کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۱۲۰
تاریخ خبر:

معرفی بهترین بازی‌های ویدئویی ایران

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | ‌روز گذشته اختتامیه دومین دوره از جشنواره منتقدان بازی‌های ویدئویی ایران برگزار شد و بهترین‌های صنعت بازی کشور معرفی شدند. بازی‌هایی که همچنان ترکیب اصلی خود یعنی اکثریت موبایلی را حذف کرده و الگویی را دنبال می‌کنند که طی چند سال اخیر به عنوان راهی مستقیم برای رسیدن به موفقیت شناخته می‌شوند. در میان ۱۰ نامزد نهایی اما تنها شاهد حضور یک بازی مخصوص به کامپیوترهای شخصی هستیم.

مسئله‌ای که شاید از دید اقتصادی توجیه‌پذیر باشد اما می‌تواند نشانه‌هایی از نگرانی در آینده صنعت بازی کشور را مشخص کند. صنعتی که هنوز نتوانسته استانداردهایی مشخص را در جریان اصلی صنعت بازی پیدا کند و به همین واسطه تمرکز خود را روی بازار تلفن‌های هوشمند گذاشته. موضوعی که به خودی خود نکته‌ای منفی به شمار نمی‌رود اما قرار دادن آن در کنار الگوبرداری‌های متعدد و بومی‌سازی‌های کلیشه‌ای باعث می‌شود به مرور با چیزی مثل نوآوری خداحافظی کنیم.

موضوعی که شاید تنها در چند عنوان خاص از محصولات امسال می‌توان نشانه‌های آن را پیدا کرد. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که جدای از اتاق تاریک که توانست عنوان بهترین بازی سال را به خود اختصاص دهد، نگاهی نیز به دیگر بازی‌هایی داشته‌ایم که توانستند موفقیت‌ها و جوایز دیگری را در این رویداد کسب کنند.

اتاق تاریک
استودیو لکسیپ گیمز که پیش از این هم با بازی دو قسمتی بال‌های تاریک تجربه موفقی را در ساخت چنین بازی‌هایی تجربه کرده بود این بار با تجربه‌ای بیشتر به سراغ ساخت بازی جدید خود یعنی اتاق تاریک رفته است. بازی خط داستانی به شدت جذاب و عمیقی دارد. بازی از همان ابتدا با صدا‌گذاری فوق‌العاده خود شما را مجذوب خود می‌کند.

روند داستانی هم به خوبی و با دقت جلو می‌رود و از دیالوگ‌های ارزشمند و مفهومی‌ای در بازی استفاده شده است. چنین خط داستانی عمیق و پرمفهوم و در عین حال پیچیده و گسترده‌ای که بتواند به خوبی کاربر را با خود درگیر کند در بین بازی‌های داخلی کمتر دیده شده است. در صداگذاری از تیمی حرفه‌ای استفاده شده و داستان و صداگذاری در کنار هم اتاق تاریک را تبدیل به عنوانی گیرا کرده‌اند. گرچه اتاق تاریک چندان بازی ترسناک و دلهره‌آوری نیست.

اما گاهی وحشت را در بازی حس می‌کنید. فضا سازی و نور پردازی به خوبی صورت گرفته و می‌توانید به خوبی با محیط و المان‌های بازی ارتباط بگیرید. حسی که محیط بازی به شما القا می‌کند کاملا ملموس است و همین مورد باعث کمی وحشت آفرین شدن بازی به خصوص در برخی از اتاق‌ها و صحنه‌ها شده است. در کنار این فضا‌سازی که به بهترین شکل صورت گرفته؛ یک بار دیگر هنر صداگذاری توسعه دهندگان به کمک آمده تا فضا را مرموز‌تر کند.

۱:۰۱۱
گیم پلی بازی تا حدودی شبیه ساخته پیشین مهدی فنایی است اما تفاوت‌های زیادی هم به چشم می‌آید. از نوع کنترل کاراکتر اصلی گرفته تا روند داستان بازی همه دچار تغییراتی شده و نسبت به عنوان قبلی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. نکته جالب و خلاقانه بازی امکان انتخاب و دخالت کاربر در روند داستان بازی است.

در طول بازی و از همان ابتدا شما با موقعیت‌های مختلفی برخورد خواهید کرد. در هر کدام از این موقعیت‌ها چند گزینه به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با انتخاب گزینه مورد نظر خود واکنش متفاوتی نسبت به آن موقعیت داشته باشید و شکل دیگری از روند داستان را ببینید.

روایت داستان بازی به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد و کات‌سین‌های موجود در بازی، ۱:۰۱۱ درخشان‌تر از پیش کرده‌اند. این کات‌سین‌ها در کنار جلوه‌های بصری مناسب و صداگذاری خوب کاربر را به طور کامل مجذوب بازی می‌کند. داستان بازی، داستان دختری را روایت می‌کند که از افراط گرایی مردم خود خسته شده و قصد دارد خود را به سرزمینی آزاد برساند. اما در این راه با موانع و با دشمنانی برخورد خواهید داشت.

درستش کن
بازی درستش کن، ساخته‌ استودیوی ایرانی Infinity Planet است که سبکی جالب و نسبتا جدید را به شما ارائه می‌کند، که در عین سادگی بسیار چالش برانگیز و سرگرم کننده است. اساس و روند بازی بدین گونه است که شما باید یک سری از بلوک‌ها را در مکان‌هایی که از قبل برایتان تعیین شده است بچینید؛ البته حرکت شما در این بازی محدود به حرکت انگشت به چهار جهت اصلی است یعنی بالا، پایین، چپ و راست.

شاید بازی در مراحل اولیه برایتان ساده و کمی ابتدایی به نظر برسد اما طراحی مراحل به خوبی انجام شده است و کمی که بیشتر پیش بروید شاهد سخت شدن مراحل خواهید بود. بازی نیاز به تمرکز و هوشیاری بالایی دارد و مراحل به گونه‌ای هستند که برای حل کردن معمای هر مرحله باید حداقل چندین بار آن را تجربه کنید و مسیر‌های مختلف را امتحان کنید.

یکی از قابلیت‌های خوب بازی وجود راهنماست که در صورت سردرگم شدن به کمکتان می‌آید و بعد از نمایش تبلیغ به شما ترتیب و جهت حرکات را نمایش می‌دهد. در بازی دو تم روشن و تیره نیز قرار داده شده است که از ویژگی‌های خوب این بازی به حساب می‌آید که در کمتر بازی ساخت داخل شاهد آن هستیم. پس از پایان هر مرحله شما می‌توانید از موفقیت‌تان در بازی عکس تهیه کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. تصویر پس زمینه‌ بازی به صورت انیمیشن است تا به جذابیت و خسته نشدن چشم در حین بازی کمک کند.

کدخبر: ۴۰۷۱۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر