کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۹۱۳
تاریخ خبر:

مصائب ‌رئیس‌‌جمهور آمریکا در پنج پرده

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه یک سالگی روی کارآمدن خود، با پنج بحران مختلف دست و پنجه نرم می‌کند:
یک: طالبان| گزارش‌ها حاکی از آن است که تسلیحات و جنگ‌افزارهای ارتش آمریکا به ارزش تخمینی ۸۵ میلیارد دلار اکنون به دست طالبان افتاده است. این تسلیحات شامل بیش از ۲۰۰ هواپیما و هلی‌کوپتر جنگی، ۱۷ هزار خودروی نظامی، ۶۰۰ هزار قبضه اسلحه اتوماتیک و کمری است. به علاوه طالبان به اسکنرهای بایومتریک آمریکا نیز دسترسی پیدا کرده است. این اسکنرها قادر به پردازش اثر انگشت و قرنیه چشم هستند و به بانک اطلاعاتی شناسایی هر فرد مبتنی بر مشخصات، رزومه کاری و محل خدمت، سابقه و … متصل هستند.

این اخبار نگرانی مقامات آمریکایی مبنی بر شناسایی افرادی که به هر نحوی با این کشور همکاری داشتند را به همراه داشت. در ادامه خبری همه آمریکایی‌های نگران را متحیر کرد؛ دولت بایدن و مقامات آمریکایی فهرستی از شهروندان این کشور به همراه افغان‌هایی که به هر نحوی با این کشور همکاری داشتند را به طالبان داده است‌. منتقدان می‌گویند دولت بایدن در طبق اخلاص لیست مرگ و وسایل کشتار را به دست جلاد سپرده است. مقامات دولتی اما این‌گونه استدلال کرده‌اند که این عمل سبب می‌شود وقت شهروندان این کشور در ایست‌ بازرسی‌های طالبان گرفته نشود و زودتر از این کشور خارج شوند.

دو: داعش| عملیات‌ انتحاری و بمب‌گذاری‌ داعش در روزهای اخیر سبب کشته شدن ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ آمریکایی شده است. این اتفاق سبب شده است تا بایدن تحت فشار روز افزون سیاست‌مداران و افکار عمومی قرار بگیرد. بایدن در این باره گفت که ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم، در زمان مناسب برای حمله علیه داعش برنامه‌ریزی خواهیم کرد و آن‌ها تقاص این کار خود را پس خواهند داد‌. بایدن در ادامه گفت فرماندهان آمریکایی برای اقدام علیه داعش اختیار تام دارند و اگر بخواهند نیروی کمکی نیز برایش ارسال خواهد شد.

اما در عمل هیچکدام از این حرف‌های بایدن آتش خشم آمریکایی‌ها را خاموش نکرد و منتقدان دولت او این اتفاق را تداعی‌کننده حمله تروریستی بنغازی دانستند که به دنبال آن دولت اوباما در آستانه انتخابات تحت فشار قرار گرفت و موقعیت او در رقابت با میت رامنی متزلزل شد. از همین حالا دونالد ترامپ و مایک پنس که قرار است در انتخابات بعدی از حزب جمهوری‌خواه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، کار تبلیغاتی خود علیه بایدن را آغاز کرده‌اند.

سه: استعفا/استیضاح| برخی از جمهوری‌خواهان افراطی و مخالفان دولت بایدن در رسانه‌ها یادآور شدند ترامپ برای یک تماس تلفنی در معرض استیضاح قرار گرفت و حالا نوبت بایدن است. آن‌ها می‌گویند بایدن به عنوان فرمانده کل قوا درست عمل نکرده است و اکنون باید پاسخگوی تمام اشتباهات خود در خروج شتاب‌زده از افغانستان‌، مرگ شهروندان آمریکایی در این کشور و نیز شرایط وخیم کرونایی در داخل کشور باشد.

همچنین برخی دیگر از منتقدان بایدن می‌گویند اگر وجدانی در وجود او باقی مانده باشد او باید استعفا دهد‌. سخنگوی کاخ سفید در واکنش به درخواست استعفا و استیضاح بایدن گفت «به بازی‌های سیاسی خود پایان دهید و در این شرایط خاص و حساس در کنار ما باشید.» حامیان بایدن نیز می‌گویند طرح خروج نظامیان از عراق و افغانستان در دوره ترامپ مطرح و آغاز شد و چرا حالا که کار به اینجا رسیده است جمهوری‌خواهان فرصت‌طلب مانند لیندسی گراهام و تد کروز و رسانه‌هایی مانند فاکس نیوز آدرس غلط به مردم می‌دهند؟

چهار: کرونا| پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر طول مدت تاثیر واکسن‌های آمریکایی و میزان آنتی‌بادی‌های موثر ساخته شده پس از تزریق آن‌ها در بدن افراد، مقرر شد در آمریکا علاوه بر افراد سالمند، تمامی مردم بر اساس اولویت‌بندی دُز سوم تقویتی بزنند. این در حالی است که هنوز ۹۰ میلیون نفر نه تنها هیچ تمایلی برای دریافت واکسن ندارند بلکه با واکسیناسیون کرونا مخالفت دارند و تا زمانی که این دسته بر تصمیم خود اصرار ورزند از ایمنی جمعی در آمریکا خبری نخواهد بود و دولت می‌بایست علاوه بر دُز سوم، به فکر دُزهای چهارم، پنجم و … هم باشد.

همچنین اکنون در برخی از ایالت‌ها مانند آلاباما ظرفیت آی‌سی‌یوها تکمیل است و افراد بدحال برای رسیدگی بیشتر باید منتظر مرگ کسانی باشند که در این بخش‌ها بستری هستند. پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده ۱۰۰ هزار مرگ جدید نیز به مجموع تعداد کشته‌ها بر اثر کرونا در آمریکا افزوده شود. در این شرایط منتقدان واکسن حتی به پیشوای خود، دونالد ترامپ هم رحم نکردند و او را به دلیل توصیه به دریافت واکسن کرونا خودفروخته و فریبکار خواندند. ظاهرا برنامه مدیریت بحران کرونای بایدن در چند قدمی دسترسی به ایمنی جمعی متوقف شده است.

پنج: اجاره‌نشین‌ها| بر اساس حکم دیوانعالی آمریکا، تلاش دیرهنگام دولت بایدن برای تمدید دوباره مهلت قانونی عدم اخراج مستاجران توسط مالکان با شکست مواجه شد. این به معنای بی‌خانمان شدن حداقل ۳.۶ میلیون نفر در سراسر آمریکا و پیش درآمد بحرانی است که احتمالا با بحران کرونا ممزوج شده و بحرانی بزرگ‌تر می‌آفریند. گفتنی است تعداد بی‌خانمان‌ها ممکن است تا ۸ میلیون نفر نیز افزایش یابد. به علاوه احتمال دارد به دلیل این اتفاق ناگوار، بایدن در این وانفسا و شرایط ویژه‌ای که در کشورش رخ داده است حمایت بخشی از ترقی‌خواهان حزب دموکرات را نیز از دست بدهد و مورد انتقاد از جانب آن‌ها قرار بگیرد.

کدخبر: ۴۱۰۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر