کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۲۳
تاریخ خبر:

معرفی خشن‌ترین بازی‌های ویدئویی تاریخ

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | ‌سال‌هاست که مخالفان بازی‌های ویدئویی سعی دارند با بهانه کردن خشونت مجازی به نمایش در آمده در این نوع از سرگرمی آن را به عنوان محتوایی معرفی کنند که نباید به این شکل در زندگی انسان‌ها حضور داشته باشد. تحقیقات علمی و مستند به خوبی نشان داده که چنین موضوعی به هیچ‌وجه درباره بازی‌های ویدئویی صدق نکرده است.

این دست از محصولات سرگرمی‌محور در صورت توجه به رده‌بندی سنی هیچگاه اثری مخرب ‌ روی ذهن مخاطب ایجاد نکرده و باعث افزایش خشونت واقعی نمی‌شود. با این حال کم نیستند بازی‌هایی که در طول تاریخ با توجه بیشتر به خشونت توانسته‌اند توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده و البته بعضا حتی از این موضوع برای افزایش ارزش‌های کیفی بهره گیرند. در ادامه به سراغ خشن‌ترین بازی‌های تاریخ رفته‌ایم و نگاهی به این دست آثار داشتیم که سطح واقع‌گرایی آنها هر روز با پیشرفت گرافیکی، افزایش پیدا می‌کند.

* هفت: Ninja Gaiden
فرقی نمی‌کند که به سراغ نسخه‌های دو‌بعدی یا سه‌بعدی Ninja Gaiden می‌روید. تمامی قسمت‌های باکیفیت این مجموعه به عنوان تعدادی از بازی‌های سخت تاریخ صنعت بازی شناخته می‌شوند اما نسخه دوم آن به شکل خاص در زمینه خشونت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. ترکیب اکشن سریع و نفسگیر با ضرباتی که تمامی اعضای بدن دشمن‌ها را قطع کرده و چند لیتری خون را از آنها خارج می‌کند، مطمئنا به عنوان یکی از جذابیت‌های اصلی قسمت دوم این مجموعه شناخته می‌شود که به شکل انحصاری برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شده بود. در ادامه البته این بازی تحت عنوان «سیگما» برای پلی‌استیشن ۳ منتشر شد اما خشونت آن تا حدودی کاهش پیدا کرده بود.

* شش: Doom
غیبت طولانی‌مدت مجموعه بازی «دووم» بعد از انتشار قسمت سوم، نهایتا به نفع آن تمام شد و سازندگان فرصتی به دست آوردند تا یکی از موفق‌ترین شوترهای اول شخص تاریخ را با نگاهی به سابقه درخشان آن، توسعه دهند. بازی دووم که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، از دید گیم‌پلی توانست بازگشتی موفق به ریشه‌ها را رقم بزند و البته در زمینه نمایش خشونت نیز دقیقا همین مسیر را دنبال کرد. مجموعه‌ای از تمام‌کننده‌های هیجان‌انگیز که هرکدام به نحوی خاص دشمن‌ها را متلاشی می‌کنند از جمله نکات جذاب ساخته «اید سافتور» به شمار می‌رود.

* پنج: God of War 3
سه‌گانه اولیه God of War در نسل گذشته کنسول‌های خانگی به پایان رسید و بالاخره با سرنوشت یکی از خاطره‌انگیزترین داستان‌های انتقام تاریخ صنعت بازی روبه‌رو شدیم. داستانی که به شکل خاص تمرکز خود را روی خشونت شخصیت اصلی یعنی کریتوس برای گرفتن انتقامش از خدایان باستانی قرار داده بود و در این مسیر تمامی خطوط قرمز را پشت سر گذاشت.

خشمی که کریتوس در از بین بردن هر کدام از دشمن‌هایش به نمایش می‌گذارد، مطمئنا برای طرفداران خشن‌ترین بازی‌های تاریخ فرصتی ایده‌آل بود تا انرژی خود را تخلیه کنند. سازندگان بازی حتی برای اولین‌بار در این مجموعه از نمای اول شخص بهره برده بودند تا خشونت ماجرا را به شکلی دقیق‌تر نمایش دهند.

* چهار: Manhunt
اگر این روزها خشونت در بازی‌های ویدئویی تبدیل به امری عادی شده، بدون شک عرضه من‌هانت در ایجاد چنین شرایطی نقش کلیدی داشته. ساخته راکستار که در سال ۲۰۰۳ برای اولین‌بار منتشر شد، ناگهان موجی انتقادی را به سمت این کمپانی هدایت کرد و باعث شد بسیاری حتی از فروش من‌هانت در فروشگاه‌های مختلف جلوگیری کنند. با استانداردهای امروزی شاید من‌هانت آنچنان خشن به نظر نرسد اما در سال ۲۰۰۳ هر کدام از صحنه‌های آن می‌توانست بازیچه دست سیاستمدارانی شود که به دنبال تخریب صنعت بازی بودند.

* سه: MadWorld
هرچه نینتندو سعی کرده بود تا تصویری خانواده‌پسند از «نینتندو وی» شکل دهد، استودیو پلیتینوم گیمز با ساخت و عرضه MadWorld تمام آن تصورات و تبلیغات را نابود کرد. یکی از خشن‌ترین بازی‌های تاریخ روی کنسولی منتشر شده که شاید مخاطبانش در آخرین ایستگاه به دنبال خشونت روی آن باشند. اثری که با الهام‌گیری مناسب از کامیک بوک Sin City، ساختار گرافیکی خود را به شکل کاملا سیاه و سفید ارائه می‌کند و البته تنها المان رنگی در آن خون است ! المانی که به بهترین شکل ممکن توجه گیمر را به خود جلب کرده و صحنه‌های جذابی را رقم می‌زند.

* دو: Splatterhouse
اولین بار در انتهای دهه ۸۰ میلادی بود که نام Splatterhouse با انتشار روی دستگاه‌های آرکید مطرح شد. مجموعه‌ای که بعد از سال‌ها خواب زمستانی بالاخره در سال ۲۰۱۰ و طی انتشار یک ریبوت به زندگی بازگشت و به سرعت فراموش شد. آخرین نسخه از این مجموعه هرچند از دید کیفی در جایگاه مناسبی قرار نمی‌گیرد اما هر چه درباره خشونت آن بگوییم، کم گفته‌ایم. از همان ابتدا که ساخت ریبوت Splatterhouse تایید شد، سازندگان آن اعلام کرده بودند که خشونت یکی از اصلی‌ترین تمرکزهای آنهاست و به نظر می‌رسد حداقل در این زمینه کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

* یک: Mortal Kombat
فرقی نمی‌کند درباره کدام نسخه از مجموعه بازی‌های Mortal Kombat صحبت می‌کنیم. این سری از زمان انتشار اولین نسخه تا همین امروز همواره یکی از پرچمدارهای موضوع خشونت در بازی‌های ویدئویی بوده و در هر نسخه سعی می‌کند حرفی تازه برای گفتن در این زمینه داشته باشد. با این حال هرچند Mortal Kombat در طول تاریخ خود جنجال‌های بسیاری آفریده .

اما نهمین نسخه آن که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، توانست خشونت را این بار با چاشنی خرد کردن استخوان‌های طرف مقابل همراه کند. قابلیت X-Ray توانست خشونت Mortal Kombat را در جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر بازی‌های خشن تاریخ قرار دهد. قابلیتی که دیگر تبدیل به یکی از اصول اصلی مجموعه شده و در کنار Fatality‌های پرشمار، شرایط را به بهترین شکل ممکن فراهم کرده تا لقب خشن‌ترین بازی تاریخ به
Mortal Kombat برسد.

کدخبر: ۳۴۶۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر