کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۶۰۳
تاریخ خبر:

معرفی کامل اوپل «Mokka-E»؛ شاسی‌بلند برقی

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | بالاخره پس از مدت‌ها حدس و گمان و انتشار تصاویر جاسوسی، مدل جدید و برقی شرکت اوپل با نام «Mokka E» روانه بازار شد. اما «موکا» از راه نرسیده سوالات بسیاری را در محافل خودرویی جهان به وجود آورده است. نگاهی گذرا بر اوپل موکا کافی است تا با یک سوال جدی روبه‌رو شویم؛ آیا به راستی موکا یک خودروی شاسی بلند است؟! پاسخ تیم طراحی اوپل به این سوال مثبت است ولی تصویری که در بایگانی اذهان عمومی از یک خودرو شاسی بلند متوسط موجود است، پذیرش این پاسخ مثبت را اندکی دشوار می‌سازد.

حال داستان از چه قرار است؟ با دقت بیشتری در ابعاد و چهره ظاهری موکا اینطور برمی‌آید که تیم طراحی اوپل سعی کرده تا راحتی، کارایی و شخصیت یک خودرو کوچک شهری را در ارتفاعی کمی بالاتر از حد معقول پیاده ساخته و تلفیقی از کارایی یک خودرو خانوادگی با جثه یک خودرو شاسی بلند متوسط شهری را پدید آورد. با آنکه پیش از این نمونه‌های مشابهی همچون «رنو داستر» و « نیسان قشقایی» را در بین این طیف از خودروها دیده بودیم، اما موکا نخستین تجربه یک خودروساز آلمانی در این کلاس است.

کلاسی که شاید هنوز تعریف خاصی نداشته باشد، اما بی‌شک با افزایش ترافیک‌های شهری و بالاگرفتن دغدغه‌های زیست محیطی، آینده بهتری در انتظارش خواهد بود. مدیران اوپل مدعی شده‌اند که مدل جدید موکا با داشتن طولی معادل با ۴۱۵۱ سانتی متر، می‌تواند حد متوسطی از راحتی یک خودرو شاسی بلند را برای پنج سرنشین به ارمغان آورد.

اما نباید فراموش کنیم بسیاری از رقبایی که حتی ابعاد بزرگتری دارند نیز در مقوله ارگونومیک حرفی برای گفتن ندارند. ضمن آنکه این خودرو به لطف طراحی منحصر به فرد پلتفرم و محل قرارگیری محورها، دارای حجم باری معادل با ۱۴۸۰ لیتر است که به خوبی می‌تواند پاسخگوی لوازم مورد نیاز یک خانواده پنج نفره جهت تعطیلات آخر هفته باشد.

نسخه برقی؛ کاربردی و کم اشتها
شرکت اوپل برای نسخه‌های بنزینی و دیزلی موکا انواع پیشرانه‌های کم مصرف را در نظر گرفته که البته هیچ کدام به اندازه نسخه برقی Mokka E کم اشتها نیست. نخستین پیشرانه بنزین سوز، به حجم ۶/۱ لیتر بوده که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار را خواهد داشت. رقمی که بیش از آنکه متناسب با یک خودرو شاسی بلند باشد، متناسب با خودروهای هاچ‌بکی است که این روزها روانه بازار می‌شوند.

اما پیشرانه بنزین سوز دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده، یک پیشرانه ۴/۱ لیتری مجهز به توربو شارژر است که دارای بیشینه قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب بخار خواهد بود. اما نسخه برقی موکا به یک پیشرانه الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که می‌تواند این شاسی بلند سایز کوچک را تا سقف سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

این پیشرانه با پکیج باتری‌های ۵۰ کیلووات ساعتی طی مدت ۲ ساعت شارژ شده و با هر شارژ کامل می‌تواند ۳۲۰ کیلومتر را بپیماید. هرچند این اعداد و ارقام برای یک خودروی ۳۵ هزار یورویی دیگر آنچنان که باید و شاید جذاب نیستند، اما وقتی پای «آینده» و دغدغه هایی مانند «هوای پاک» و «کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی» در میان باشد، باید با همین ارقام کنار آمد!

یک فنجان آپشن!
اما برخلاف قوای محرکه این خودرو که شاید برای خیلی‌ها اغواگر و هیجان انگیز نباشد، نسخه برقی موکا در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی با دست پر، پای در میدان نبرد گذاشته است. قرار است این خودرو با سه سطح تجهیزاتی Essentia (پایه)، Enjoy (نیمه فول) و Cosmo (فول آپشن لوکس) روانه بازار شود.

از جمله تجهیزات رفاهی استاندارد در این خودرو به مواردی همچون چراغ‌های روشنایی منطبق شونده، سامانه کنترل پایداری الکترونیک (ESC)، سامانه مدیریت چسبندگی به سطح مسیر، صندلی‌های برقی ردیف جلو و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک می‌توان اشاره نمود. در مدل فول آپشن نیز تجهیزات فریبنده‌ای مانند رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت اتصال به بلوتوث و درگاه iPod، دوربین دید پانورامای ۱۸۰ درجه، حسگر شناسایی علایم ترافیکی، سیستم کمکی پارک خودکار، صندلی‌های تمام چرمی و برقی جلووعقب، سیستم ناوبری فعال با قابلیت اتصال دائم به Google Earth و کنترل کروز هوشمند قابل سفارش خواهدبود.

کدخبر: ۴۵۸۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر