کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۲۴۶۵
تاریخ خبر:

معادلات بازار ارز به‌شکل ناگهانی تغییر کرد

از میانه دیروز، با ظهور اولین نشانه‌های کاهش قیمت، دلالان عرضه دلار را متوقف کردند تا مانع از کاهش قیمت‌ها شوند با این حال برخی از افزایش حضور بانک مرکزی در بازار می گفتند.

بسیاری معتقدند دلالان حاشیه بازار به دلیل ریسک بالای فعالیتشان با اقبال چندانی روبرو نیستند و شمار خریداران ارز از این دسته از افراد کاهش چشمگیری داشته است. دلار در میانه دیروز در صرافی‌های بانکی از محدوده ۱۲ هزار و ۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و این روند تا ساعات پایانی روز ادامه داشت. در بازار آزاد نیز برخی از دلار ۱۳ هزار تومانی خبر می دادند اما در عمل دلار در این کانال خرید و فروش نشده است.

فعالان بازار معتقدند بازار ارز ایران در عمل تا پایان سال در محدوده قیمتی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان باقی خواهد ماند چرا که بانک مرکزی کاهش و افزایش بیش از این قیمت ها را در برنامه ندارد. عبدالناصر همتی رییس‌کل بانک مرکزی معتقد است عوامل اقتصادی حاکم بر بازار تغییری نکرده و ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به بازار در عین مدیریت تقاضا ادامه دارد اما عوامل سیاسی نظیر اتفاقات عرصه بین الملل و البته افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر مهمترین عوامل رشد قیمت ها در بازار تلقی می شود.

روند رو به رشد قیمت دلار از یک هفته قبل آغاز شده بود و دلار قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان را در صرافی های بانکی ثبت کرد و این روند در روزهای پس از آن یعنی یکشنبه و دوشنبه با رسیدن به ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رکوردشکنی کرد. از نیمه دیروز اما روند حاکم بر بازار معکوس شد، درست زمانی که صرافان از افزایش تب خرید در بازار خبر می دادند. بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش تقاضا برای خرید به دلیل آن رخ داد که برخی چشم انداز آتی بازار را افزایشی می دیدند اما به نظر می رسد بازار ارز حالا با معادلات تازه ای روبروست.

کدخبر: ۲۹۲۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر