کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۴۸۳
تاریخ خبر:

مضرات باورنکردنی سبوس، روغن حیوانی و نان سنگک

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرگزاری مهر رسما زیرآب نان سنگگ، روغن حیوانی و بیسکوییت سبوس‌دار را می‌زند.

نان سنگگ
یکی از باورهای اشتباه رایج بین عموم مردم، این است که سالم‌ترین نان، سنگک است، اما این باور درست نیست. در حال حاضر عمدتاً نانوایی‌ها برای تهیه نان سنگک از آرد سفید استفاده می‌کنند بنابراین نان سنگکی که با آرد سفید تولید می‌شود مزیتی بر سایر نان‌های سنتی ندارد. برخی بر این باورند که با ریختن سبوس روی نان سنگک سلامت آن به مراتب بیشتر می‌شود. جدا از این که در بیشتر موارد سبوس‌ها به فلزات سنگین و مشخصاً آرسنیک آلوده هستند، اضافه کردن سبوس به نان مزیتی بیشتری در مقایسه با انواع نان ایجاد نمی‌کند.

روغن حیوانی
بسیاری از افراد معتقدند روغن‌های حیوانی خصوصاً روغن دنبه به عنوان چربی مفید به سایر روغن‌ها ارجحیت دارد، این باور نیز از اساس غلط است. در گذشته مردم با استفاده از روغن‌های حیوانی زندگی سالم‌تری داشتند، چون گذشتگان ما به مشاغلی چون دامپروری و کشاورزی مشغول بودند ولی با صنعتی شدن جوامع و مشاغل و همچنین پدیده پشت میز نشینی نمی‌توان همان اصول تغذیه‌ای قدیم را برای زندگی امروز تجویز کرد. مشخصاً روغن دنبه در دراز مدت باعث انسداد عروق می‌شود. تمامی مستندات و شواهد علمی نشان از این دارد که آثار زیانبار چربی‌های حیوانی به مراتب بیشتر از فواید آن است.

سبوس‌
باور غلط و متداولی بین عموم مردم رواج دارد که می‌گویند هر زمان احساس ضعف یا گرسنگی دارید بیسکویت سبوس دار بخورید. اضافه شدن سبوس به مواد غذایی مثل بیسکویت، نان‌ها و ماکارونی، ارزش و مزیت نسبی ماده غذایی را بالاتر می‌برد ولی هرگز به این معنی نیست که از کالری آن می کاهد یا برای سلامت مفید است و یا می‌توان در مقادیر بالا از آن استفاده کرد.

کدخبر: ۴۶۵۴۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر