کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۰۴۰
تاریخ خبر:

مشهورترین زندانی سعودی در آستانه آزادی مشروط

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | روز گذشته حکم دادگاه لجین الهذلول، زن جوان سی و یک ساله عربستانی صادر شد. پیش از این دادگاه، به نظر می‌رسید که لجین با حکمی برابر با بیست سال زندان رو به رو است. با این وجود به نظر می‌رسد که دادگاه به تازگی و پس از اعتصاب غذای این زن، حکم سبک‌تری را برایش بریده است.

دادگاهی که لجین را محاکمه کرده است، دادگاه ضدتروریسم عربستان است. لینا الهذلول خواهر این زن جوان زندانی پیش از این گفته بود که لجین از زمان بازداشتش طی دو سال است که در زندان به سر می‌برد و در معرض شکنجه، تجاوز جنسی و سلول انفرادی قرار گرفته. به نظر می‌رسد دولت سعودی در شرایطی که خود را با دولت جدید آمریکا رو به رو می‌بیند، ترجیح داده تا برخی از اتهامات حقوق بشری علیه خود را کم کند. بن سلمان نگران آن است که به دلیل پرونده‌هایی چون قتل خاشقچی، زندانی کردن لجین الهذلول و جنگ یمن مورد بی‌مهری دموکرات‌ها قرار بگیرد.

*** لجین الهذلول کیست؟
لجین فعال رسانه‌ای و مدنی عربستانی است. او از دو سال پیش به اتهام جاسوسی در زندان بوده است. اما مدافعان حقوق بشر که وضعیت زندانیان را در عربستان بررسی می‌کنند، معتقدند که بازداشت لجین به دلیل فعالیت‌هایش برای حقوق زنان سعودی به ویژه حق رانندگی بوده است. او در سال ۲۰۱۵ و در زمانی که تنها بیست و شش سال داشت، رتبه سوم از بین صد چهره قدرتمند زن عرب را به خود اختصاص داده بود.

او در اول دسامبر ۲۰۱۴، پس از تلاش برای عبور از مرز امارات به عربستان سعودی با ماشین خود به خاطر اتهام نقض قانون ممنوعیت رانندگی زنان در پادشاهی عربستان دستگیر و به مدت ۷۳ روز زندانی شد. دستگیری بعدی او در حالی صورت گرفت که دولت ریاض در مورد علت این بازداشت اطلاعاتی را به خانواده‌اش نداده بود.

اما این تنها لجین نیست که در دام سعودی‌ها افتاده است. همسر او که یک استندآپ کمدین معروف عرب است به دلیل انتقاد از وضعیت موجود در عربستان در طنزهایی که در یوتیوب اجرا می‌کرد، دستگیر شد. او در اردن دستگیر و با چشم بسته به ریاض فرستاده شده بود و از سال ۲۰۱۸ مانند همسرش در زندان است.
دادگاه کیفری ویژه در ریاض عربستان حکم پنج سال و هشت ماه حبس را برای لجین الهذلول، فعال حقوقی این کشور صادر کرد. با این حال بر اساس تعلیقی که در حکم وی صورت گرفته و دوره‌ای که در بازداشت گذرانده، امکان آزادی وی بعد از سه ماه وجود دارد.روزنامه سعودی سبق اعلام کرد که دادگاه کیفری ویژه ریاض در حکمی لجین الهذلول، فعال حقوقی عربستانی را به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرد.

دادگاه الهذلول را طبق ماده ۴۳ قانون مبارزه با جرائم«تروریستی»و تأمین مالی آن به ارتکاب اقدامات مجرمانه محکوم کرده است.طبق این گزارش از جمله اتهامات علیه الهذلول می‌توان به تحریک برای تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی افراد و نهادهایی که طبق قانون مبارزه با جرایم تروریسم و تأمین مالی آن مرتکب اقدامات جنایی شده‌اند، اشاره کرد.

قاضی دادگاه مذکور مدعی شده است که متهم به اتهامات مطرح شده علیه خود اعتراف کرده است و اعترافات وی به صورت داوطلبانه و بدون زورگویی و اجبار مستند شد.با وجودی که حکم پنج سال و هشت ماه زندان برای الهذلول صادر شده اما دادگاه دو سال و ۱۰ ماه از حکم او را تعلیق کرده و آغاز دوره زندانی شدن او را از مه ۲۰۱۸ اعلام کرده است.

به این ترتیب تنها سه ماه از حکم زندان وی باقی مانده است.لجین الهذلول مه ۲۰۱۸ به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد. خانواده وی می‌گویند او با نظارت مستقیم سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی سعودی که بعد از ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برکنار شد، در معرض شکنجه قرار گرفته است.

کدخبر: ۳۶۶۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر