کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۷۱۸
تاریخ خبر:

مصائب ‌تست کرونا ‌در یک آزمایشگاه مشهور

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | پس از درگذشت یکی از اقوام نزدیک‌ام که برای درمان بیماری قلبی خود به یکی از بیمارستان‌های خصوصی مشهور رفته بود اما به دلیل کرونا جان خود را از دست داد، خودم و همه بستگان‌ام قاعدتا به قرنطینه رفتیم و تست کرونا (از نوع بزاق) را در یکی از مشهورترین آزمایشگاه‌های خصوصی تهران دادیم که البته خوشبختانه تست همه ما منفی از آب درآمد…. در این چند روز چیزهای عجیبی دیدم که ترجیح دادم برخی از آن‌ها را به شکل کاملا محتاطانه برایتان نقل کنم؛ اتفاقاتی عجیب و باور نکردنی.

‌* یک: آزمایشگاه خصوصی «ک» قطعا جزو بهترین‌هاست. تست‌های بزاق در این آزمایشگاه به شکل کاملا دقیق و مناسبی گرفته می‌شود.

* دو: از روز شنبه اول هفته که آمار کرونا به شکل تصاعدی در حال افزایش است، جمعیت باورنکردنی جلوی این آزمایشگاه جمع می‌شود. اگر در ساعت ۷:۳۰ صبح از آنجا نوبت بگیرید، حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر جلوی شما هستند که از صبح در صف ایستاده‌اند تا نوبت‌شان شود! نمونه‌گیری از این افراد تقریبا تا ساعت پنج و شش عصر طول می‌کشد و باید در آنجا منتظر شوید.

* سه: مشکل اصلی از همین جا شروع می‌شود که قاعدتا نه این آزمایشگاه و نه آزمایشگاه دیگری، گنجایش این همه مراجعه‌کننده را ندارد.در نتیجه همه این افراد در بیرون و پیاده‌رو صف می‌کشند تا نوبت‌شان شود. در این حالت چند مشکل اساسی به وجود می‌آید؛ اولا مردمی که (اتفاقا مشکوک به کرونا هستند) در صف ایستاده‌اند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. همچنین شنیده شده که برخی ماموران پلیس نیز به این موضوع اعتراض کرده و خواستار ساماندهی آن شده‌اند اما چه کاری می‌توان انجام داد؟

* چهار: در آزمایشگاه «ک» به دلیل ازدحام بیش از حد، پروتکل‌های بهداشتی به صورت حداقلی رعایت می‌شود و وقتی در آنجا حضور دارید، احساس می‌کنید اگر کرونا هم نداشته باشید، خواهید گرفت!یادتان باشد در میان جمعیتی هستید که همگی مشکوک به کرونا هستند.

* پنج: این ازدحام بیش از حد که از شنبه شروع شده باعث شده مسئولان این آزمایشگاه هم نظم خود را نداشته باشند و هم مشکلات مرسوم اداری، قبض اشتباه و… بسیار زیاد شود.

* شش: عجیب‌تر اینکه اما خود رئیس این آزمایشگاه معتبر حتی ماسک هم نمی‌زند و در پاسخ به من گفت که کرونا نمی‌گیرد. سایر پرسنل این مجموعه نیز به صورت کم و بیش در حال رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی هستند و هیچ چیز به صورت صددرصدی رعایت نمی‌شود. گویا افرایش یک‌باره مبتلایان به کرونا و مراجعه‌کنندگان برای تست کرونا همه را غافلگیر کرده است. از مسئولان بلند پایه بگیرید تا مسئولان آزمایشگاه.

* شش: اگر نمی‌دانید تست بزاق چیست، یک توضیح کوچک می‌دهم. گفته می‌شود فعلا دقیق‌ترین تست برای کروناست که بعد از گذشت پنج روز از تماس با فردی که کرونا داشته باید آن را انجام دهید. در زمان تست‌گیری روی صندلی می‌نشینید و متصدی آزمایشگاه یک گوش پاک‌کن را به ته حلق‌تان می‌زند و یک تکه کوچک از بزاق‌تان را بر می‌دارد. بعد از حدود ۷۲ ساعت جواب تست‌تان می‌آید که مثبت است یا منفی. گفته می‌شود دقت این آزمایش بزاق در حدود ۹۵درصد است و هزینه آن نیز ۲۵۰ هزار تومان.

* هفت: در زمان تست‌گیری یک سوال ذهن من را به شدت به خودش مشغول کرد. من روی همان صندلی نشستم و تست دادم که نفر قبلی نشسته بود و نفر بعدی هم روی همان صندلی می‌نشیند، بدون آنکه کسی صندلی‌ها را ضدعفونی کند. اگر یکی از ما مراجعه‌کنندگان خدای نکرده کرونا داشته باشیم، نفر بعدی کرونا نخواهد گرفت؟

* هشت: ماراتن نفسگیر بعدی گرفتن جواب آزمایش است. قاعدتا بهترین راه، گرفتن جواب به صورت آنلاین است تا دوباره به این محیط وارد نشوید اما سایت آن آزمایشگاه معمولا ایراد دارد و مراجعه‌کنندگان زیادی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه مجبور می‌شویم دوباره شرف‌یاب شویم!

* ۹: روز گذشته به صورت حضوری به آزمایشگاه مراجعه کردم. مسئولان آنجا انتقادی را قبول نکردند و در نتیجه من و چند نفر دیگر نزد رئیس این آزمایشگاه رفتیم. در کمال تعجب نه تنها انتقادها مورد قبول این رئیس مشهور واقع نشد بلکه با الفاظ و مجادله‌های کلامی رو‌به‌رو شدیم که شوکه‌مان کرد و ترجیح می‌دهم آن‌ها را ننویسم و از مراجع ذی‌‌ربط و سازمان نظام پزشکی پیگیری کنم. حتی کار داشت به مجادله فیزیکی می‌رسید و رئیس محترم که ماسک هم نداشت، بازوی من را گرفت و به صورت فیزیکی قصد هدایتم به بیرون را داشت که…

* ۱۰: از گلایه‌هایمان بگذریم اما در میان مجادله‌های کلامی و نسبتا فیزیکی که با آقای دکتر «ک» که داشتیم، حرف‌هایی شنیدیم که فهمیدم واقعا چقدر کار پرسنل بیمارستانی در این روزها، سخت و طاقت‌فرسا شده و نباید یک طرفه به قاضی رفت. او گفت که حدود ۱۷ نفر از پرسنل‌شان در این چند وقت کرونا گرفته‌اند و بستری شده‌اند، حال چند نفرشان هم خوب نیست. او گفت کسی دیگر حاضر نیست برایشان کار کند و حتی برای پیدا کردن یک اپراتور ساده تلفن هم به مشکل خورده‌اند و با هر نوع حقوق بالایی که پیشنهاد می‌دهند باز هم کسی حاضر به همکاری نیست.

* ۱۱: در میان مجادله‌ها، یک حرف دیگر نیز از آقای دکتر شنیدیم. او گفت که قیمت واقعی این تست حدود ۵۰۰ هزار تومان است و آزمایشگاه‌شان لطف می‌کند که ۲۵۰ هزار تومان می‌گیرد. چرا؟ چون بیمارستان مشهور دیگری (که در بلوار ارتش واقع شده) در حدود ۹۰۰ هزار تومان از مردم بیچاره پول همین تست را می‌گیرد، ما تصمیم گرفتیم قیمت‌مان را کمتر کنیم تا مردم متضرر نشوند.

* ۱۲: در هر صورت روزهای سختی است و اعصاب هیچ‌کس هم سر جایش نیست. پرسنل بیمارستانی و آزمایشگاهی نیز که اوضاع‌شان بحرانی و واقعا جان خود را کف دست‌شان گذاشته‌اند اما چرا آقای دکتر «ک» ماسک نزده بود و به صورت مداوم دستش را به بازوی من می‌زد و من را به بیرون هدایت می‌کرد؟ امکان انتقال کرونا از این راه وجود ندارد؟

کدخبر: ۳۳۵۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر