کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۴۹۶
تاریخ خبر:

معمای اولین خریداران پلی‌استیشن ۴۵میلیونی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | اولین خریداران پلی‌استیشن ۵ در ایران خیلی خوش‌شانس نبوده‌اند. آنها احتمالا چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند تا جدیدترین کنسول بازی ویدئویی سونی را تنها یک هفته بعد عرضه جهانی و سه‌، چهار روز بعد ورود به ایران صاحب شوند. به‌خاطر این هیجان هم که شده به رسم معمول عکسی به یادگاری گرفته‌‌اند. سه‌نفری!

معلوم نیست کنسول مال کدامشان است یا سه‌تایی با هم پول‌هایشان را روی هم گذاشته‌اند. حتی در مورد اینکه آنها اولین نفر باشند، قطعیتی درکار نیست اما چون در توضیح عکس منتشر شده از آنها آمده اولین خریداران کنسول پلی‌استیشن ۵ در ایران، از دیروز در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. خیلی‌ها با این عکس مطایبه کرده‌اند.

یک نفر که از ذوق و قریحه بیشتری برخوردار بوده، عکسی مشابه در کنار عکس خریداران ایرانی پلی‌استیشن گذاشته و ادعا می‌کند این سه‌نفر طراحان و سازندگان اصلی کنسول بازی PS5 هستند. بعد قیافه و ژشت افراد حاضر در عکس را مقایسه کرده تا به نتیجه دلخواه خودش برسد. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم هر دو تا عکس را با توضیحات کوتاه زیر آن دست به‌دست می‌کنند. البته که موضوع شوخی است. درباره این اتفاق، ورود پلی‌استیشن ۵ به ایران و مدل قیمت‌گذاری آن نکات بیشتری وجود دارد.

* یک: کنسول پلی‌استیشن ۵ سونی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰دلار است. یعنی اگر دلار را با احتساب سود واردکننده، دلال و فروشنده ۳۰هزار تومان فرض کنیم، PS5 باید در ایران نهایتا ۱۵میلیون تومان فروخته شود.

* دو: هر کالای جدیدی به‌خصوص در حوزه دیجیتال به‌محض آفتابی شدن در بازار ایران بر اثر تب و جو قیمت نجومی پیدا می‌کند. این مورد را زمان ورود آیفون‌های جدید اپل به وضوح مشاهده می‌کنیم. دو برابر، سه برابر. حالا به‌نظر می‌رسد پلی‌استیشن جدید سونی معروف به PS5 دچار تب شده باشد. دو برابر، سه برابر.

* سه: مرور آگهی‌های اینترنتی نشان می‌دهد فروشندگان برای PS5 قیمتی بین ۳۰ تا ۴۸میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. اولین آگهی چهار روز پیش منتشر شده است. فروشنده ادعا می‌کند دستگاه آکبند است و آن را با لوازم کامل به قیمت توافقی می‌فروشد.

این یعنی برای خریدار دام پهن کرده تا هرکی بیشتر طلبه است، پول بیشتری پرداخت کند. همان روز سه، چهارتا آگهی دیگر منتشر شده‌ که در آنها قیمت حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تومان است اما وقتی با هرکدامشان تماس می‌گیریم، می‌گویند فروش رفته. احتمالا از این فروشنده‌هایی هستند که می‌خواهند در اصطلاح قیمت‌شکنی کنند. شاید هم آدم‌های تنهایی هستند که می‌خواهند زنگ‌خور تلفن‌همراهشان را بالا ببرند. کسی چه می‌داند؟

* چهار: آگهی‌هایی هم به‌عنوان خریدار به‌ثبت رسیده است. منتشرکنندگان آنها می‌گوید برای خرید PS5 حاضر به پرداخت ۱۵، ۱۶میلیون تومان وجه رایج مملکت هستند. کسی به آنها زنگ نزده و پیشنهادی مطرح نشده است. لابد کسی فروشنده‌ای که واقعا پلی‌استیشن ۵ دارد حاضر نیست مطاع گرانبهای خود را با این قیمت بفروشد. حداقل الان حاضر نیست این کار را بکند. فعلا دور‌دور فروشنده‌هاست.

* پنج: یکی دو روز اخیر تعداد آگهی‌های فروش افزایش پیدا کرده است. یعنی دست زیاد شده و فروشنده واقعی زیاد است. قیمت‌ها در این دسته آگهی‌ها بین ۳۰ تا ۴۵میلیون تومان است. البته که بیشترشان به کلمه توافقی مزین شده‌اند یعنی زنگ بزن تا هرطور شده با هم کنار بیاییم اما هیچ‌کدامشان زیر ۳۵میلیون تومان فروشنده نیستند. ‌

* شش: کانال‌های تلگرامی هم دستی بر آتش دارند. این کانال‌ها به فروشندگان بازی و کنسول تعلق دارد و هرکدامشان سابقه و قدمتی دارند.دنبال‌کنندگان آنها معمولا مشتری‌های قدیمی‌شان هستند و قیمتی که می‌گویند به‌قیمت واقعی الان بازار نزدیک‌تر است. چندتایی از آنها را که اطمینان داریم آگهی‌شان سرکاری نیست، چک می‌کنیم. می‌گویند ۴۸میلیون تومان و اگر بخواهند خیلی به مشتری حال بدهند، نرخ نهایتا به ۴۵میلیون تومان می‌رسد.

* هفت: عرضه جهانی کنسول پلی‌استیشن ۵ در روز ۲۲آبان ماه به شکل رسمی آغاز شده است. فعالان بازار کنسول معمولا چند روز قبل شروع عرضه جهانی با رفقای خود در دوبی امارات هماهنگ می‌کنند و کالا را به‌صورت پارت‌های بزرگ خریداری می‌کنند. در این معامله قیمت کمتر از چیزی که ما انتظار داریم خواهد بود.

پس کسی که چندین و چند دستگاه کنسول بازی PS5 به صورت عمده خریداری کرده همچنان می‌تواند با تعیین قیمت ۴۰۰،۵۰۰ دلاری موردنظر سونی برای مصرف‌کننده معامله‌ای سودآور داشته باشد. دستگاهی که به خرده‌فروش می‌رسد، همچنان در همین محدوده قیمت است اما انقدر دلال و واسطه این وسط وجود دارد که هر کدام چند درصد به معنی چند میلیون روی آن می‌کشند و به‌نظر بعدی می‌دهند.

* هشت: فروشنده‌های مدل‌ قدیمی یعنی PS4 از هفته قبل به پیشواز PS5 رفته‌اند. برای اینکه کنسول‌های قدیمی روی دستشان باد نکند آنها را با تخفیف می‌فروشند. قیمت جهانی PS4 همان ۴۰۰ تا ۵۰۰دلار است اما در ایران این کنسول بدون احتساب تخفیف حدود ۱۱میلیون تومان و با احتساب تخفیف تا هشت، ۹میلیون تومان می‌رسد. همین معادله ساده می‌تواند قیمت نهایی فروش کنسول جدید را نشانمان دهد. حداکثر ۱۵میلیون تومان و در حالت عادی حدود ۱۰میلیون تومان. پس وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، تب ورود PS5 فروکش کرد و هیجان خوابید می‌توان آن را با قیمت کمتری خریداری کرد.

* ۹: عکس اولین خریداران پلی استیشن ۵ در ایران را دوباره نگاه کنید. اگر این عکس بازارگرمی یک فروشنده نباشد، آنها حدود ۴۰میلیون برای خرید دستگاه پول داده‌اند. آن را به‌‌خانه برده‌اند و خب حالا چی؟ می‌توانند نهایتا آن را به تلویزیون وصل کنند و به پنل و منوی دستگاه نگاه کنند. دیسک‌های بازی پلی استیشن ۵ هنوز به ایران نرسیده و کسی که آنها را بخرد، می‌تواند به‌صورت دیجیتال روی آن بازی نصب کند.

شرکت الکترونیک آرتس اعلام کرده بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ برای پلی‌استیشن ۴ عرضه کرده را با استفاده از یک به‌روزرسانی‌ رایگان می‌توان در پلی‌استیشن ۵ هم استفاده کرد. تعداد دیگری از تولیدکنندگان هم گفته‌اند اگر بخش‌هایی از بازی‌ها را روی PS4 انجام داده‌اید، می‌توانید ادامه‌اش را روی PS5 پیش ببرید اما برای ما در ایران اوضاع به‌این سادگی و شیرینی نیست. با توجه به سرعت اینترنت در کشور باید کلی زمان و وقت صرف دانلود بازی‌ها و انتقال فایل Save آنها بکنید.

کدخبر: ۳۵۹۴۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر