کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۸۵۱
تاریخ خبر:

مصاف اسلحه ایرانی با نمونه‌های خارجی‌

روزنامه هفت صبح | دو روز پیش وزیر دفاع از یک اسلحه جدید ایرانی رونمایی کرد به نام مصاف. البته چندسالی است که نیروهای مسلح ایران در حال طراحی و تولید اسلحه‌های وطنی هستند برای اینکه جایگزین اسلحه‌های قدیمی خارجی شوند که چند دهه است به عنوان سلاح‌های اصلی نیروهای مسلح استفاده می‌شوند. با همین هدف تا الان، از اسلحه‌های انفرادی مثل ذوالفقار و خیبر رونمایی شده بود اما اینطور که در مورد مصاف گفته می‌شود این سلاح با بقیه هم نسلانش تفاوت‌های کیفی زیادی دارد.

*** برادر دو قلوی آلمانی
وقتی مشخصات فنی مصاف اعلام شد، خیلی از کارشناسان مسائل نظامی آن را شبیه سلاح HK-416 ساخت کمپانی هکلر اند کوخ آلمان دانستند که درست هم بود، چون در سال‌های قبل ایران چند قبضه از این سلاح را برای نیرو‌های مسلح خود خریده بود و با روش مهندسی معکوس در تلاش بود تا نمونه بومی آن را بسازد. موقع رونمایی هم این حدس تایید شد و شاهدان با یک اسلحه بومی که شباهت زیادی به قل آلمانی‌اش داشت رو‌به‌رو شدند.

سلاح آلمانی که مصاف شبیه آن است، به سفارش ارتش آمریکا و برای جایگزینی سلاح‌های M-16 و M-4 ساخته شده بود، چون هر دوی این اسلحه‌ها که تولید داخلی ایالات متحده هستند در میدان جنگ ضعف زیادی از خود نشان داده بودند؛ و آمریکایی‌ها نیاز به سلاحی داشتند که در شرایط مختلف آب و هوایی کاربرد داشته باشد.

از آنجا که آلمانی‌ها قبلا توانسته بودند این مشکل را با ساخت سلاح G-36 حل کنند، کار را روی سلاح M-4 آمریکایی آغاز کردند و سیستم فشار غیر مستقیم گاز باروت را روی آن نصب کردند، به این شکل که بخش زیادی از گاز حاصل از احتراق باروت درون فشنگ که با آن مکانیسم سلاح فعالیت می‌کند از سلاح خارج می‌شود. موقع بررسی مصاف می‌بینیم که همین ویژگی در مورد این اسلحه هم رعایت شده است.

*** وزن و کالیبر، دو امتیاز مهم
مصاف بدون خشاب ۳کیلوگرم و با خشاب ۳کیلو و ۲۰۰ گرم وزن دارد که نسبت به سایر سلاح‌های موجود در ایران بسیار سبک‌تر است و این خود یک مزیت ویژه محسوب می‌شود تا با خیال راحت جایگزین اسلحه‌های قدیمی مشابه شود. مصاف مثل نمونه دیگر ایرانی‌اش یعنی خیبر از گلوله‌هایی با کالیبر ۵.۵۶ میلیمتر استفاده می‌کند و با خشاب‌های ۲۰ و ۳۰ تیر تغذیه می‌شود، سازنده‌های مصاف و کسانی که طی این مدت آن را بررسی کرده‌اند می‌گویند که این موضوع باعث می‌شود نیروی نظامی مدت زمان بیشتری در میدان نبرد دوام بیاورد.

نواخت تیر سلاح مصاف در حدود ۷۰۰ الی ۱۰۲۵ گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود ۳۵۰ متر است. سرعت دهانه گلوله هم بین ۸۵۰ الی ۹۵۰ متر بر ثانیه است، این عددها برای کسانی که به موضوع وارد هستند نشانه خوبی برای تحسین مصاف محسوب می‌شود چون در بررسی‌های ابتدایی به نظر می‌رسد که مصاف اسلحه‌ای است که فقط برای درگیری‌های نزدیک کاربرد دارد و نمی‌تواند جایگزین نمونه‌های قدیمی که برای درگیری از فاصله دور هم استفاده می‌شوند، باشد.

اما نصب انواع ریل‌ها روی آن باعث شده که این سلاح بتواند به یک تک‌تیرانداز موثر تبدیل شود، این سلاح وقتی قرار باشد در فاصله حدود ۳۰۰متر با دشمن درگیر شود می‌تواند گلوله را با سرعت ۹۰۰متر بر ثانیه شلیک کند و از طرف دیگر نوع گلوله آن، مثل خیبر ترکشی است یعنی در داخل هدف به صورت ترکشی منفجر شده و قدرت تخریب بیشتری ایجاد می‌کند.

*** کاربری آسان‌تر
از همان روز رونمایی، ساختمان مصاف هم توجه کسانی که آن را بررسی کرده‌اند، جلب کرده است. آنها می‌گویند که یکی از ویژگی‌های مهم مصاف نوع لوله آن است؛ لوله این سلاح بر اساس طراحی hammer forged یا اصطلاحا چکش کاری ساخته شده و از توان مقاومت و عمر بسیار بالاتری نسبت به لوله‌های عادی برخوردار است. عمر بالاتر هم یعنی باقی ماندن بیشتر در میدان نبرد و همچنین هزینه کمتر برای تعمیر سلاح.

از دیگر ویژگی‌های این سلاح مکانیسم گلنگدن ambidextrous است که امکان استفاده آسان از سلاح را هم به کاربران چپ دست و هم راست دست، می‌دهد و همچنین قنداق تلسکوپی با توان تغییر اندازه با توجه به اندازه بدن کاربر و همچنین نصب یک دو‌پایه در جلوی سلاح از جمله دیگر نکات مثبت موجود در طراحی این سلاح به شمار می‌آید که استفاده از آن را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

*** اولین تجربه در نوهد
اینطور که وزارت دفاع گفته، مصاف را بعد از تولید به تیپ ویژه ۶۵ هوابرد که به نوهد معروف است دادند تا تست‌های خیلی سختی را
پشت سر بگذارد، احتمالا اسم تیپ نوهد به گوشتان خورده، تیپی که در آن حرفه‌ای‌ترین نیرو‌ها حضور دارند و وجود سلاح مصاف در دستان پرسنل تیپ ۶۵ به خاطر نوع ماموریت آنها باعث می‌شود تا نقاط ضعف و قوت این سلاح بیشتر معلوم شود. اینطور که وزارت دفاع اعلام کرده برآیند استفاده از مصاف بین نیروهای نوهد کاملا مثبت بوده و وجود این سلاح در دستان این نیروها می‌تواند نشانه خیلی خوبی درباره کیفیت آن باشد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۷۸۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر