کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۴۸۴
تاریخ خبر:

مصوبه مجلس و کابوس افزایش قیمت اینترنت

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | هرچقدر در روز دوشنبه دولت و مجلس بر سر مسائل مربوط به دیپلماسی خارجی دست به یقه بودند، دیروز نوبت به مسائل مربوط به مخابرات و اینترنت بود و اینبار دعوا را وزیر ارتباطات شروع کرد. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: «امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»

این توئیت حاشیه‌های زیادی داشت و در خیلی از کانال‌‌های خبری غیر رسمی و سایت‌های خبری رسمی با عنوان «افزایش قیمت اینترنت و دادن سود این کار به صدا‌و‌سیما» منتشر شد اما در نهایت نتوانست نماینده‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. آنها این بخش تصمیم را نهایی کردند و این بخش از لایحه بودجه دولت را به سمت آنچه از قبل اعلام کرده بودند تغییر دادند.

به همین دلیل هم حسین فلاح جوشقانی، یکی از معاونان وزارت ارتباطات هم به ماجرا پیوست و بعد دیگری از عواقب تصمیم مجلس را به اهالی توئیتر گوشزد کرد، او نوشت: «با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم هم متوقف می‌شود چرا که درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.»

*** مصوبه چه می‌گوید؟
اصلا مصوبه‌ای که وزارت ارتباطاتی‌ها اینقدر نگرانش هستند و آن را نه تنها عامل افزایش قیمت بسته‌های اینترنت می‌دانند بلکه مانعی برای توسعه اینترنت به مناطق محروم معرفی می‌کنند، چه می‌گوید؟ بر اساس این مصوبه که ذیل تبصره شش مصوبات کمیسیون تلفیق آمده «حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای خدمات‌دهنده مخابراتی باید به میزان ۱۰درصد افزایش پیدا کرده و منابع حاصل از آن تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان به حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی اختصاص پیدا کند.»

و از آنجایی که متولی این بخش آخر تبصره ساترا یا همان‌سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی‌است که زیر مجموعه صدا و سیما قرار دارد‌، دولتی‌ها اینطور تعبیر کرده‌اند که قرار است سود حاصل از این افزایش مالیات به صدا و سیما داده شود تا به امورات نظارت بر فضای مجازی بپردازد. دولت می‌گوید که با این کار عملا راه‌حلی غیر از افزایش تعرفه برای اپراتورها باقی نمی‌ماند و اگر این اجازه به اپراتورها داده نشود طبیعتا فعالیت‌های توسعه‌‌ای آنها مثل بالا بردن پوشش اینترنت در مناطق محروم با مشکل مواجع خواهد شد. ‌

*** محاسبه سهم هر ایرانی
پیچیدن رقم ۳هزار میلیارد تومان به عنوان میزان بالا رفتن مالیات اپراتورها در فضای مجازی باعث شد خیلی از کاربرها ماشین حساب بردارند و ضرب و تقسیم کنند تا ببینند هر ایرانی مصرف کننده اینترنت با چقدر افزایش هزینه مواجه خواهد بود؛ آنها به رقم حدود ۵۰ هزار تومان رسیدند؛ به این صورت که ۳ هزار میلیارد تومان را تقسیم بر ۶۰ میلیون کاربر ایرانی اینترنت کردند. این دسته از کاربران اعتقاد داشتند که امکان ندارد اپراتورها با افزایش مالیات مواجه شوند و این رقم را به حساب کاربران ننویسند.

*** اجازه افزایش قیمت نمی‌‌دهیم
واکنش‌های تند زیاد به این ماجرا باعث شد که نماینده‌های مجلس با تمام قوا وارد میدان شده و درباره مصوبه مجلس توضیح بدهند. آنها اعلام کردند که به هیچ وجه به دنبال افزایش قیمت اینترنت نیستند و چنین برنامه‌ای هم ندارند. احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه یکی از اولین نماینده‌هایی بود که در این باره توضیح داد و وزیر ارتباطات را متهم به بی‌اطلاعی کرد.

او به یکی دیگر از حواشی مصوبات دیروز مجلس هم پرداخت که ماجرای گران شدن «یک تومانی» تعرفه پیامک بود. او گفت: «این خبر کذب است و مجلس حتی به افزایش تعرفه پیامک به اندازه یک تومان هم رأی نداد، امروز در صحن علنی پارلمان تصمیم گیری شد حق‌السهم دولت و عدد درآمدی‌اش که وزارت ارتباطات دریافت می‌کند، به نفع تولید محتوای فرهنگی افزایش داده شود.

در عین حال، حکم دیگر نمایندگان این بود که تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ نباید از سوی دولت گران شود، در واقع از حاشیه سود خالص اپراتورها که سالانه بسیار بالاست و بعضاً شاهدیم محتوای بومی را به جای نیم‌بها، تمام بها می‌کنند، این حق‌السهم در نظر گرفته شده است و به معنای افزایش تعرفه اینترنت نیست.»قاضی زاده در مورد موارد مصرف این رقم هم توضیح داد و گفت که قرار نیست این ۳هزار میلیارد تومان فقط به صدا و سیما داده شود بلکه در کشور ۲۶مجموعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی داریم که هر کدام از آنها سهمی از این پول خواهند داشت.

*** دولت کم اظهاری کرده بود
محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ماجرا را کلا به شکل دیگری توضیح داد و گفت که مجلس چیزی را تغییر نداده بلکه حساب و کتاب دقیق‌تری انجام داده است. به ادعای او دولت گفته که بابت ۲۸درصد حق امتیازش از اپراتورها ۷هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت اما نماینده‌ها متوجه شده‌اند که این عدد برای سال آینده حداقل ۱۰هزار میلیارد تومان است به همین دلیل این ۳هزار میلیارد تومان مابه التفاوت را شفاف سازی کرده و آن را به تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص داده‌اند.

با همه این توضیحات کسانی که در جریان فعالیت اپراتورها هستند می‌گویند که تا همین حالا هم دولت تلاش زیادی برای ثابت نگه داشتن قیمت خدمات آنها کرده بود و بیشتر از این نمی‌توان با اپراتورها به شکل دستوری برخورد کرد، به این ترتیب آنها باید یا درآمدشان را به نحوی افزایش بدهند یا خدماتشان را کم کنند.احتمال افزایش قیمت اینترنت و تعرفه پیامک تا اندازه زیادی توانست خبرهای دیگر مربوط به حوزه اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد.

اما نه آنقدر که ماجرای بالا بردن قیمت خدمات وی‌اودی‌های نام آشنا کاملا گم شود. دیروز یکی از کاربران توئیتر نوشت که دو وی‌اودی معروف، هزینه اشتراک ماهانه‌شان را از ۲۵هزارتومان به ۵۹هزارتومان افزایش داده‌اند که با احتساب مالیات به بیشتر از ۶۴ هزار تومان می‌رسد. بعد از او هم خیلی‌ها به این افزایش ناگهانی و بیشتر از دو برابری اعتراض کردند.

کدخبر: ۳۷۵۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر