کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۵۴۲
تاریخ خبر:

معمای نه‌چندان پیچیده فرزاد حسنی

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | چهارشنبه هفته پیش شایعه‌ای در رسانه‌ها پیچید که خیلی زود تکذیب شد. داریم از خبر پیوستن فرزاد حسنی به شبکه ایران اینترنشنال می‌گوییم که به‌سرعت تبدیل به خبر داغ فضای مجازی شد. چیزی نگذشت که تحلیل‌های عجیبی درباره تصمیم حسنی شکل گرفت و حتی بعد از تکذیبیه ادامه یافت. در این میان چند نکته حائز اهمیت است؛ یکی مواجهه حسنی با شایعه است و دیگری لزوم بازنگری صداوسیما در سیاست‌های خود در قبال مجریان. گزارش هفت صبح دراین‌باره را بخوانید.

*** مورد اول| شایعه‌ای که قابل باور است
روزی که زمزمه رفتن مزدک میرزایی از ایران در فضای رسانه‌ای پیچید، خیلی‌ها آن را یک شوخی می‌دانستند. حتی وقتی شایعه رنگ حقیقت گرفت، کمتر کسی می‌خواست آن را باور کند. درباره فرزاد حسنی اما ماجرا متفاوت است. او برخلاف مزدک برنامه‌ای در اختیار ندارد و جزو مجریان ممنوع‌الکار تلویزیون است. این سابقه خیلی زود زمینه شکل‌گیری یک تحلیل شد که حسنی از شرایط خسته است و چون معاون جدید سیما هم کاری نکرده، دست به انتحار زده و از ایران رفته!

*** مورد دوم| پاسخی که قابل‌تامل است
میان پیچیدن شایعه و آماده کردن جوابیه از سوی فرزادحسنی ، زمان زیادی فاصله نیفتاد. این مجری ابتدا در یک گفت‌وگوی کوتاه به شایعه واکنش نشان داد و بعد از آن یک متن آماده کرد. آنچه رفتار حسنی را واجد تحسین کرده، پرهیز از مظلوم‌نمایی و نیز عدم فرار رو به جلوست. او به‌جای شماتت کسانی که شایعه را در فضای مجازی نشر داده‌اند، از طبیعی بودن شکل گرفتن چنین شایعاتی و لزوم پاسخ‌گویی گفت:

«چه بخواهم و چه نخواهم به عنوان شخصیتی شناخته‌شده در میان مردم با هر میزان اعتبار، باید پاسخگو باشم. پاسخگوی سوءتفاهم‌ها، شایعات، اعمال نسنجیده، موضع‌گیری‌ها و همه و همه. حتی سکوت من در بسیاری از موارد که معمولا از سر احترام و رعایت اخلاقی است، نمی‌تواند مانع از مطالبه‌گری دیگران شود. این روزها به‌جای محکوم کردن دیگران، به تصحیح و ترمیم خود می‌اندیشیدم. دیروز پیش از آنکه به منبع و دلیل شایعه مهاجرتم فکر کنم و به تقبیح شایعه‌سازان و نقد فضای مجازی بپردازم، به تکذیب و توضیح اقدام کردم. احساس می‌کنم کار درست همین بود.»

*** مورد سوم| مجری‌ای که برگ برنده است
یکی از دلایلی که شایعه پیوستن فرزاد حسنی به شبکه ایران اینترنشنال را قابل باور می‌کند، نه به شرایط او در صداوسیما که به توانایی خودش برمی‌گردد. حسنی جزو مجریان برتر دو دهه اخیر تلویزیون محسوب می‌شود. نمی‌خواهیم ایرادهای او را نادیده بگیریم و خوب می‌دانیم برخی مخاطبان شیوه برخورد این مجری با مهمان‌ها را برنمی‌تابند. بااین‌همه، فرزاد حسنی از جمله مجریانی است که حضورش در هر شبکه‌ای کارآمد است. او به‌خوبی کارش را بلد است و در ژانرهای مختلف اجرا، توانایی‌اش را ثابت کرده. حسنی با کارنامه‌ای موفق می‌تواند عصای دست هر شبکه‌ای باشد.

*** مورد چهارم| مجری‌ای که جایش خالی است
دست تلویزیون از داشتن مجری خوب کوتاه است. سال‌هاست تکیه تلویزیون به احسان علیخانی و رضا رشیدپور بوده که خب ناگفته پیداست این مقدار برای این‌همه برنامه و شبکه کافی نیست. تلویزیون حتی برای جبران مجبور شده سراغ بازیگران برود که در این میان فقط معدودی چون مهران مدیری، پژمان بازغی و رامبد جوان در اجرا موفق بوده‌اند.

فرزاد حسنی به همراه عادل فردوسی‌پور مجریانی هستند که در شرایط بغرنج تلویزیون می‌توانند، بخش زیادی از مشکل را حل کنند. حسنی در رادیو و تلویزیون سابقه اجرای برنامه‌های سینمایی، اجتماعی و پزشکی را داشته و در همه سبک‌ها موفق بوده است. او ظرفیت جذب طیفی از مخاطبان را داراست اگر برنامه‌ای خوب در اختیارش قرار گیرد.

*** مورد پنجم| مجری‌ای که رکورددار است
فرزاد حسنی جزو رکوردداران ممنوع‌الکاری است. او از سال ۸۶ تا ۹۱ به‌خاطر حاشیه‌های برنامه «کوله‌پشتی» اجازه اجرا نداشت. سال ۹۱ با اجرای ویژه‌برنامه شبکه سه؛ یعنی «تحویل بهار» ۹۱ به تلویزیون بازگشت. نوروز ۹۳ هم ویژه‌برنامه نوروزی شبکه دو؛ یعنی «نو در دو» را اجرا کرد. در ادامه بار دیگر اجازه فعالیت در تلویزیون را از دست داد تا اینکه سال ۹۵ با برنامه پزشکی «اکسیر» به آنتن بازگشت.

یک سال بعد اجرای ویژه‌برنامه جشنواره جام‌جم در شبکه نسیم به او رسید. با پایان این برنامه، بار دیگر نام فرزاد حسنی وارد فهرست ممنوعه شد. درباره ممنوع‌الکاری این مجری شایعه‌های زیادی به گوش می‌رسد که هیچ‌کدام تأیید نشده‌اند؛ از جمله اینکه گفته می‌شد مرتضی میرباقری، معاون سیما با او مشکل دارد! بااین‌حال با رفتن میرباقری و آمدن حمید شاه‌آبادی، باز هم مشکل فرزاد حسنی برای بازگشت به تلویزیون حل نشده است.

کدخبر: ۳۸۲۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر