کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۴۴۷
تاریخ خبر:

مشکل سریال «۸۷ متر» عیاری چیست؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | دو ماه پیش تیزر سریال ۸۷ متر پخش شد. با این حال سریال به آنتن نرسید و شبکه یک افرا را در کنداکتور قرار داد. به‌نظر می‌رسید با پایان افرا نوبت به ۸۷ متر برسد اما باز هم این اتفاق رخ نداد. هفته پیش مینی سریال چادر گلدار پخش شد و حالا نوبت به بازپخش فصل اول زیرخاکی رسیده است. احتمالا شبکه یک بعد از آن فصل دوم زیرخاکی را هم پخش کند. با این حساب تا یک ماه دیگر خبری از سریال کیانوش عیاری نیست.

‌مورد اول| خبرهای ضد و نقیض
ابتدای مرداد تیزر ۸۷ متر از شبکه یک پخش شد. کمی بعد خبر آمد این سریال در زمان مقرر روی آنتن نخواهد رفت. همزمان شایعه شد که خود عیاری خواسته است ۸۷ متر در زمان دیگری پخش شود. در هفت صبح نوشتیم که آقای کارگردان همچنان با وسواس مراحل پسا تولید سریال را انجام می‌دهد و برای دستیابی به مطلوب، وقت بیشتری نیاز دارد.

در همان روزها عیاری مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا انجام داد و توپ را در زمین تلویزیون انداخت:« قرار بود سریال از هشتم مرداد ماه پخش شود، ولی شاید مدیران تلویزیون دیده‌اند که آن زمان مناسب نیست و خواسته‌اند در زمان مناسب‌تری پخش شود.» بالاخره مشخص نشد عدم پخش ۸۷ در مرداد خواست عیاری است یا تلویزیون؟

مورد دوم| گیرهای تلویزیون
اگر بخواهیم به مصاحبه عیاری استناد کنیم، تلویزیون مقصر پخش نشدن ۸۷ متر است. با این حال به شکل رسمی این مسئله تایید نشده و حتی درباره ممیزی‌های احتمالی خبری به بیرون نیامده است. با این حال بر اساس پیگیری هفت‌صبح ، ۸۷ چند ممیزی کوچک دارد که روی کلیت سریال اثر منفی نمی‌گذارد. مثلا یکی از ایرادها به اسم یکی از شخصیت‌های اصلی برمی‌گردد. اسم او فرج است و چون رفتارهای منفی دارد، از عیاری خواسته شده نام آن را تغییر دهد. این مشکل با صداگذاری حل می‌شود اما با توجه به حساسیت‌های عیاری، همین تغییر به ظاهر کوچک، زمان بر است.

مورد سوم |جای خالی شفاف‌سازی
مرداد ماه تیزر ۸۷ از شبکه یک پخش شد. بعد از آن به هر دلیلی این سریال روی آنتن نرفته است. با این حال نه عوامل سریال و نه تلویزیون یک خبر ساده درباره دلیل این اتفاق بیان نکرده‌اند. حداقل فایده این کار، احترام به مخاطبی است که به او وعده پخش سریال داده شد. وانگهی اطلاع رسانی جلوی شائبه‌ها را می‌گیرد.

کما این که اطلاع دقیقی درباره دیگر سریال شبکه یک یعنی پس از آزادی در دسترس نیست. سریال محمد‌علی باشه آهنگر آماده پخش است اما شنیده می‌شود گرفتار ممیزی شده و تا اطلاع ثانوی در بایگانی خواهد ماند. حالا شبکه یک مجبور است تن با بازپخش سریال بدهد و کارکردی شبیه آی‌فیلم و تماشا به‌دست بیاورد!

مورد چهارم| چالش‌های تهیه کنندگی
این مورد ربطی به پخش نشدن سریال ۸۷ متر ندارد و صرفا بازتاب شرایط درون گروهی ۸۷ متر است. کیانوش عیاری تهیه کنندگی این سریال را خودش برعهده دارد. حالا و به گفته برخی بازیگران، عیاری هر چه قدر در کارگردانی خوب عمل می‌کند در تهیه کنندگی ناموفق است. اشاره آن‌ها به مسائلی چون تسویه حساب و کلا امور مربوط به تهیه‌کنندگی است که باعث بلند شدن صدای اعتراض برخی عوامل شده.

مورد پنجم| یک سریال پرپیچ و خم
چهار سال پیش سریال ۸۷ متر کلید خورد. عیاری کارش را با وسواس و حوصله پیش می‌برد تا این که دو اتفاق مهم سریال را برای مدت طولانی تعطیل کرد: مشکل مالی و کرونا. مثلا ۲۸ خرداد ۹۸ خبر آمد سریال ۸۷ متر که قرار بود پایان امسال به پایان تصویریربرداری برسد به خاطر مشکل مالی متوقف است.

۲۲ تیر همین سال خبر رفع مشکل مالی سریال رسانه‌ای شد. زمان گذشت و کرونا ۸۷ متر را به مدت ۷۰ روز تعطیل کرد. ۲۲اردیبهشت ۹۹ سریال بار دیگر روی ریل تولید افتاد‌. با این حال کرونا دست‌بردار نبود. این بار خود عیاری در اردیبهشت امسال گرفتار کرونا شد و مراحل پسا تولید چند هفته عقب افتاد. آن زمان شبنم عرفی‌نژاد دستیار کیانوش عیاری در ۸۷ متر مصاحبه‌ای انجام داد و اعلام کرد بعد از بهبود وضعیت جسمانی کیانوش عیاری‌، کارهای پس از تولید سریال زیر نظر او انجام می‌شود.

با این حال طبق عادت دیرین این کارگردان‌، باز هم برخی سکانس‌ها که به‌نظر او مطلوب نیستند‌، دوباره فیلمبرداری می‌شود. عیاری موقع مونتاژ، اگر احساس کند‌، سکانس یا نمایی خوب نشده، دوباره عوامل و بازیگران را دور هم جمع می‌کند و آن را از ابتدا می‌گیرد. گفته می‌شود او فقط روی یک دقیقه فیلمبرداری داشته است! حالا هم سرنوشت پخش ۸۷ متر مشخص نیست.

کدخبر: ۴۲۱۴۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر