کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۰۶
تاریخ خبر:

مصاف خطرناک تلویزیون با کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از هفته‌های اول شیوع کرونا، شبکه‌های تلویزیونی ابتکار عمل را دست گرفتند و به انحای مختلف درباره این بیماری اطلاع‌رسانی کردند. با فروکش‌کردن حساسیت‌ها، برنامه‌ها هم کمتر به کرونا پرداختند. حالا مدتی است که در شبانه‌روز شاهد مباحث مختلف کرونایی در تلویزیون هستیم. کار تا جایی پیش رفته که مجریان هم ماسک‌زده مقابل دوربین قرار می‌گیرند. با این‌حال چندبرنامه هستند که با حضور تماشاچی آماده می‌شوند. غالبا هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

*** عصر جدید
برنامه عصر جدید بعد از شیوع کرونا، بدون حضور تماشاچی ضبط شد اما سازندگان به این نتیجه رسیدند، برنامه چیزی کم دارد. پخش قسمت‌های بدون تماشاچی نشان داد حق با احسان علیخانی است. اصلا مسابقه استعدادیابی با حضور تماشاچی معنا پیدا می‌کند. سازندگان برنامه دست نگه داشتند و بالاخره همزمان با کاهش محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، سراغ ادامه تولید آن رفتند. فاصله تماشاچیان در برخی ردیف‌ها رعایت شده است.

اما وقتی دوربین کل سالن را می‌گیرد، مشخص می‌شود این اتفاق شامل همه جای سالن نمی‌شود. از آن‌سو، در پشت صحنه خبری از فاصله‌گذاری نیست. منظورمان سالنی است که شرکت‌کننده‌ها در آن حضور دارند. بارها دوربین سالن را نشان داده است و مشخص شده، شرکت‌کننده‌ها و همراهان، کنار هم ایستاده‌اند. غالبا هم بدون ماسک هستند. وانگهی، احسان علیخانی به‌عنوان مجری به مسئله کرونا ورود نمی‌کند و توصیه و تذکری برای مخاطبان نداشته است.

*** دورهمی
یکی از برنامه‌هایی که با شیوع کرونا نامش مدام تکرار می‌شد،‌ دورهمی ‌است. مهران مدیری تولید برنامه را متوقف نکرد و اصرار داشت برنامه با حضور تماشاچی‌ها ضبط شود. در این برنامه فاصله‌گذاری به‌طور کامل لحاظ نمی‌شود. درحالی‌که شیوه درست همانی است که برای سالن‌های سینما طراحی شده. الگوی اصولی است که دوصندلی در سمت چپ و دوصندلی در سمت راست باید خالی باشد.

روی صندلی جلو و عقب هم نباید تماشاچی بنشیند. دورهمی ‌از جمله برنامه‌هایی است که حضور تماشاچی به جذابیت آن کمک می‌کند اما بدون تماشاچی هم از جذابیتش کاسته نمی‌شود. حضور در سالن‌های مسقف،‌ حتی با رعایت فاصله‌گذاری خطرناک است؛ پس چه بهتر که دورهمی ‌قید تماشاچی را بزند.

*** شوتبال
از جمله برنامه‌های جدید تلویزیون، فصل دوم شوتبال است. این برنامه با علم به‌وجود کرونا ساخته شد اما یک نکته اساسی را رعایت نکرده است. ایراد اصلی شوتبال، به محیط بسته آن برمی‌گردد. سازندگان به‌جای حضور در محیطی باز، در یک سالن برنامه را می‌سازند و این‌گونه خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. در این برنامه تماشاچیان با فاصله کنار هم حضور دارند .

اما در یک محیط بسته. تازه، فاصله‌گذاری صندلی‌ها با ردیف‌های جلو و عقب اصولی نیست. وانگهی، شوتبال به‌نوعی شبیه باشگاه‌های ورزشی است. همان‌قدر که روی باشگاه‌ها حساسیت وجود دارد این برنامه هم باید اصول بهداشتی را رعایت کند. احتمالا سازندگان حواس‌شان هست که مرتب وسایل ورزشی را ضدعفونی کنند.
دوربرگردون
شبکه سه مدتی است برنامه تازه‌ای روانه آنتن کرده به نام دوربرگردون. چند قسمت ابتدایی بدون تماشاچی پخش شد اما مدتی است تماشاچی‌ها در برنامه حضور دارند. فاصله صندلی‌ها منطقی است اما ایراد اصلی به مسقف بودن استودیوی ضبط دوربرگردون برمی‌گردد. در شرایطی که حضور در چنین محیط‌هایی خطرناک است، چرا برنامه باید با تماشاچی ضبط شود؟ اتفاقا چند قسمت ابتدایی دوربرگردون نشان داد، خلأ تماشاچی به آن لطمه نمی‌زند.

*** کودک‌شو
تنها برنامه‌ای که به مرام ابتدایی خود پایبند مانده،‌کودک‌شو است. پژمان بازغی در ویژه‌برنامه نوروزی اعلام کرد سلامت خانواده‌ها برایشان مهمتر از هر مسئله دیگری است. کودک‌شو برای این‌که جذابیتش افزون شود،‌ نیاز به تماشاچی دارد. سازندگان اما برای جبران، صرفا از صدای آن‌ها استفاده می‌کنند و حالا مخاطبان متوجه این نقصان نمی‌شوند.

کودک‌شو الگوی خوبی برای برنامه‌های دیگر است… . در دورانی که همه هم و غم تلویزیون آگاهی‌رسانی درباره کرونا است، برخی برنامه‌ها خلاف جهت حرکت می‌کنند. برخی با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برخی با تبلیغ به سفر، ‌مثل «تابستان کیش» که روز گذشته درباره‌اش نوشتیم؛ این برنامه مردم را به سفر به جزیره ترغیب می‌کند!

کدخبر: ۳۳۸۲۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر