کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۵۹۹
تاریخ خبر:

مصاف دنا‌پلاس‌ توربو اتومات و چری آریزو‌۵ اتومات

روزنامه هفت صبح | سدان‌های شهری داخلی و مونتاژی بازار ایران در چند سال اخیر تکانی به خودشان داده‌اند و متناسب با نیاز بازار پیشرفت کرده‌اند. دو گزینه معمول در رنج قیمتی ۴۲۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان دنا پلاس توربوشارژردار دنده اتوماتیک از ایران‌خودرو و چری آریزو ۵ از مدیران‌خودرو هستند اما در این جدال نفسگیر در میدانی که به محبوب‌ترین کلاس خودرو در ایران تعلق دارد، کدام یک پیروزند؟

* طراحی: دنا جزو معدود خودروهای ایرانی است که میزان انتقادات به طراحی آن بر تحسین‌هایش نچربیده است. بسیاری از افراد آن را زیبا و تهاجمی ارزیابی می‌کنند. البته در بین ماشین‌بازها دنا به کپی‌برداری از مرسدس بنز کلاس C در طراحی نمای عقب مشهور است.

با این حال در برابر آریزو ۵ طراحی آن کمی محافظه‌کارانه و البته ناموزون است. کسانی که به دنبال سدانی با طراحی اسپورت می‌گردند، آریزو ۵ با سپر حجیم و چراغ‌های کشیده و حجم‌ داده‌شده جلو و عقب را بیشتر می‌پسندند. در عوض طراحی دنا محبوب خریدارانی با سن و سال بالاتر است که خواهان خرید خودرویی با طراحی کلاسیک‌تر هستند.

* کابین: ایران‌خودرو تلاش زیادی کرده است تا داخل دنا زیبا به نظر برسد. با این حال هنوز هم رگه‌هایی از طراحی کابین سمند در آن به چشم می‌خورد. نوار چوبی‌شکل عمومی دو طرف کنسول سمندهای اوایل دهه ۸۰ شمسی را به ذهن متبادر می‌کنند. در ساخت کابین دنا کماکان شاهد متریال کم‌کیفیت پلاستیکی خاکستری و تریم پارچه‌ای صندلی‌ها هستیم.

چری نیز وضعیت بهتری نسبت به دنا ندارد و با توجه به گذشت چهار سال از طراحی اولیه آن دیگر لطف اولیه را ندارد. استفاده از نوارهای کرومی به خوبی با داشبورد و کنسول پلاستیکی هماهنگ نشده و چینی ‌بودن خودرو را فریاد می‌زند! در این بخش کاملاً سلیقه‌ای عمل شده و نمی‌توان حکم واحدی داد.

* امکانات: امکانات هر دو خودرو در سطح واحدی قرار دارد. آریزو ۵ به دلیل مجهز بودن به انواع سیستم‌های ترمز توانسته ۵ امتیاز ایمنی از سی‌انکپ دریافت کند. دنا نیز برخلاف دیگر خودروهای وطنی در زمینه ایمنی و رفاهی حرف‌هایی برای گفتن دارد و به امکاناتی همچون چهار عدد کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، سانروف، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی و مجهز به آنتی‌ترپ و پاور ویندوز، کروز کنترل، دوربین دید عقب، صندلی برقی هشت حالته راننده و شش حالته برقی سرنشین، نمایشگر لمسی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، تلویزیون، سیستم رهیاب، بلوتوث با قابلیت اتصال تلفن همراه و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل مجهز است.

* پیشرانه: بخش فنی جایی است که دنا پلاس توربو اتومات در آن سروری می‌کند. پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی آریزو قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار است و پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوی دنا نیز همان مقدار را تولید می‌کند اما گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متری دنا پنج واحد بیشتر است و جعبه دنده اتومات آن نیز دردسرهای جعبه دنده CVT آریزو را ندارد و شتاب بهتری ارائه می‌دهد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۳۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر