری شارلوت و دوستان! فضای ایجاد شده اما چنین مفهومی را منتقل نمی‌کند و فقط موجب حیرت مخاطب می‌شود که مگر کسی با شلوار و پوشش (بدون روسری) شنا می‌کند؟!

کدخبر: ۴۰۸۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1574183413

    من برداشت شنا که شما می فرمائید نداشتم ک ه چرا با لباس شنا کرده. فقط پایش را در آ ب گذاشته که به نظرم با لباس مشکلی نداشته باشد