کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۹۶۴
تاریخ خبر:

معرفی ۱۰‌شرکت‌ زیان‌ده بورس در ‌یک سال گذشته

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | خرید سهام بنیادی از زبان کارشناسان بورس نمی‌افتد. هرجا بروند به سهامداران توصیه می‌کنند سهام بنیادی بخرید. منظورشان این است که سراغ شرکت‌هایی بروید که دست‌کم عملکرد مثبتی از خود به‌جا گذاشته باشند. شاید پیدا کردن سهام بنیادی کار سختی باشد، اما به راحتی می‌توانیم با شناسایی سهام غیربنیادی، آنها را از فهرست خریدمان کنار بگذاریم.

شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند و حباب بزرگی برای قیمت سهامشان تشکیل شده. در این گزارش به سراغ اربابان حباب رفته‌ایم. این شرکت‌ها به نسبت قیمت سهامشان، بیشترین زیان را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. اغلب آنها در گروه خودرویی‌ها جای می‌گیرند. کار بعضی‌ از آنها به جایی رسیده که از بس زیان داده‌اند، نمادشان مشمول فرآیند تعلیق شده است.

*** ولیز؛ شرکت لیزینگ ایران
عنوان بزرگترین حباب در بازار سرمایه، متعلق به شرکت لیزینگ ایران است که سهام آن با نماد ولیز در بورس معامله می‌شود. فعالیت این شرکت نوعی واسطه بین خریدار و فروشنده است. به این صورت که انواع کالاها به‌خصوص خودروی سواری را خریداری می‌کند و آن را به صورت قسطی به مشتریان می‌فروشد. لیزینگ ایران شرکت باسابقه‌ای است و تاسیس آن به دهه ۵۰ برمی‌گردد.

اما در سال‌های اخیر شرایط مطلوبی نداشته و عملکرد آن در یک سال گذشته حدود ۱۰۳میلیارد تومان زیان به بار آورده است. با ممنوعیت واردات خودرو، چنین شرایطی دور از انتظار نبود. هر سهم این شرکت درحال‌حاضر با قیمت ۹۷۱تومان در بورس معامله می‌شود. اوایل مرداد هر سهم ولیز تا دو هزار و ۱۰۴تومان پیش‌روی کرده بود و در دوماهه اخیر ۵۴درصد کاهش داشته و سرمایه سهامدارانش را نصف کرده است. با وجود کاهش قیمت دوماهه، همچنان ولیز بزرگترین حباب بورس را دارد.

*** خودرو؛ ایران‌خودرو
شرکت ایران‌خودرو در یک سال گذشته، با وجود آمارهایی که از افزایش تولید خودرو به گوش می‌رسد، حدود هفت هزار و ۱۸۰میلیارد تومان زیان به بار آورده. بعضا گفته می‌شود پایین نگه داشتن قیمت خودرو باعث چنین زیانی در عملکرد این کارخانه شده است. به هر صورت حالا ایران‌خودرو عنوان پرضررترین شرکت بورسی را یدک می‌کشد. قیمت سهام ایران‌خودرو در موج صعودی ابتدای سال به شکل ناگهانی دوبرابر شد.

اینجا نقطه پایان خودرو نبود و روند صعودی آن تا ابتدای مردادماه ادامه پیدا کرد. کار به جایی رسید که هر سهم خودرو در هفته اول مرداد نسبت به ابتدای سال ۱۳برابر شد. ترکیدن حباب خودرو تقریبا از همان روز آغاز شد و تا اینجای کار قیمت سهام خودرو از ۷۶۶ به ۲۷۷تومان رسیده و سرمایه سهامدارانش را به یک‌سوم کاهش داده است. با توجه به زیان‌ده بودن شرکت، چنین ریزشی چندان دور از انتظار نبود.

*** رتکو؛ کنترل خوردگی تکین‌کو
شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو، یکی دیگر از شرکت‌های زیان‌ده بازار سرمایه به حساب می‌آید که قیمت سهام آن با ضرری که در عملکرد این شرکت به چشم می‌خورد، تناسبی ندارد. رتکو خدمات پیشرفته بازرسی ارائه می‌کند. مشتریانش شرکت‌های صنعتی هستند و از او می‌خواهند تا محصولاتی که تولید کرده‌اند یا قرار است از شرکت‌های دیگر خریداری کنند را بازرسی کند تا مبادا ایراد فنی داشته باشند.

اطلاعات تابلوی رتکو در بورس نشان می‌دهد شرکت تکین‌کو در یک سال گذشته تقریبا ۲۵میلیارد تومان ضرر کرده است. اگر این رقم را بر تعداد سهام شرکت تکین‌کو در بورس تقسیم کنیم، می‌بینیم هر سهم رتکو با خودش ۱۲۴تومان ضرر به همراه دارد. قیمت هر سهم این شرکت هزار و ۸۴۴تومان است و اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم موج صعودی ابتدای سال قیمت سهام رتکو را تا پایان خردادماه به سه هزار و ۵۵۰تومان رسانده بود و در این مدت شاهد کاهش ۴۸درصدی قیمت سهام این شرکت بوده‌ایم.

*** بکهنوج؛ تولید برق ماهتاب کهنوج
از جمله معدود نمادهای صعودی در ریزش یک‌ماهه اخیر بازار، می‌توان به بکهنوج اشاره کرد. برای مثال همین دیروز، زمانی که ۹۰درصد بازار سرمایه در صف فروش قفل شده بود، تقاضا برای سهام بکهنوج به حدی بالا بود که شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. این نماد متعلق به شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج است‌؛ یک شرکت خصوصی که در حوزه نیروگاه‌های برق فعالیت می‌کند و مالک ۱۳نیروگاه است.

اطلاعات تابلوی بکهنوج نشان می‌دهد این شرکت در یک سال گذشته ۲۳۵میلیارد تومان ضرر به بار آورده و اگر این رقم را بر تعداد سهام آن تقسیم کنیم، می‌بینیم هر سهم بکهنوج زیان ۳۷۱تومانی به همراه دارد. از زمانی که شاخص بورس ریزش خود را شروع کرده و از دو میلیون واحد به ۱٫۵میلیون واحد رسیده، قیمت سهام بکهنوج در محدوده شش تا هفت هزار تومان باقی مانده و حباب آن بیشتر شده است.

*** خمهر؛ مهرکام پارس
۹۰۰میلیارد تومان زیان، حاصل عملکرد یک سال اخیر شرکت مهرکام پارس است که سهام آن با نماد خمهر در بورس خریدوفروش می‌شود. این شرکت از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو است و در حوزه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند. محصولات آن در قالب تزئینات داخلی و خارجی خودرو مثل سپر، صندلی، داشبورد و کولر قرار می‌گیرند.

محصولات این شرکت در خودروهای تولیدی ایران‌خودرو استفاده می‌شوند. ضرر ۹۰۰میلیاردی در عملکرد یک سال گذشته مهرکام پارس، نماد خمهر را به یکی از نمادهای حباب‌دار بازار سرمایه تبدیل کرده. هر سهم این شرکت درحال‌حاضر ۸۱۷تومان قیمت دارد و هر روز شاهد کاهش قیمت آن هستیم. روند صعودی ابتدای سال باعث شده بود قیمت سهام خمهر در پایان تیرماه به قله هزار و ۷۱۰تومانی برسد. از آن روز ترکیدن حباب خمهر آغاز شده و تا به امروز نصف سرمایه سهامدارانش را از بین برده است.

*** خساپا؛ سایپا
جمع شرکت‌های زیان‌ده در گروه خودرو و ساخت قطعات جمع است. سایپا یکی دیگر از شرکت‌های زیان‌ده بورسی است که در عملکرد یک سال اخیر خود حدود دو هزار و ۱۳۱میلیارد تومان ضرر کرده است. خساپا، نماد شرکت خودروسازی سایپا تا اواسط مردادماه یکی از پربازده‌ترین نمادهای بورسی بود، چراکه قیمت سهام آن نسبت به ابتدای سال تقریبا ۹برابر شد و از ۶۲تومان به ۵۷۴تومان رسید.

از زمانی که حباب خساپا شروع به تخلیه کرده، قیمت هر سهم به ۲۲۶تومان رسیده و با کاهش ۶۰درصدی، سرمایه سهامداران را کمتر از نصف کرده است. بعضا زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز را حاصل قیمت‌گذاری دستوری خودرو می‌دانند. زیان سایپا محدود به یک سال اخیر نیست و از سال ۹۲ تا حالا EPS این شرکت کمتر از صفر است. EPS نشان‌دهنده میزان سود عملکرد شرکت به ازای هر سهم است و زمانی که به کمتر از صفر می‌رسد، نشان می‌دهد شرکت زیان‌ده شده.

*** غفارس؛ شیر پاستوریزه پگاه فارس
نماد غفارس مربوط به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس است که در حوزه خرید، فروش، فرآوری و توزیع شیر و فرآورده‌های لبنی فعالیت می‌کند. از جمله دیگر فعالیت‌های این شرکت به صادرات و واردات شیر و محصولات لبنی اشاره شده است. غفارس از زیرمجموعه‌های شرکت صنایع شیر ایران است که حدود ۸۶درصد سهام غفارس را در اختیار دارد.

EPS یک سال اخیر غفارس در محدوده منفی ۲۰۷ قرار دارد و با توجه به تعداد ۱٫۱۶میلیارد سهام این شرکت می‌توان گفت شیر پاستوریزه پگاه فارس در یک سال گذشته حدود ۲۴میلیارد تومان زیان به همراه داشته است. باید توجه داشته باشید که غفارس در یکی، دو سال گذشته به جمع شرکت‌های زیان‌ده پیوسته و در سال‌های دورتر عملکرد مثبتی را در کارنامه خود ثبت کرده است. قیمت سهام غفارس در پایان اردیبهشت‌ماه به بیشترین مقدار؛ یعنی هزار و ۹۲۰تومان رسید و حالا قیمت هر سهم آن حدود ۹۷۴تومان است.

*** مرقام؛ ایران‌ارقام
شرکت ایران‌ارقام در حوزه تجهیزات بانکی فعالیت می‌کند و از محصولات آن می‌توان به دستگاه‌های خودپرداز، خوددریافت، پولشمار، تشخیص اسکناس و اسکنر چک و فیش‌های بانکی اشاره کرد. این شرکت با نماد مرقام در بورس فعال است و از جمله نمادهای با بیشترین شناوری سهام شناخته می‌شود.، طوری که تنها ۲۸درصد سهام آن در اختیار سهامداران عمده است و ۷۲درصد سهامش در بورس دست‌به‌دست می‌شود.

عملکرد این شرکت از سال ۸۸ روند نزولی به خود گرفته و هر سال میزان سود محقق‌شده به ازای هر سهم آن کاهش پیدا کرده است، تا جایی که امسال ایران‌ارقام به جمع شرکت‌های زیان‌ده پیوسته و عملکرد یک سال گذشته آن با ضرر ۲۹میلیاردتومانی همراه بوده است. شاید این رقم در برابر دیگر شرکت‌ها چندان ضرر بزرگی به حساب نیاید، اما باید توجه داشت سرمایه ثبت‌شده شرکت ایران‌ارقام تنها ۵۰میلیارد تومان است.

*** وپارس؛ بانک پارسیان
وپارس یکی دیگر از نمادهای زیان‌ده بورس است. بانک پارسیان EPS منفی ۷۰ دارد و با توجه به ۱۵۶میلیارد سهام این شرکت می‌توان نتیجه گرفت در یک سال گذشته بانک پارسیان حدود هزار و ۱۰۰میلیارد تومان ضرر کرده است. هرچند صورت‌های مالی بانک پارسیان نشان می‌دهد تراز عملکرد آن؛ یعنی نسبت سود سپرده‌ها به بهره تسهیلات مثبت بوده و سود ۳۰درصدی نصیب این بانک کرده است.

اما همچنان نام این بانک در بین شرکت‌های زیان‌ده بورسی به چشم می‌خورد. وپارس تا اول شهریورماه بازدهی خوبی برای سهامداران داشت و قیمت آن رشد قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته بود، طوری که سهام وپارس در اول شهریورماه به ۵۹۴تومان رسید. اما در یک‌ماهه اخیر همزمان با ریزش بورس، نماد وپارس دائم با صف فروش روبه‌رو بوده و قیمت هر سهم آن به ۳۶۶تومان رسیده که نشان از کاهش ۳۸درصدی در یک ماه دارد.

*** خریخت؛ صنایع ریخته‌گری ایران
شرکت صنایع ریخته‌گری ایران از زیرمجموعه‌های گروه بهمن است که سهام آن با نماد خریخت در گروه خودرو و ساخت قطعات بورس خریدوفروش می‌شود. خریخت در حوزه ساخت قطعات خودرو فعالیت می‌کند و از جمله محصولات آن می‌توان به سیلندر، سرسیلندر، میل‌لنگ، گیربکس، پوسته دیفرانسیل و کاسه چرخ‌ها اشاره کرد. محصولات ریخته‌گری ایران عموما در خودروهای سنگین استفاده می‌شود و بعضا برخی قطعات پژو، سمند و پراید توسط این کارخانه تولید می‌شوند.

از جمله مشتریان آن می‌توان به بهمن‌موتور، محورسازان ایران‌خودرو و شرکت کروز اشاره کرد. اطلاعات تابلوی خریخت در بورس نشان می‌دهد شرکت صنایع ریخته‌گری ایران در یک سال گذشته EPS منفی ۱۱۶ داشته و با توجه به تعداد سهام آن می‌توان نتیجه گرفت عملکرد این شرکت با ضرر ۱۸میلیاردتومانی همراه بوده است. قیمت سهام خریخت از اوج ۹۴۰تومانی در نیمه مردادماه، با کاهش ۳۲درصدی به محدوده ۶۳۳تومان رسیده است.

کدخبر: ۳۵۱۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر