کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۶۷۶
تاریخ خبر:

معرفی ۱۰‌دلال شاخص و تاثیرگذار فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | در ادامه گزارش اخیرمان در معرفی ایجنت‌ها یا دلال‌های معروف فوتبال، به سراغ دلال‌‍‌‎های داخلی آمدیم و ۱۰ ایجنت شاخص فوتبال ایران را برایتان به طور مختصر معرفی کرده‌ایم.
یک: علیرضا نیکومنش: او شاید مهم‌ترین ایجنت یا دلال فوتبال ایران در حال حاضر است. شرکتی به نام اروند اسپورت دارد و ارزش بازیکنانش در فهرست ترانفسر مارکت،در حال حاضر ۲۱٫۵ میلیون دلار است. مهدی طارمی، مهاجم باشگاه پورتو، مهم‌ترین بازیکنی است که نیکومنش، مدیریت برنامه‌های او را در اختیار دارد.

او البته متهم است به اینکه در بازگشت جنجالی مهدی طارمی از ریزه اسپور به پرسپولیس و محرومیت بعدی آن هم نقش داشته است. علی علیپور هم با مدیریت نیکومنش به پرتغال رفته است.او همچنین واسطه انتقال مهدی قایدی به شباب الاهلی بوده است که برخی آن را گران‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران می‌دانند. جعفر سلمانی در استقلال و امید عالیشاه در پرسپولیس هم با نیکومنش کار می‌کنند.

نکته جالب در مورد نیکومنش اینکه او، در تعاملات خود با فدراسیون فوتبال با خانمی به نام سحر مهردادیان هم آشنا شده که در نیمه دهه هشتاد، نخستین ایجنت یا دلال رسمی زن در ایران بوده است. خانم مهردادیان ظاهرا این روزها دیگر مشغول نیست و بازیکنانی هم که زمانی ایجنتشان بودند، حالا ایجنت دیگری دارند. مثلا ایجنت پژمان منتظری حالا همین آقای نیکومنش است. یا مثلا جان‌واریو به واسطه خانم مهردادیان به ایران آمد ولی ایجنتش در پایان عمر فوتبالی‌اش، آقای نیکومنش بود.

دو: فرشید نوری: آژانس بین‌المللی فوتبال فرشید به مدیریت فرشید نوری، بیشترین میزان بازیکن را زیر بال و پر خود دارد. ۱۶۹ بازیکن. چرایی این ماجرا را شاید باید در میزان قراردادهای فرشید نوری با مربیان دید. او ایجنت مربیانی چون فراز کمالوند، رسول خطیبی و سیروس پورموسوی است. علاوه‌بر این در سبد بازیکنان فرشید نوری، تعداد زیادی بازیکن خارجی به چشم می‌خورد. گران‌ترین بازیکن او در حال حاضر امجد عطوان عراقی است که در تیم الشمال قطر بازی می‌کند.گران‌ترین بازیکن ایرانی‌اش حسین اکبر منادی، دروازه‌بان گل گهر سیرجان است.مشهورترین بازیکنانی که او آن‌ها را نمایندگی می‌کند هم مرتضی تبریزی و بختیار رحمانی هستند.آخرین قراردادی هم که بسته مربوط به همین یکی دو روز اخیر است که ایمان باصفا، بازیکن ماشین سازی تبریز را به تیم بنگالوری هندوستان فرستاده است.

سه: هومن صمیمی: مدیرعامل شرکت آرکاایرانیان است. همان شرکتی که نامش در میانه دعوای پرسپولیس و یحیی گل محمدی آمد و ادعا شد این شرکت در حال بستن پرسپولیس است و اگر بازیکنی باشد که ایجنتی غیر از صمیمی و آرکا ایرانیان داشته باشد، کار سختی در پرسپولیس دارد. آخرین پست صمیمی اما می‌گوید در حال حاضر در باشگاه پرسپولیس او ایجنت فرشاد فرجی، حامد پاکدل، سیامک نعمتی، علی ابراهیمی، علی نعمتی، مهدی عبدی و میلاد سرلک است. علاوه بر این صمیمی، ایجنت رسمی، حمید مطهری دستیار گل محمدی هم است. البته در شرکت آرکا ایرانیان افراد دیگری هم مسئول هستند.

رئیس هیات مدیره این شرکت غلامرضا گنجی است. او همان کسی است که در رفتن شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس نقش داشت. (البته در حال حاضر شجاع یک ایجنت آذربایجانی دارد به نام خان بابا که ایجنت احسان پهلوان و سید حسین حسینی هم هست) یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت ولی خرسندی (متولد ۱۳۵۸) است. تصویر او را کنار عیسی آل کثیر، روزی که به پرسپولیس آمد دیده‌اید. علی طیبی هم یکی دیگر از اعضای هیات مدیره این شرکت است. او واسطه انتقال پیام نیازمند، دروازه‌بان سپاهان به پرتغال است و مدیربرنامه ارسلان مطهری. حمیدرضا مشهدی نیز نام آخرین عضو هیات مدیره این شرکت است.

چهار: حسین کریمی: خیلی مطمئن نیستیم ولی آنطور که بررسی کردیم، کریمی ظاهرا مدیر یک شرکت نقل و انتقالاتی به نام Infinite Sport است. نام کامل او حسین کریمی سلمرودی است و یکی از ایجنت‌های متصل به باشگاه استقلال است. نام هفت استقلالی سابق و کنونی در لیست ترانسفر مارکت این شرکت به چشم می‌خورد. با این حال از میان آن جمع هفت استقلالی حالا فقط می‌توان تایید کرد که کریمی مدیربرنامه محمد دانشگر و روزبه چشمی است و در مورد بقیه نمی‌توان نظر قطعی داد.

پنج: فرشید کریمی: شرکتی دارد به نام آژانس اکسیژن که در کنارش یک آژانس تبلیغاتی هم هست. در حال حاضر مهم‌ترین بازیکنی که نمایندگی می‌کنند علیرضا بیرانوند است. احمد نوراللهی را هم آن‌ها فرستادند به شباب الاهلی. حسین کنعانی را هم آن‌ها فرستادند به الاهلی قطر. کریمی شریکی دارد به نام امیرارسلان مرتاض. افراد مشهور دیگری هم در لیست بازیکنانی که این شرکت آن‌ها را نمایندگی می‌کند هستند. از پرسپولیسی‌های سابق، حسین ماهینی و شایان مصلح و از پرسپولیسی‌های امروزی، سید جلال حسینی که کاپیتان پرسپولیس است.

شش: امیرهوشنگ سعادتی: متولد مهر ۱۳۶۰ است و نامش برای اولین‌بار در ابتدای دهه ۹۰ در برنامه نود و به عنوان یکی از قربانیان یک ایجنت دیگر به نام خشایار محسنی مطرح شد. او یک آژانس نقل و انتقالاتی به نام پارس فوتبال دارد و حالا رسما ایجنت یونس دلفی و محمد شریفی و امیر روستایی است ولی در سایت خود مدعی شده که افرادی مثل وریا غفوری، علی قلی‌زاده، فرشاد احمدزاده و وحید امیری را نیز نمایندگی می‌کند. با این حال حوزه نفوذ او بیش از هر چیز در تیم آبی پایتخت است و در همین فصل نقل و انتقالات اخیر هم او امیرحسین حسین زاده، علیرضا رضایی، زبیر نیک نفس و عارف آقاسی را به استقلال آورده است.

هفت: خشایار محسنی: او از دلال‌های قدیمی فوتبال در ایران است. آخرین باری که اسمش مطرح شده در ماجرای رفتن قایدی از استقلال است. می‌گویند جنجال قایدی در دوبی درسی بود که از خشایار محسنی گرفته بود تا بتواند از ایران برود. محسنی این کار را حدود ۲۲ سال قبل در مورد انتقال مجیدی هم انجام داده بود. آن موقع محسنی نماینده راپیدوین اتریش در ایران بود. فرهاد مجیدی را پسند کرد ولی فتح‌الله زاده دندان‌گردی می‌کرد و پول بیشتر می‌خواست و رضایتنامه نمی‌داد.

این گونه بود که مجیدی در آن بازی معروف حافظیه مقابل فجرسپاسی آن طوری جنجال به پا کرد و در شرف چند ماه محرومیت بود و مدیران استقلال که دیدند ممکن است دو طرفه بازی را ببازند،رضایت دادند که مجیدی از فوتبال ایران برود. درست مشابه مورد قایدی. تا اسم راپیدوین آمد بگوییم که او نقش جدی در پیوستن مرحوم میناوند به این باشگاه داشت. انتقال جنجالی دیگری که او در آن سهم داشت؛ انتقال واحدی نیکبخت از استقلال به پرسپولیس بود.

هشت: رضا فاضلی: او یکی از ایجنت‌های بین‌المللی فوتبال ایران است. یک آژانس دلالی دارد با نام ISM INTERNATIONAL SOCCER MANAGEMENT HOLDING GMBH & CO. KG در آلمان و در حال حاضر ارزشمندترین بازیکنی که او نمایندگی می‌کند؛ امره جان، بازیکن دورتموند است. ارزشمندترین بازیکن ایرانی سبد او نیز مهدی ترابی است. مدیربرنامه مربی و دو دستیار، تیم المپیک لیون هم در حال حاضر، محمودرضا فاضلی است. در میان لژیونرهای فعلا بدون تیم ما هم، او ایجنت رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی است. گفته شده که او مدیر برنامه امیر عابدزاده هم هست.

۹‌: منصور عظیمی: نامش در میان کارگزاران یا دلالان رسمی نیست اما می‌گویند یکی از دلال‌های قدرتمند نزدیک به حلقه امیر قلعه نویی است. حتی می‌گویند ارتباط بسیار خوبی داشته با زنوزی تراکتور و نقل و انتقالات این باشگاه را او می‌بسته است. او البته مثل بسیاری دیگر از این دلال‌ها، سن زیادی ندارد و ۴۰ ساله است.

۱۰: رضا فیض بخش: آخرین ایجنت یا دلال ما، حلقه وصل ما به فوتبال کرواسی است. از برانکو گرفته تا اسکوچیچ. طبیعتا یکی از افراد نزدیک به باشگاه پرسپولیس است و گفته شده در ماجرای انتقال جونیور هم نقش داشته است.

کدخبر: ۴۱۴۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر