کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۳۴۱۳
تاریخ خبر:

معرفی خودروهای ۲۰۱۸ : هیوندای i۳۰

هیوندای هرچه سن و سال بیشتری می‌یابد، در ساخت فرمت‌های کلاسیک خودرویی مثل هاچ‌بک یا سدان ماهرانه‌تر گام برمی‌دارد و این را می‌توان از سیر منطقی رشد مدل آی۳۰ در یک دهه اخیر به خوبی مشاهده کرد. این خودرو از نسل اول خود که هیوندای آن را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد تا هم اینک که از معرفی نسل سوم بیش از یک سال می‌گذرد، همواره محصولی رو به جلو بوده که تمایل بالایی به رقابت داشته و استانداردهای این بخش را پیگیری کرده است. نسل سوم آی۳۰ اما یک انقلاب تمام عیار است که در چندین و چند شاخه مختلف اعم از سدان فست بک، استیشن‌واگن، ۵ در و اِن‌تریم عرضه می‌شود و فروش خوبی را هم از خود به جای گذاشته است.
طراحی خودرو بهتر از همیشه و با الهام از زبان طراحی جدید هیوندای طراحی شده و مهم‌ترین مشخصه آن سیال بودن بدنه در کنار حس پویا، مدرن و منظم اتاق است. طول، عرض و ارتفاع این خودروی کره‌ای به ترتیب برابر با ۳۴/۴، ۷۹/۱ و ۴۰/۱ متر است تا در مقایسه با نسل اول و دوم خود کاملا بزرگ‌تر، عریض‌تر و البته کوتاه‌تر باشد. در واقع نسل جدید این خودرو در مقایسه با نسل قبل چهار سانتی‌متر و در مقایسه با نسل اول ۱۰ سانتی‌متر بلندتر است تا ضمن افزایش گنجایش صندوق عقب، فضای پای سرنشینان هم گسترش یابد. جدیدترین مدل طراحی شده توسط پیتر شرایر طراح آلمانی گروه کیا هیوندای، با باک بنزینی که ۷۰ لیتر گنجایش دارد در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۵/۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۷۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. در بخش تکنولوژی‌های ارتباطی نیز آی ۳۰ به یک صفحه ‌نمایش هشت اینچی لمسی با قابلیت پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل مجهز شده درحالی‌که همچنین اشتراک هفت ‌ساله‌ای را هم برای خدمات لایو هیوندای ارائه می‌دهد که شامل مواردی چون اطلاعات به روز آب‌ و هوا، ترافیک، دوربین‌های کنترل سرعت و… می‌شود. علاوه بر این، این ماشین به سیستم شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند نیز مجهز است.
آی ۳۰ که در این رده تجهیزاتی حدود ۲۴ هزار دلار قیمت دارد، با وزن ۱۴۷۰ کیلویی از موتوری ۶/۱ لیتری و توربو با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برد که از طریق یک جعبه‌ دنده هفت سرعته دو کلاچه که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، قادر است در زمانی کمتر از هشت ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
البته نسل سوم هیوندای آی۳۰ که در مجموع با سه موتور مختلف بنزینی، سه نوع جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک و انبوهی از تریم‌های تجهیزاتی عرضه می‌شود به طوری که تنوع قیمتی بالایی داشته و در بازارهای اروپایی در محدوده ۱۵ تا ۲۴ هزار یورو عرضه می‌شود. این خودرو از زمان معرفی تا کنون فروشی بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه را در سرتاسر اروپا به ثبت رسانده است آن هم در جایی که همزمان باید با رقبای قدری مثل پژو ۳۰۸ جی‌تی، فولکس‌واگن گلف، اوپل آسترا و کیا سید به رقابت بپردازد.

(منتشر شده در ویژه نامه خودرو ۲۰۱۸ روزنامه هفت صبح)

کدخبر: ۱۹۳۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • fromsusa

    داداش خودرو ب حباه پنجاه یا صد هزارتومن معرفی کن، اینا اگه بیاد حبابش سی میلیون ه، ما فقط میتونیم لاستیکشو بخریم