کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۱۱
تاریخ خبر:

معمای پیچیده منصوری از بخارست تا تهران

روزنامه هفت صبح| ماجرای مرگ «غلامرضا منصوری» نه تنها گره‌ای از آن باز نشده بلکه پیچیده‌تر هم شده و پلیس ایران به دنبال تحویل جسد به ایران است اما فعلا کشور رومانی خودداری کرده است. وزارت امور خارجه هم از بخارست شاکی است و از سوی دیگر مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احتمال حذف او توسط باندی مخوف در کشور گفته است. این روایت‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: روایت پلیس
سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی روز گذشته درباره جزئیات این اتفاق نکات زیر را گفت:

*بعد از این اتفاق نامه‌ای از پلیس بین‌الملل بخارست به پلیس بین‌الملل تهران ارسال شد. در این نامه توضیحاتی در مورد مرگ منصوری داده و همچنین عنوان شده بود که این فرد خودکشی کرده و جنازه آن به واحد جنایی بخارست منتقل شده است. در این نامه هویت فرد فوت‌شده غلامرضا منصوری عنوان شده بود. بعد از این اتفاق خبر به بازپرس پرونده مرتبط با منصوری منتقل شد، در مورد این حادثه قوه قضائیه سؤالاتی داشت، مجموعه سؤالات دستگاه قضا، به پلیس اینترپل ارسال و از پلیس بین‌الملل بخارست درخواست شد که اطلاعات تکمیلی را به پلیس بین‌الملل تهران ارسال کند.

* یکی از درخواست‌های ایران از پلیس رومانی اعزام یک تیم کارشناسی برای بررسی میدانی صحنه حادثه بود. پلیس رومانی خواهان پیگیری این درخواست از مسیر دیپلماتیک شد و به همین خاطر از طریق قوه قضائیه درخواستی از مسیر دیپلماتیک برای کشور رومانی ارسال شد.

* پلیس‌های بین‌الملل از طریق یک سامانه داخلی به‌نام «هرروز هفته و ۲۴ساعته» دائماً با هم در ارتباطند، در این سامانه اخبار و درخواست‌ها ردوبدل و در خصوص مجرمان تبادل نظر می‌شود، پلیس اینترپل بخارست هم یکی از این پلیس‌هاست که ارتباط دائمی با پلیس اینترپل تهران دارد.

* پلیس رومانی در این ماجرا سعی کرد آنچه در توان دارد در اختیار پلیس بگذارد اما گاهی به‌خاطر نیاز به مجوز مراجع قضایی و دادستانی رومانی محدودیت‌هایی به وجود آمده است و آنها اعلام کردند از مسیر دادستانی و دستگاه قضایی رومانی برای برخی هماهنگی‌ها و ارسال مستندات باید عبور شود اما با وجود این محدودیت‌ها، مستندات متعددی را برای ایران ارسال کردند و علاوه بر این پیگیر هستند که درخواست‌های متعدد ما هرچه زودتر به نتیجه برسد.

* بعد از اعلام رسمی خبر این حادثه، بلافاصله از اینترپل بخارست در خصوص هویت فرد فوت‌شده و نحوه حادثه سؤال شد و آنها در مستنداتی که اخیراً مطرح کردند توضیح داده‌اند که فرد فوت‌شده، بر اساس مستندات و مدارکی که به‌همراه داشته تعیین هویت شده و مرگ این فرد را پلیس رومانی به‌نام غلامرضا منصوری تأیید و برای ما ارسال کرده است.

* برای تعیین قطعی هویت فرد فوت‌شده حتماً به مستندات دیگری از جمله «دی‌ان‌ای» نیاز است و درخواست پروفایل دی‌ان‌ای ارسال شده و پلیس اینترپل رومانی هم اعلام کرده که پروفایل دی‌ان‌ای در دست آماده‌سازی است و به‌زودی به ایران ارسال می‌شود.

* حضور تیم کارشناسی جنایی در محل حادثه، میدان عمل و مواضعی که مستندات این اتفاق در آنجا نگهداری می‌شود درخواست اصلی ایران بوده و همچنان پیگیر به نتیجه رسیدن این درخواست هستیم.

* تاکنون هیچ مستندی از سوی پلیس رومانی در خصوص عامل یا عوامل مرگ منصوری به ایران ارسال نشده و پلیس رومانی قول داده در روزهای آینده اطلاعات بیشتری را در اختیار پلیس بین‌الملل تهران قرار دهد. تنها مرگ غلامرضا منصوری و هویت جنازه توسط پلیس رومانی اعلام رسمی شده و مستند دیگری در خصوص عامل یا عوامل این مرگ ارسال نشده است. به‌رغم مدارک ارائه‌شده توسط پلیس بین‌الملل رومانی، ایران پیگیر دریافت مدارک تعیین هویت قطعی است.

* در خصوص خبرهای مطرح‌شده در خصوص حضور یک ایرانی، لحظاتی قبل از مرگ منصوری در هتل محل اقامت او، هیچ پیام رسمی از سوی اینترپل در خصوص این موضوع ارسال نشده است و بحث‌های مطرح‌شده در رسانه با توجه به اینکه پیامی از سوی پلیس بخارست ارسال نشده مورد تأیید نیست.

* وقتی قاضی یک پرونده تصمیم به پیگیری و تحت پیگرد قرار دادن افرادی در خارج از کشور می‌گیرد، قوه قضائیه طی حکمی مشخصات فرد را به‌همراه جرائم ارتکابی به پلیس اعلام می‌کند و پلیس با اقدامات فنی اعلان قرمز درخواست‌شده از مرجع قضایی را به تأیید اینترپل جهانی می‌رساند و اعلان قرمز صادر می‌شود. تمام مواردی که از سوی قوه قضائیه به پلیس ارسال شده یا اعلان قرمز صادر شده یا در روند صدور اعلان قرمز قرار گرفته است.

* دو: روایت وزارت امور خارجه
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته خود درباره مرگ منصوری صحبت کرد که آن را مرور می‌کنیم.

* در مورد فوت قاضی منصوری در رومانی هنوز ابهاماتی وجود دارد. دولت رومانی به‌رغم درخواست‌های ما شفاف عمل نکرده است ولی هم وزارت خارجه، هم پلیس اینترپل و هم قوه قضائیه پیگیر این موضوع هستند و درخواست داریم دولت رومانی هرآنچه اتفاق افتاده رسما و کتبا به وزارت خارجه اطلاع دهد. همچنان خواستار روشن شدن ابعاد همه ماجرا هستیم و مجددا اعلام می‌کنم و از مقامات رومانی می‌خواهیم در اسرع وقت با توجه به پیچیدگی پرونده، ما را در جریان آخرین اخبار و ابعاد پرونده قرار دهند.

* سه: روایت رئیس کمیسیون امنیت ملی
خبرگزاری اصولگرای «آنا» با مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این بار گفت‌وگو کرده که بخش‌هایی از را مرور می‌کنیم.

* ابعاد پرونده قتل قاضی منصوری هنوز مبهم بوده و گمانه‌های زیادی در این خصوص مطرح است. یکی از گمانه‌های مطرح درباره قتل قاضی منصوری، وجود باند مخوف فعالی در (…) برای حذف فردی که ممکن است حاوی مطالبی باشد.

* در خصوص این پرونده ممکن است پیوندی بین برخی جریانات داخل و خارج کشور وجود داشته باشد. گمانه‌زنی در خصوص وجود پیوند میان جریانات داخلی و خارجی به این دلیل است که قتل یک قاضی که در اختیار، کنترل و حمایت پلیس کشور خارجی است، عملاً غیرممکن است از این رو این سؤال مطرح می‌شود که چگونه این سوءقصد رخ داده و آیا یک هماهنگی و اراده‌ای در این باره وجود دارد؟

* این گمانه‌زنی‌ها از سوی قوه قضائیه در حال بررسی است و این احتمال نیز وجود دارد که عناصری بخواهند با این اتفاق قدری فضا را آشفته کرده تا فضای اتهام‌زنی در داخل کشور فراهم شود.

* آشفته‌سازی فضا با قتل قاضی منصوری با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن اقدامات موفق قوه قضائیه و همچنین تحریک احساسات بی‌مورد است. خوشبختانه قوه قضائیه قوی به این موضوع ورود کرده و از طریق پلیس بین‌الملل و پلیس خارجی رومانی موضوع را پیگیری است تا ابعاد موضوع روشن شود.

کدخبر: ۳۳۶۶۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر