کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۳۰۵
تاریخ خبر:

دو شیوه متفاوت قیمت‌گذاری در ایران‌خودرو و سایپا

روزنامه هفت صبح | این روزها در بازار خودرو بیش از پیش‌، باد به سمت آزادسازی قیمت ‌خودرو می‌وزد و احتمالا تا پایان سال فقط تعداد محدودی خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری خواهند بود. طی چند ماه گذشته هم در چند مرحله به خودروسازان اجازه داده شد با واقعی‌تر کردن قیمت خودروها از التهاب بازار خودرو بکاهند .

با گذشت زمان اما مشخص شده که ایران‌خودرو و سایپا دو بازار متفاوت را در محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی است‌، مهیا کرده‌اند‌. اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد در محصولات ایران‌خودرو‌، هنوز بسیار زیاد است. طوری که ‌معمولی‌ترین خودرو یعنی سمند ال‌ایکس هم ۶۷ میلیون اختلاف قیمت دارد یعنی نزدیک به ۵۷ درصد اختلاف قیمت بازار با کارخانه.

۱۶ خودرو دیگر ایران‌خودرو هم بالای ۷۰‌درصد اختلاف قیمت دارند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک ، پژو ۲۰۶ تیپ‌۵ و پژو پارس ال‌ایکس در صدر هستند‌. برندگان این خودروها در قرعه‌کشی ارزش سرمایه‌شان دو برابر می‌شود. یعنی ۱۰۰ درصد سود .‌ در حالی که قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با فرمان برقی در کارخانه ۱۵۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان تعیین شده است، این هاچ‌بک داخلی در بازار ۲۷۲میلیون تومان به فروش می‌رسد!

سایپا اما راه دیگری را پیش رفته و درصد تفاوت کارخانه و بازار آزاد بیشتر از ۴۰ درصد نیست. در این میان ساینا با ۴۰ درصد بیشترین و کوئیک دنده‌ای هم فقط ۱۰ درصد اختلاف قیمت دارد. به نظر می‌رسد سایپایی‌ها با سیاستگذاری در افزایش تولید و همزمان واقعی کردن قیمت خودروها شرایط آماده‌تری برای آزادسازی قیمت خودروها را مهیا کرده و ایران‌خودرو به هردلیلی ترجیح داده ‌‌ با صف‌های میلیونی قرعه‌کشی و اختلاف قیمت بالای خودرو‌، بازار محصولاتش را برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند جذاب کند.

این دو شیوه متفاوت است که شما می‌توانید قضاوت کنیدکه کدامش برای آینده بازار خودرو مفید‌تر است. به نظر می‌رسد شرایط بازار نزدیکی قیمت کارخانه‌ای باقیمت بازار را تشدید کند. باتوجه به افزایش تولید میزان تعهد معوق خودروسازان کاهش شدیدی داشته است. مثلا این عدد برای ایران‌خودرو از ۱۷۰هزار دستگاه به ۱۸هزار دستگاه رسیده است.

پس کم‌شدن فاصله‌ بین قیمت بازار و قیمت درب کارخانه تا زمان صفر شدن تعهد خودروسازان می‌تواند ادامه داشته باشد. برای خودروهای مونتاژی همچون چانگان CS35، هایما S7، هایما S5، آریو، دنا پلاس توربوی اتوماتیک و کیا سراتو آپشنال موج کاهش قیمت از نیمه دی ‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان زمستان ادامه پیدا می‌کند. یکی دیگر از دلایل این روند را می‌توان ورود خودروهای جدید به بازار همچون شاهین، تارا و آریا دانست که قرار است بخشی از تقاضایی که به سوی خودروهای مونتاژی هدایت می‌شود را به سمت خود هدایت کنند.

توضیحات

محصولات سایپا

توضیحات

محصولات ايران خودرو

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۴۳۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر