کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۵۱۲
تاریخ خبر:

معرفی سواری‌هایی با بیشترین و کمترین افت قیمت

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | بازار خودرو این روزها نسبتاً باثبات است اما این باعث نشده تا نوسانات قیمت‌ها به‌طور کامل از بین برود. برخی از خودروها که در دی‌ پارسال به حد نهایی قیمت خود رسیدند از فروردین به این طرف روند نزولی داشته‌اند و هفته به هفته بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان از قیمت‌شان کسر شده؛ مثل خودروهای کره‌ای. چینی‌های گران‌قیمت قبلی که بالاتر از ۷۰۰ میلیون تومان برچسب قیمت خورده بودند، البته به جز هایما S7 که توانست با نسخه پلاس بازار خوبش را حفظ کند‌ هم به دلیل ورود گزینه‌های جدید تاحدی به حاشیه رفته‌ و کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. از آن سو اما بسیاری از خودروهای بازار هنوز جایگزینی در بین گزینه‌های جدید ندارند و علاوه بر ثبات قیمت بعضاً افزایش را تجربه کرده‌اند؛ همچون خودروهای ژاپنی و آلمانی. در ادامه در ابتدا به چهار خودرو با بیشترین افت قیمت و سپس چهار خودرو با کمترین افت قیمت می‌پردازیم.

*** پژو ۵۰۸ جی‌تی‌ لاین
یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون - مدل ۲۰۱۷
بر‌خلاف پژو ۲۰۰۸ که به خوبی توانست به عنوان کراس‌اووری موفق در بازار ظاهر شود و رقبای چشم بادامی چینی‌اش را به چالش بکشد پژو ۵۰۸ با قیمت‌گذاری اشتباه از سوی ایران‌خودرو به ناگاه خود را وسط جنگ شیرهایی مثل رنو تلیسمان، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا یافت! واردات محدود هم دست به دست آن داد و باعث شد این سدان نیمه‌لوکس فرانسوی نتواند موفقیت برادر شاسی‌بلندش را تکرار کند. از نظر ایمنی و جادار بودن کابین پژو ۵۰۸ نه‌تنها چیزی از رقبا کم ندارد که بعضاً حتی از آنها هم بهتر ظاهر می‌شود. در نرمی سیستم تعلیق هم شاید فقط رنو تلیسمان از آن بهتر باشد. در زمینه شتاب هم تلیسمان برتر از ۵۰۸ است اما اگر عملکرد توربوشارژرها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید توربوشارژر پژو ۵۰۸ لگ‌های توربوشارژر تلیسمان را ندارد. سرعت تعویض کند گیربکس ۵۰۸ از بدترین ایرادات آن است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۴۸۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۹۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۹ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

*** چری تیگو ۷
۸۶۰ میلیون - مدل ۱۳۹۹
مخاطبان بازار خودرو هیچ وقت نفهمیدند که علت وجود تیگو ۷ چیست؟ این خودرو از اندازه‌ای مشابه با تیگو ۵ بهره می‌برد؛ تنها هشت اسب بخار بیشتر از آن قدرت دارد؛ از سیستم چهارچرخ متحرک بی‌بهره است و طراحی قدیمی‌ به خصوص در نمای جلو دارد‌ اما با این تفاصیل باید نزدیک به ۸۶۰ میلیون تومان پول بابت آن بپردازید که به راحتی می‌توان با آن یک کراس‌اوور مقبول مونتاژی خرید. وجود گزینه‌های جدیدتری همچون دیگنیتی و اس دبلیو ام G01 هم در نهایت آخرین میخ‌هایی است که بر تابوت این خودرو می‌خورد‌ اما با این حال چری تیگو ۷ سواری به نسبت نرم‌تری در قیاس با کراس‌اوورهای رقیبش دارد؛ با خریدش به شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌تری دسترسی خواهید داشت و آپشن‌هایی مثل ترمز پارک برقی و اتوهلد در تیپ IE دارد که باعث می‌شود از آن تریم ساده تیپ اکسلت فاصله بگیرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول:۴٫۴ متر
وزن: ۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۴۱۴ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری توربو

*** کیا اسپورتیج جی‌تی لاین
یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون - مدل ۲۰۱۷
بر‌خلاف اسپورتیج SL که سبک طراحی متمایز آلمانی‌اش شاهکاری در نوع خود بود، اسپورتیج QL بیشتر به مذاق چینی‌ها خوش می‌آید چون کیا هم در طراحی آن از پلتفرم کیا KX3 استفاده کرده که خاص بازار چین است. این شاسی‌بلند کره‌ای به آن اندازه‌ای که برچسب قیمت خورده کابینش لوکس نیست؛ یعنی ممکن است چینی‌های تازه وارد با نصف قیمت اسپورتیج کابینی با تریم اسپرت‌تر تحویل‌تان بدهند. البته از آنجا که اسپورتیج در تیپ جی‌تی لاین وارد ایران شده، می‌توانید از وجود سیستم صوتی JBL با کیفیت صدای فوق‌العاده و صندلی‌های برقی ۱۰ حالته در آن اطمینان خاطر داشته باشید. اسپورتیج در قیاس با مدل قبلی خود پیشرفت محسوسی در پیشرانه نداشته و شاید همین یکی از دلایلی بوده که امروزه خریداران بالقوه را از رفتن به سمت آن منصرف می‌کند. یاتاقان‌زدن‌های مکرر خودرو و مشکلات فنی هم از جمله مواردی بوده که باعث شده اسپورتیج یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیارزد.

ظرفیت:۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۵۹۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۹۱ لیتر
قدرت موتور: ۱۸۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۵ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

*** نیسان ایکس‌تریل
دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون - مدل ۲۰۱۸
فیس‌لیفت ۲۰۱۸ شاسی‌بلند خوش‌چهره نیسان به فرمان دی‌کات، گرمکن فرمان، سیستم صوتی باس و انواع رادارهای ایمنی مجهز شده اما خریداران ترجیح می‌دهند با ۲۵۰ میلیون صرفه‌جویی به سراغ رنو کولئوس بروند که به‌رغم اشتراک در پلتفرم طراحی خارجی و داخلی زیباتری نسبت به ایکس‌تریل دارد و سطح قابل قبولی از امکانات را عرضه می‌کند. کسانی هم که بین ایکس‌تریل و هیوندای سانتافه دودل هستند معمولاً به خاطر بازار کارکرده خوب سانتافه دور ایکس‌تریل را خط می‌کشند. با توجه به وزن ۱٫۶ تنی پیشرانه این خودرو کمی ضعیف به نظر می‌رسد و با گیربکس CVT دیگر عملاً شتاب بالا را فراموش کنید. ایکس‌تریل در لذت رانندگی از راوفور، در آفرودسواری از رکستون G4 و در دسترسی به قطعات یدکی از هیوندای سانتافه شکست می‌خورد اما برای دوستداران نیسان شاسی‌بلند کم‌دردسر برای استفاده طولانی‌مدت است که ارزش دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه‌ کردن را هم دارد!

ظرفیت:۵ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن:۱۶۳۷ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۵۶۵ لیتر
قدرت موتور:۱۷۰ اسب بخار
مصرف سوخت:۸٫۳ لیتر
نوع موتور:۲٫۵ لیتری

*** فولکس‌‌واگن گلف GTI
یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون - مدل ۲۰۱۸
گلف GTI با یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان قیمت به استقبال سال ۱۴۰۰ رفت و در حالی که پیش‌بینی می‌شد بعد از تعطیلات نوروز قیمتش به کانال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برگردد، روندی صعودی را تجربه کرد و تا یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رفت! بعید نیست تا چندی بعد مثل شهریور ۹۹ شاهد گلف دو میلیاردی هم باشیم! علت اصلی گرانی گلف نبود خودرویی در این حد و اندازه و شکست سری جدید ب.ام.و سری ۱ است که از سوی پرشیا خودرو به فروش گذاشته شد. در واقع گلف توانسته خود را به عنوان هاچ‌بکی قدرتمند به بازار معرفی کند که از نظر جذابیت حتی ب.ام.و هم به آن نمی‌رسد. کیفیت ساخت و متریال کابین هم به اندازه‌ای بالاست که تا مدت‌ها گذرتان به بازار لوازم یدکی نخواهد افتاد. علاوه بر اینها هندلینگ فوق‌العاده گلف در کمتر هاچ‌بکی در بازار پیدا می‌شود.

ظرفیت:۵ نفر
طول:۴٫۲ متر
وزن:۱۳۸۷ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۳۸۰ لیتر
قدرت موتور:۲۳۰ اسب بخار
مصرف سوخت:۶٫۵ لیتر
نوع موتور:۲ لیتری توربو

*** لکسوس NX200 توربو اف‌اسپرت
سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون - مدل ۲۰۱۷
نسخه هیبریدی لکسوس NX در بازار وضعیت چندان خوبی ندارد و قیمتش روند مداوم کاهشی را تجربه کرده اما NX بنزینی خودرویی است که به طرز جالبی از اواخر اسفند به این طرف افت قیمت نداشته و حتی پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده از چهار میلیارد تومان هم عبور کند. البته در بازاری رقابتی لکسوس NX اینقدر نمی‌ارزد و به خصوص فرمان‌پذیری و سواری خشکش باعث می‌شود تا سراغ دیگر نمونه‌های بازار برویم اما در حال حاضر این شاسی‌بلند ژاپنی پرچمدار اس‌یووی‌های اسپرت ایران است. اگر خانواده پرجمعیتی دارید NX چندان به درد شما نمی‌خورد و عذابی طولانی‌مدت خواهد بود اما برای دیگران این خودرو می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد. طراحی شکیل و دوامی که لکسوس دارد بازار ب.ام.و را هم کساد کرده است. البته لکسوس NXهای حاضر در بازار از نظر آپشن‌ها فرق‌هایی با هم دارند و اگر فول می‌خواهید باید سراغ نسخه عمان NX بروید.

ظرفیت:۵ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن:۱۷۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۵۲۰ لیتر
قدرت موتور:۲۳۵ اسب بخار
مصرف سوخت:۷٫۹ لیتر
نوع موتور:۲ لیتری توربو

*** سوزوکی گرندویتارا
۹۹۰ میلیون - مدل ۹۸
سامورایی کهنه‌کار بازار خودروی ایران الان در بازه‌‌ قیمتی‌ای ایستاده که رقیبش از جنس اس‌یووی دو دیفرانسیل در آن نیست. لوکسژن U6 تایوانی تاکنون نتوانسته در این باز قیمتی به موفقیت برسد و رنو داستر هم به‌رغم آنکه حدوداً ۱۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر است، طراحی خارجی و داخلی نه‌چندان دلچسبی دارد. نتیجه تداوم پیروزی گرندویتارا به‌رغم توقف مونتاژ است. پیش‌بینی می‌شود حتی با وجود ورود کی‌ام‌سی K7 و جی‌ام‌سی S350 هم به بازار گرندویتارا سیطره‌اش را حفظ کند و حتی به بالای یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هم صعود کند. گرندویتارای فیس‌لیفت مدل ۹۸ در کلاس ۱۰ به دست مشتریان می‌رسد که به شدت متفاوت از نسخه‌های کم‌آپشن قبلی است. در عین حال توانایی آفرودی را با سیستم تعلیق چهار حالته‌اش به نمایش می‌گذارد که در شاسی‌بلندهای کره‌ای کارکرده خبری از آن نیست. گرندویتارادارها به کرات به دوام فنی بالای آن اشاره کرده‌اند اما در صورت بروز هر مشکلی می‌توان قطعاتش را از هر شهر بزرگ و کوچکی خرید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۵۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۹۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور:۲٫۴ لیتری

*** ب.ام.و X4 اگزکلوسیو
چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون - مدل ۲۰۱۷
باورکردنی نیست که تا میانه اسفندماه می‌شد ب.ام.و X4 را با چهار میلیارد تومان در بازار خرید اما الان قیمتش به چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون رسیده و بعید نیست که با شروع تابستان شاهد X4 پنج میلیاردی باشیم! ثروتمندان معمولاً نسخه فول آپشن یا اگزکلوسیو X4 را خیلی دوست دارند و تقاضا برای آن نسبت به نسخه نیمه‌فول یا داینامیک بالاتر است که باعث شده قیمتش هم نوسان بیشتری داشته باشد. در X4 فول امکاناتی همچون هفت رادار، چهار گرمکن، هوک برقی عقب، کیت بدنه ام، سیستم هارمن کاردن، صندلی برقی جلو با مموری، صندوق برقی هوشمند، هدآپ و اتوپارک وجود دارد. موتور دو لیتری توربوی آن هم به خوبی از کابین سنگین X4 برمی‌آید و شتاب خوب ۶٫۴ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. بسیاری معتقدند ‌ به‌رغم قیمت یکسان X4 و لندکروزرهای کارکرده این خودرو هم هزینه کمتری می‌خواهد هم رانندگی بهتر و سطح آپشن بالاتری دارد.

ظرفیت:۵ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن:۱۸۷۳ کیلوگرم
حجم صندوق عقب:۵۰۰ لیتر
قدرت موتور:۲۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت:۷٫۴ لیتر
نوع موتور:۲ لیتری توربو

توضیحات

پژو 508 جی‌تی‌ لاین - مدل 2017

توضیحات

کیا اسپورتیج جی‌تی لاین- مدل 2017

توضیحات

چری تیگو 7 - مدل 1399

توضیحات

نیسان ایکس‌تریل- مدل 2018

توضیحات

فولکس‌‌واگن گلف GTI- مدل 2018

توضیحات

سوزوکی گرندویتارا - مدل 98

توضیحات

لکسوس NX200 توربو اف‌اسپرت- مدل 2017

توضیحات

ب.ام.و X4 اگزکلوسیو- مدل 2017

کدخبر: ۳۹۵۵۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1623409070

    وای چه خوب☺