کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۶۰۱
تاریخ خبر:

معرفی چند اتومبیل ارزان و پرتیراژ در آزادسازی واردات

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های بسیار روز گذشته خبر آمد که دولت مصوبه واردات خودرو را تایید کرد. حال در این میان باید دید وقتی حرف از واردات خودرو می‌شود دقیقا کدام مدل‌ها مدنظر است چرا که باید قبول کنیم این واژه خودروی لوکس با توجه به بودجه مردم و مدل خودروها و رقم دلاری‌ای که از قیمت‌ها می‌گویند چندان به خودروهای لوکس نمی‌خورد. در نهایت رقم ۵۰۰ میلیون تومان را برای خودروهای متوسط که ممکن است وارد شوند می‌توان در نظر گرفت.

بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است. مثلا پنج برندی که با حدود ۱۰ هزار دلار می‌توان وارد کرد شامل این موارد است: هیوندا، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا. در این گزارش شش خودرویی که ممکن است حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته و وارد شود را بررسی می‌کنیم.

میتسوبیشی میراژ مدل ۲۰۲۲ قیمت ۱۶ هزار و ۱۲۵ دلار
دومین خودرو ارزان قیمت ۲۰۲۲ متعلق به برند خودروسازی میتسوبیشی است؛ میتسوبیشی میراژ تقریبا ارزان‌ترین خودروی جدید آمریکاست. میراژ‌هاچ بک و سدان میراژ G۴ با موتور سه سیلندر ۷۸ اسب بخاری یکسان عرضه ‌می‌شوند. این خودرو در حال حاضر ۱۶ هزار و ۱۲۵ دلار قیمت دارد. البته میتسوبیشی می‌تواند مدعی باشد از کم‌مصرف‌ترین پیشرانه بنزینی بازار برخوردار است. میراژ و برادر سدان G4 آن به نیروگاه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری مجهز هستند که قدرت ۷۸ اسب بخاری تولید می‌کند.

این پیشرانه مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۶.۵/۵.۴/۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. همان‌گونه که تصور می‌کنید ارزان‌ترین نسخه میراژ از نوع‌هاچ‌بک ES با گیربکس دستی ۵ سرعته است. برای انتخاب گیربکس CVT باید ۱۳۰۰ دلار پرداخت کرد. همین موضوع درباره میراژ G4 سدان نیز صدق می‌کند هرچند قیمت پایه آن هزار دلار بیشتر از برادر‌هاچ‌بک است. نمای کناری میراژ بسیار ساده است و تنها دو خط روی در‌ها به صورت شیب دار از جلو به عقب رفته‌اند. البته که رینگ‌های ۱۵ اینچی با طرح جدید به چشم نواز‌تر شدن این نما کمک کرده. نمای عقب میتسوبیشی میراژ جمع و جور طراحی شده و تقریبا شلوغ است.

چراغ‌های عقب فرم کلی مشابه و هماهنگی با چراغ‌های جلو دارند.در صندوق ابعاد ریزی دارد و یک دستگیره مشابه دستگیره در‌های کناری خودرو برای باز کردنش روی آن قرار گرفته. یک بال عقب هم به عنوان گیلاس روی کیک، بالای در صندوق تعبیه شده تا نمای اسپرت‌تری به میراژ بدهد. میراژ ۶ کیسه هوا دارد که شامل دو عدد برای سرنشینان جلو، دو عدد جانبی‌های جلو و دو عدد پرده‌ای هستند. این خودرو در تست تصادف ۴ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ گرفته که در سطح بالاتری از رقیبی مانند پیکانتو با ۳ ستاره ایمنی قرار دارد.

شورولت اسپارک؛ مدل ۲۰۲۲ قیمت ۱۳ هزار دلار
شورولت اسپارک (Chevrolet Spark یا نسل جدید دوو ماتیز موجود در ایران) ارزان‌ترین خودروی آمریکا بوده که در جایگاهی مشابه پراید در ایران قرار می‌گیرد. شورولت اسپارک مدل سال ۲۰۲۰ یکی از نمونه‌هایی‌ست که مفهوم «قیمت پایین=کیفیت بد» را به چالش می‌کشد. شورولت اسپارک ۲۰۲۰ شباهت‌های بسیاری با نمونه سال گذشته داشته که در جمع بهترین خودروهای ارزان قیمت ۲۰۱۹ جای داشت. شرکت شورولت با تعبیه فهرست کاملی از انواع تجهیزات و امکانات مدرن، صفحه نمایش لمسی رنگی ۷٫۰ اینچی، ۱۰ کیسه هوای ایمنی، امنیت آن را برای سفرهای کوتاه درون شهری تضمین می‌کنند.

شورولت اسپارک ۲۰۲۰ در رده خودروهای‌ هاچ بک قرار داشته و یک نمونه بسیار کوچک شهری به حساب می‌آید. این خودرو با طولی در حدود ۳۶۳۵ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱۵۹۵ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱۴۸۳ میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی ۲۳۸۵ میلیمتر یکی از کوچکترین خودروهای بازار است. شورولت اسپارک ۲۰۲۰ طراحی نسبتا قدیمی‌(سال ۲۰۱۶) داشته و خودروی زیبایی به حساب نمی‌آید؛ اما فرم بدنه و به‌خصوص رنگ آمیزی و ابعاد آن به‌گونه‌ایست که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند!

چراغ‌های کشیده جلویی نسبت به ابعاد کلی نسبتا بزرگ بوده و با جلوپنجره باریک و ورودی‌های هوای بزرگ تعبیه شده در سپر، نمایی شبیه وزغ را پیش‌روی بینندگان قرار ‌می‌دهد. شورولت اسپارک ۲۰۲۰ ارزان‌ترین خودروی آمریکا بوده و به هیچ وجه نباید انتظار طراحی بسیار جذاب و انتزاعی از آن داشته باشیم. در مجموع گرچه خودروی زیبایی نبوده، اما با توجه به قیمت پایه، از طراحی بدنه قابل قبولی سود ‌می‌برد ولی از لحاظ بصری در جایگاهی پایین‌تر از رقبای آسیایی خود قرار ‌می‌گیرد.

نیسان ورسا مدل ۲۰۲۲ قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۵ دلار
ورسا ۲۰۲۲ خودرویی کوچک برای افرادی است که بیشتر به راحتی و ایمنی اهمیت می‌دهند. نیسان ورسا سدان ۲۰۲۲ خودرویی مناسب تردد شهری است که باعث ‌می‌شود سرنشینان سفر لذت بخشی را تجربه کنند. نیسان نه تنها خوش تیپ است، بلکه دارای برچسب قیمتی بوده که تقریباً برای همه مقرون به صرفه است.در حالی که تقریباً همه متوجه می‌شوند موتور چهار سیلندر آن برای عبور سریع در بزرگراه‌ها مجهز نیست، اما مصرف سوخت آن در بزرگراه چشمگیر است. سواری نرم و صندلی‌های جلویی راحت ورسا آن را به خودرویی آرامش‌بخش برای رفت‌وآمد‌های روزانه تبدیل می‌کند. اگرچه برخی از این گزینه‌ها برای رانندگی بهتر هستند، اما ورسا ۲۰۲۲ خودروی کوچک بسیار خوبی برای افرادی است که بیشتر به راحتی و ایمنی اهمیت می‌دهند.

نسخه برتر ورسا SR جزو بهترین گزینه‌ها به شمار ‌می‌رود. مطمئناً، این گران‌ترین نسخه است، اما ما فکر می‌کنیم که ارزش آن را برای تمام تجهیزات استانداردی که ارائه می‌کند، دارد. هر دو SR و SV کمی‌ارزان‌تر دارای گیربکس اتوماتیک هستند و سیستم‌های اطلاعات سرگر‌می‌آن‌ها از سازگاری Apple CarPlay و Android Auto بهره می‌برند. با این حال، تنها SR دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی، فرمان روکش چرمی، چراغ‌های جلو LED، ورود غیرفعال و استارت از راه دور است. هر ورسا از یک موتور چهار سیلندر ۱۲۲ اسب بخاری استفاده می‌کند که چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. گیربکس پنج سرعته دستی پیش فرض در مدل‌های پایه است، اما یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته CVT را می‌توان در S نیز داشت. مورد دوم به صورت استاندارد در سطوح بالاتر SV و SR ارائه می‌شود.

هیوندای اکسنت مدل ۲۰۲۲ قیمت ۱۷ هزار و ۶۹۰ دلار
هیوندای اکسنت یک سدان اقتصادی و جمع و جور از شرکت هیوندای است. تاکنون پنج نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده که نسل دوم آن تحت عنوان هیوندای ورنا و نسل چهارم آن با نام هیوندای اکسنت در بازار کشورمان موجود هستند. هیوندای اکسنت در بازار خودرو ایران در دو نمونه مونتاژی و وارداتی عرضه شده است. نسخه‌های وارداتی توسط آسان موتور وارد کشورمان شدند و در مدل‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ به‌دست مشتریان رسیدند.

کرمان موتور نیز مونتاژ این خودرو را از سال ۱۳۹۶ با اندکی تغییرات آغاز کرد که تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. هیوندای اکسنت رقیب مستقیم کیا سراتو سایپا در بازار به شمار می‌رود و البته با برخی از خودروهای اتوماتیک چینی نظیر چری آریزو ۵ نیز به رقابت می‌پردازد. نسخه‌های مونتاژی هیوندای اکسنت فاقد روکش چر‌می‌صندلی‌ها و فناوری بلو در پیشرانه هستند و به جای آن از روکش پارچه‌ای و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده می‌کنند. استهلاک اندک، مصرف سوخت اقتصادی و دوام بالا از جمله مزایای هیوندای اکسنت در مقابل دیگر رقبایش به شمار می‌روند. هیوندای اکسنت در جایگاه پنجم ارزان‌ترین خودرو ۲۰۲۲ ایستاده است؛ این خودرو در حال حاضر ۱۷ هزار و ۶۹۰ دلار قیمت خورده است و در ۸.۹ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت می‌رسد.

هیوندای ونیو مدل ۲۰۲۲ قیمت ۲۰ هزار و ۲۴۵ دلار
هیوندای ونیو در جایگاه هشتمین خودرو ارزان قیمت ۲۰۲۲ با قیمت ۲۰ هزار و ۲۴۵ دلاری ایستاده است؛ این خودرو۱.۱ ثانیه سریع‌تر از نیسان کیکس و گران‌تر و ۲.۴ ثانیه سریع‌تر از تویوتا C-HR است. هیوندای سابقه طولانی در ساخت خودروهای شاسی ‌بلند دارد. از غول سایز بزرگی به اسمPalisade گرفته تا کامپکت دوست‌ داشتنی به اسم Creta. شاسی ‌بلندهای این شرکت هنوز نتوانسته‌اند تعادل منطقی بین مشخصات فنی، آپشن‌ها، خواص اسپرت، ویژگی لوکس‌گرایانه و البته قیمت خودرو ایجاد کنند. به نظر می‌رسد که محصول جدید آن‌ها به اسم Venue به مرز تعادل رسیده است.

هیوندای ونیو با طول ۴۰۳۶، عرض ۱۷۷۰ و ارتفاع ۱۵۶۵ میلی‌متری کمی‌کوچک‌تر از دیگر کرا‌س اور شرکت یعنی Kona نشان داده است. فرمان چرم‌پوش و نمایشگر ۸ اینچی داخل کابین، ونیو را کمی‌قابل قبول‌تر کرده است. این خودرو به یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی مجهز است و از هر دو سیستم Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌هایی نظیر کنترل موسیقی با صدا، سیستم دیفالت مسیریاب، اطلاعات لحظه‌ای ترافیک و نقشه رایگان به مدت ۳ سال از دیگر قابلیت‌های سیستم خودرو است. سیستم اختصاصی شرکت هیوندا Blue Link نیز در این خودرو حضور داشته و می‌تواند به آمازون و دستیار هوشمند گوگل اتصال یابد و قابلیت‌های مختلف متنوعی در اختیار کاربر قرار دهد.

کیا فورته مدل ۲۰۲۲ قیمت ۲۰ هزار و ۱۱۵
کیا فورته پرفروش‌ترین مدل این برند کره ای است که در حال حاضر ۲۰ هزار و ۱۱۵ دلار قیمت خورده است. پس‌ازاینکه فیس‌لیفت کیا K3 در نسخه کره‌ای معرفی شد، حالا فیس‌لیفت کیا فورته مدل ۲۰۲۲ هم برای آمریکای شمالی معرفی شده است. این سدان کامپکت که در بازارهای سراسر جهان با نام‌های مختلف K3، سراتو و فورته عرضه می‌شود، از سال ۲۰۱۸ وارد نسل سوم شده و حالا فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرده است.

فورته مدل ۲۰۲۲ در چهار تیپ مختلف به‌نام‌های FE، LXS، GT-Line و GT با پکیج‌های سفارشی تکنولوژی و اسپرت پریمیوم در بازار ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. ورته جدید در جلو از دماغه‌ای بازطراحی شده با چراغ‌های جدید بهره می‌برد که با جلوپنجره باریک موسوم به پوزه ببر ادغام شده‌اند و سپری تهاجمی‌تر با ورودی‌های هوای جدید و چراغ‌های LED اضافی هم آن‌ها را همراهی می‌کند. حجم تغییرات در عقب خودرو اما کمتر بوده و صرفاً در مواردی مثل بازنگری جزئی در سپر، گرافیک جدید چراغ‌ها و لوگوی جدید کیا خلاصه می‌شود. نسخه‌های GT همچنین از تریم‌های قرمزرنگ در سپرها و جلوپنجره به همراه اسپویلر کوچکی در لبه در صندوق بهره می‌برند.

کیا رینگ‌ها ۱۶ و ۱۷ اینچی جدیدی را هم برای این خودرو ارائه کرده است. فورته مدل ۲۰۲۲ در داخل در تیپ‌های FE و LXS به نمایشگر لمسی ۸ اینچی و در تیپ‌های GT-Line و GT به نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مجهز است که هردو از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم برخوردار هستند؛ اما در نسخه آمریکایی این خودرو از صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی جذابی که در تیپ‌های بالایی نسخه کره‌ای ارائه می‌شود خبری نیست و خریداران باید به یک نمایشگر کوچک ۴.۲ اینچی در میانه صفحه آمپر آنالوگ بسنده کنند.

کدخبر: ۴۵۵۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر